
Illustratör: Henry Svahn
Bollskattjakt
Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Hur många bollar finns i skattkistan?
Samla bollar till din skattkista. Hur många hinner du samla innan tiden är ute?
Förberedelser
- Ta fram tennisbollar (många) eller annat material som går att samla.
- Ta fram rockringar, det är skattkistorna. Du behöver lika många rockringar som det antal lag som du tänkt dela in gruppen i.
- Sprid bollarna i salen.
- Lägg ut rockringarna med ett tydligt avstånd emellan. Detta för att göra det tydligt vilket lag som har vilken rockring som skattkista.
Gör så här
- Samla eleverna och dela in dem i tre olika lag.
- Berätta om skatterna som är utspridda i salen.
- Varje lag ska sedan under 5–10 minuter röra sig runt i salen och samla ihop så många skatter som möjligt i sin skattkista. Du kan tydliggöra tiden med en minutstock eller Time timer.
- När tiden är ute, räknar ni hur många skatter varje lag har samlat i sin skattkista.
Tips!
- Lägg till att eleverna även får stjäla skatter ur varandras skattkistor för att göra det lite mera spännande.
- Inspiration från boken Fritt fram för alla
Ämnesområde
Motorik: rörelse
Centralt innehåll
- grundläggande motoriska rörelser, och deras sammansatta former med och utan redskap, i lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus,
- finmotoriska rörelser.
Publicerat måndag 11 november 2024