Kommunikationsspel

I detta lektionstips använder vi oss av bilder för att öva på kommunikation. Att berätta och fråga på ett enkelt sätt. Lektionstipset är inskickat av pedagog Payman Alhege

En skål med frukt

Illustration: Henry Svahn

Förberedelser

  • Skriv ut bifogad PDF, Kommunikationsspel – frukt  
  • Klistra upp bilderna på ett färgat papper. Välj en färg för berättarkorten och en färg för frågekorten. 
  • Klipp ut korten och laminera dem. 

Nedladdningsbart material: Kommunikationsspel – Frukt (PDF-dokument, 155 kB)

Gör så här

  • Dela ut berättarkorten till de elever som ska spela och lägg frågekorten i en hög på bordet. 
  • Den som börjar väljer ett av sina kort och säger: Jag har en kiwi. 
  • Sedan drar samma person ett kort ur högen med frågekort och säger: Vem har ett äpple?
  • Den som har äpplet svarar - Jag har ett äpple. Sedan är det hens tur att välja ett av sina kort och säga: Jag har vindruvor. Och så vidare. 
  • Om frågekortet visar en frukt som den som frågar har. Får den svara på samma sätt: Jag har vindruvor. Sedan välja ett nytt av sina kort att berätta om. 

Ämnesområde

Kommunikation: Samspela, tala och samtala

Centralt innehåll

Grundläggande strukturer för kommunikation. Turtagning samt att initiera och avsluta samspel eller samtal.

Ett lektionsförslag från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Publicerat 2024-02-20