
Känslocharader
Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Känslor och kroppsspråk.
Förberedelser
- Dra ut bifogade PDF med känslokort och känslokarta.
- Klipp ut korten och laminera dem. Vill du ha ett hårdare kort, klistra upp korten på ett hårt papper innan du laminerar dem.
Nedladdningsbart material:
Gör så här
- Titta på känslokorten tillsammans med eleverna.
- Ta ett kort i taget. Fråga eleverna vilken känsla de tror visas på kortet. Hur känns det i kroppen när man har känslan? Har de känt känslan någon gång? Testa sedan att göra känslan tillsammans.
- När ni gått igenom alla känslor, vänd känslokorten upp och ner.
- Börja sedan som pedagog att dra ett känslokort. Visa känslan med kroppen och ansiktet. Eleverna gissar vilken känsla du visar. Till stöd har de känslokartan.
- Sedan är det elevernas tur att en och en testa. Om eleverna tycker att det är svårt att stå ensam och visa känslan, gör den tillsammans med dem.
Ämnesområde
- Samspela, tala och samtala
- Tolka och förstå
Centralt innehåll
- känslor, hur de kan uttryckas och tolkas,
- kroppsspråk, tecken eller tal,
- tolka kommunikativa uttryck, till exempel kroppsspråk, tecken eller tal.
Publicerat fredag 15 mars 2024