Barn i en idrottssal och bollar över golvet.

Bollskattjakt

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Hur många bollar finns i skattkistan? 

Samla bollar till din skattkista. Hur många hinner du samla innan tiden är ute?

Förberedelser

  • Ta fram tennisbollar (många) eller annat material som går att samla.
  • Ta fram rockringar, det är skattkistorna. Du behöver lika många rockringar som det antal lag som du tänkt dela in gruppen i.
  • Sprid bollarna i salen.
  • Lägg ut rockringarna med ett tydligt avstånd emellan. Detta för att göra det tydligt vilket lag som har vilken rockring som skattkista.

Nedladdningsbart material: 

Gör så här

  • Samla eleverna och dela in dem i tre olika lag.
  • Berätta om skatterna som är utspridda i salen.
  • Varje lag ska sedan under 5–10 minuter röra sig runt i salen och samla ihop så många skatter som möjligt i sin skattkista. Du kan tydliggöra tiden med en minutstock eller Time timer.
  • När tiden är ute, räknar ni hur många skatter varje lag har samlat i sin skattkista.

Tips!

Lägg till att eleverna även får stjäla skatter ur varandras skattkistor för att göra det lite mera spännande.  

Ämnesområde

Motorik: rörelse

Centralt innehåll

  • grundläggande motoriska rörelser, och deras sammansatta former med och utan redskap, i lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus,
  • finmotoriska rörelser.
Publicerat fredag 15 mars 2024