Checklista för utredning och mottagande i anpassade grundskolan

Här ger vi förslag på hur en checklista för rektorer och professioner i elevhälsan kan utformas. Checklistan kan användas för att förtydliga ansvar och rutiner när det gäller utredning inför eventuellt mottagande och beslut om mottagande i den anpassade grundskolan.

Gör plats för signatur och datum intill varje fråga när ni tar fram en egen checklista på skolan.

Frågor att ställa innan en utredning om eventuellt mottagande inleds

  • Har skolan testat och utvärderat de extra anpassningar som skolan bedömer är relevanta?
  • Har skolan gjort en pedagogisk bedömning?
  • Har skolan tagit fram ett åtgärdsprogram för eleven?
  • Har skolan erbjudit särskilt stöd?

Vårdnadshavares och elevers delaktighet

  • Är vårdnadshavarna informerade?
  • Är eleven informerad och delaktig i processen?
  • Har vårdnadshavarna gett sitt skriftliga medgivande till utredningen?
  • Är vårdnadshavarna delaktiga i processen, både inför en utredning och under tiden som den pågår?

Beslut om mottagande i anpassad grundskola

Ha i åtanke att det inte får råda några tveksamheter om målgruppstillhörighet.

  • Är de fyra bedömningarna som ligger till grund för utredningen inför ett mottagande klara? 
  1. Pedagogisk bedömning
  2. Psykologisk bedömning
  3. Medicinsk bedömning
  4. Social bedömning
  • Är de fyra bedömningarna samstämmiga? 

Regler för mottagande i anpassad grundskola

  • Har eleven en intellektuell funktionsnedsättning?
  • Finns vårdnadshavarnas skriftliga medgivande till ett mottagande i den anpassade grundskolan?

Skolform och skolplacering

  • Har huvudmannen beslutat om eleven ska mottas i ämnen?
  • Har huvudmannen beslutat om eleven ska mottas i ämnesområden?
  • Önskar vårdnadshavare och eller elev att eleven ska läsa som integrerad elev i grundskolan?
  • Har rektor gett förutsättningar för och beslutat om att en integrering i grundskolan kan ske?

Checklistan är en del av Studiepaket dubbla läroplaner

Publicerat tisdag 11 juli 2023