Moment 5 Tillgängliga lärmiljöer

Skolans lärmiljöer behöver utformas med hänsyn till elevernas olika förutsättningar att lyckas i sitt lärande och vara delaktiga. Här får du veta hur du kan göra lärmiljöerna mer tillgängliga för elever med intellektuell funktionsnedsättning.

Du som lärare behöver ha kunskap om och förstå konsekvenserna av funktionsnedsättningen. Du behöver också skaffa dig god kunskap om hur dina elever lär sig bäst och hur de upplever sin skolsituation.

Mål

Mål med momentet är att du ska få grundläggande kunskap om

  • olika perspektiv på delaktighet och tillgänglighet
  • pedagogiska strategier för att tillgängliggöra lärmiljöerna.  

Se

Arbetsminne och långtidsminne

Filmen berättar vad nedsatt arbetsminne innebär och ger flera exempel på arbetssätt som kan stötta minnet. Speltid 4 minuter.

Visuellt stöd i undervisningen

Filmen beskriver olika typer av visualiseringar i undervisningen som gör det lättare för elever att förstå och komma ihåg. Speltid 6 minuter.

Hör

Lyssna på Specialpedagogiska skolmyndighetens podd Lika värde, avsnitt 60: Tillgänglighet och delaktighet för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö när det kommer till elever mottagna i den anpassade grundskolan som är integrerad i grundskoleklass? Samläsning ställer vissa krav på skolverksamheterna, de behöver förutsättningar och verktyg för att kunna skapa både en social och pedagogisk delaktighet och vad säger forskningen om detta? Medverkande: Linda Petersson Bloom, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten och doktorand, samt Daniel Östlund, docent vid Högskola i Kristianstad. Samtalsledare är Erika Bergman pressekreterare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.

 

Läs

  1. Integrerade elever, stödmaterial från Skolverket.
    Läs sidorna 10–17: Integrering – inkludering och Integrering för vem och varför.
  2. Delaktighet – ett arbetssätt i skolan, stödmaterial från Specialpedagogiska skolmyndigheten.
    Läs sidorna 11–29: Delaktighetsmodellen – ett arbetssätt för ökad delaktighet i skolan och Sex aspekter på delaktighet.
  3. Specialpedagogiska skolmyndighetens webbsidor om tillgänglighet och delaktighet.
    Ta del av innehållet på sidorna på ett översiktligt sätt.

Checklista

På sidan Checklista för tillgänglighet och delaktighet hittar du mer stöd i arbetet med elever med intellektuell funktionsnedsättning. 

Reflektera

Instruktion till er som arbetar kollegialt med studiepaketet: 

Inled er träff med att berätta kort om planeringen som ni har påbörjat efter Moment 4.

Frågorna nedan är tänkta för enskild eller kollegial reflektion. Välj frågor som är relevanta utifrån din roll och situation.

  • Vad gör du som fungerar bra och vad behöver du utveckla i din undervisning för att skapa ett sammanhang där elever kan utvecklas tillsammans, även i ämnen där eleverna läser enligt olika kursplaner och befinner sig på olika kunskapsnivåer?
  • Hur kan du utforma arbetsuppgifter utifrån den anpassade grundskolans och grundskolans kursplaner inom ett visst område?
  • Vilka undervisningsstrategier kan ge god effekt för både integrerade elever och klassen i övrigt?
  • Vilka strategier kan du använda dig av för att ge integrerade elever förutsättningar för att bli delaktiga i grupparbeten och komma till tals i helklass?
  • Hur kan skolan underlätta när elever inte vill att deras stödbehov ska märkas? Ett exempel är att ge alla elever tillgång till de stödinsatser eller anpassningar som är aktuella, exempelvis genom att gå igenom nya ord och begrepp som förekommer i en film innan den visas i klassen. Ett annat exempel är att använda en enskild chatt där det finns möjlighet för eleven att kommunicera enskilt med lärare eller assistent vid behov av mer stöd i lärandet. Vilka fler exempel kommer du att tänka på?
  • Hur fångar du elevens tankar och känslor? Hur och när får eleven möjlighet att uttrycka sina åsikter och upplevelser, när det handlar om exempelvis kamratrelationer, undervisningsinnehåll, anpassningar eller redovisningsformer? 
  • Elevernas intressen är en bra utgångspunkt för att skapa goda relationer och utveckla undervisningen. Hur fångar du upp dem och hur kan du arbeta med dem i din yrkesroll?
  • Vad blir nästa steg i att utveckla arbetet med att skapa mer tillgängliga lärmiljöer i ditt arbetslag eller i er verksamhet? 

Skriv

Skriv ner dina tankar i loggboken om hur du arbetar med tillgängliga lärmiljöer idag och vad du kan utveckla. Skriv cirka en halv sida. 

Du som har påbörjat en planering för ett kunskapsområde eller ett temaområde utifrån dubbla läroplaner ska nu fortsätta det arbetet. Fyll på planeringen med innehåll under rubrikerna Planering av undervisningen och Delaktighet och tillgänglighet.

Uppgift till nästa träff

Välj två eller tre strategier från Checklista för planering av undervisningen. Använd strategierna och utveckla dem vidare i ditt arbete med eleverna vid minst ett tillfälle. Skriv ner dina reflektioner.

Vill du veta mer?

Specialpedagogiska skolmyndigheten har tagit fram stödmaterial och studiepaket inom flera områden, se till exempel Stödmaterial för tillgänglig utbildning och Studiepaket NPF.

Alternativ och kompletterande kommunikation i den anpassade gymnasieskolans lärmiljö. Del 1: Rundvandring

Filmen visar hur lärmiljöerna kan göras mer tillgängliga för elever på individuella programmet, till exempel med digitala verktyg som fungerar med ögonstyrning. Vi besöker motorikrum, klassrum och kafeteria på Sundsta-Älvkullegymnaiset. Filmen är undertextad. Speltid 15 minuter.

I filmen förekommer begreppet gymnasiesärskola, som den 2 juli 2023 bytte namn till anpassad gymnasieskola.

Filmen visar hur lärmiljöerna kan göras mer tillgängliga för elever på individuella programmet, till exempel med digitala verktyg som fungerar med ögonstyrning. Vi besöker motorikrum, klassrum och kafeteria på Sundsta-Älvkullegymnaiset. Filmen är undertextad. Speltid 15 minuter.

I filmen förekommer begreppet gymnasiesärskola, som den 2 juli 2023 bytte namn till anpassad gymnasieskola.

Filmen visar hur lärmiljöerna kan göras mer tillgängliga för elever på individuella programmet, till exempel med digitala verktyg som fungerar med ögonstyrning. Vi besöker motorikrum, klassrum och kafeteria på Sundsta-Älvkullegymnaiset. Filmen är undertextad. Speltid 15 minuter.

I filmen förekommer begreppet gymnasiesärskola, som den 2 juli 2023 bytte namn till anpassad gymnasieskola.

Publicerat torsdag 14 november 2024