
Paraplyboll
Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Mitt i prick med boll.
Kasta och försök träffa paraplyet. Hur många bollar/ärtpåsar ligger i paraplyet när tiden är ute?
Förberedelser
- Ta fram ett paraply, modell större.
- Ta fram ett hopprep.
- Knyt fast ena änden av hopprepet i paraplyets handtag, knyt sedan fast den andra änden av hopprepet i de romerska ringarna.
- Hissa upp de romerska ringarna så att paraplyet hamnar ungefär 50 centimeter från golvet.
- Ställ upp två bänkar på lagom avstånd från paraplyet. Anpassa avståndet efter den elevgrupp du arbetar med.
- Ta fram bollar eller ärtpåsar som eleverna kan kasta.
Nedladdningsbart material:
Gör så här
- Samla eleverna och berätta att de tillsammans ska försöka få så många bollar/ärtpåsar i paraplyet som möjligt på 2 minuter. Du kan tydliggöra tiden med en minutstock eller Time timer.
- Ge varje elev några bollar/ärtpåsar.
- Eleverna står/sitter sedan bakom bänkarna och på given signal börjar de kasta.
- De bollar/ärtpåsar som inte hamnar i paraplyet, får eleverna hämta och fortsätta kasta i paraplyet
- När 2 minuter har gått, hjälps ni åt att räkna hur många bollar/ärtpåsar som hamnat i paraplyet.
Tips!
Hissa upp paraplyet i de romerska ringarna, lika som i övningen ovan. Blås upp ballonger och lägg ut rockringar på golvet. Lägg några ballonger i varje rockring. Eleverna hämtar sedan en ballong i taget, bollar den fram till paraplyet och får ballongen att hamna i paraplyet.
Ämnesområde
Motorik: rörelse
Centralt innehåll
- grundläggande motoriska rörelser, och deras sammansatta former med och utan redskap, i lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus,
- finmotoriska rörelser.
Publicerat fredag 10 februari 2023