Planeringsstöd för huvudman och rektor

Här hittar du information riktad till dig som huvudman eller rektor om att genomföra kompetensutveckling med hjälp av Studiepaket språkstörning. Planeringsstöd för kursledare finns på startsidan för respektive skolform. 

Till dig som huvudman 

Ditt uppdrag är att planera, följa upp och utveckla all utbildning som din verksamhet bedriver. Det innebär bland annat att se till att förskolorna och skolorna har tillräckligt med resurser, att personalen får kompetensutveckling och att lärmiljöerna är tillgängliga för alla barn och elever. Då skapar du förutsättningar för att de ska kunna nå målen för sin utbildning. 

Cirka 7−8 procent av Sveriges befolkning har en språkstörning. Det innebär att det kan finnas två barn eller elever i varje barngrupp eller klass i din verksamhet. Både underdiagnostisering och överdiagnostisering är vanligt. Oavsett om eleverna har en diagnos eller ej har de rätt att få det stöd de behöver för sitt lärande.

För att du som huvudman ska kunna kvalitetssäkra ditt utbildningsuppdrag är kompetensutveckling viktigt för all personal. Genom kollegialt lärande med Studiepaket språkstörning får de bättre förutsättningar att arbeta förebyggande med kommunikation, läsning och skrivande. Det ökar förutsättningarna för att främja närvaron och öka delaktigheten.

Tillvägagångssätt för dig som huvudman

  • Se filmen på den här sidan.
  • Kartlägg dina verksamheters behov av kompetensutveckling inom området. 
  • Skapa förutsättningar för verksamheterna att planera, genomföra och följa upp en kompetensutvecklingsinsats med studiepaketet. 
  • För dialog med rektorerna om insatsens resultat och effekter.

Tips! Det finns flera studiepaket som kan vara relevanta för dina verksamheter att ta del av, till exempel Studiepaket NPF. Det finns också kurser, rapporter och mycket annat att ta del av: 

Vikten av kompetensutveckling inom NPF

I filmen "Vikten av kompetensutveckling inom NPF" möter vi rådgivarna Helene Fägerblad och Peggy Emanuelsson som pratar om vikten av kompetensutveckling inom NPF och hur du som huvudman kan möjliggöra detta för dina verksamheter.

Speltid: 4 minuter.

I filmen "Vikten av kompetensutveckling inom NPF" möter vi rådgivarna Helene Fägerblad och Peggy Emanuelsson som pratar om vikten av kompetensutveckling inom NPF och hur du som huvudman kan möjliggöra detta för dina verksamheter.

Speltid: 4 minuter.


Till dig som rektor

Du som rektor behöver skapa förutsättningar för kompetensutveckling i din förskola eller skola. På den här sidan finns information och råd till dig i ditt uppdrag.

Cirka 7-8 procent av Sveriges befolkning har en språkstörning. Det innebär att det kan finnas två barn eller elever i varje barngrupp eller klass i din verksamhet. Både underdiagnostisering och överdiagnostisering är vanligt. Oavsett om barnen eller eleverna har en diagnos eller ej har de rätt att få det stöd som de behöver för sitt lärande.

Som rektor är det viktigt att se till att det finns en övergripande planering och uppföljning för dessa barn och elever. Ett systematiskt arbete på alla nivåer ger elever förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Vägen dit är den språkligt tillgängliga lärmiljön som behöver finnas på plats redan i förskolan och gå som en röd tråd genom skola och fritidshem.

Att arbeta språkutvecklande gynnar språkutvecklingen för både enspråkiga och flerspråkiga barn och elever samt skapar förutsättningar för god läs- och skrivutveckling. Det ökar i sin tur förutsättningarna för att främja närvaron och öka delaktigheten.

Det här studiepaketet bygger på kollegialt lärande. Det ger din personal möjlighet till ökad samsyn i hur de kan arbeta språkutvecklande i alla ämnen. 

Tillvägagångssätt för dig som rektor:

  1. Se filmen Möjliggöra kompetensutveckling på den här sidan.
  2. Utse en person till kursledare. Instruktioner till kursledaren finns på startsidan för respektive skolform.
  3. Se till att involvera elevhälsans professioner i planeringen av hur ni ska arbeta med Studiepaket språkstörning.
  4. Avsätt tillräckligt med tid för det kollegiala lärandet: inläsningstid och tid för att träffas i grupp.
  5. Ta del av de delar i studiepaketet som är relevanta för din roll.
  6. Gör en enskild reflektion utifrån frågorna längst ner på den här sidan.
  7. Ta vara på personalens förslag på utvecklingsmöjligheter i er verksamhet. Ge personalen återkoppling på förslagen.

Tips, ta även del av innehållet som riktar sig till rektorer på sidan Planeringsstöd i Studiepaket NPF.

Möjliggöra kompetensutveckling inom NPF

I filmen "Möjliggöra kompetensutveckling inom NPF" möter vi rådgivarna Danijel Lukic och Helene Fägerblad som pratar om vikten av kompetensutveckling inom NPF och hur du som rektor kan möjliggöra detta för din personalgrupp.

Speltid: 4 minuter.

I filmen "Möjliggöra kompetensutveckling inom NPF" möter vi rådgivarna Danijel Lukic och Helene Fägerblad som pratar om vikten av kompetensutveckling inom NPF och hur du som rektor kan möjliggöra detta för din personalgrupp.

Speltid: 4 minuter.

Reflektionsfrågor för dig som rektor i förskola

Under den sista träffen får deltagarna formulera ett förslag på handlingsplan med rubriker som: Vem, Vad, När, Hur? och ange vem som har ansvaret för området: de själva, arbetslaget, du som rektor, eller någon annan. Ta vara på förslagen om utvecklingsmöjligheter och återkoppla till din personal hur ni ska arbeta vidare med er verksamhet.

Gör en enskild reflektion utifrån din roll när det gäller överlämning till grundskolan och fortsatt kompetensutveckling. Frågorna nedan är hämtade från studiepaketets moment 6:

  • Fungerande rutiner vid överlämning till grundskolan är bra för alla barn, men det är extra viktigt för barn med språkstörning. Vilka rutiner har ni på er förskola inför överlämnandet till förskoleklass idag? Vilka rutiner skulle ni kunna utveckla? Hur ser samarbetet ut med de mottagande skolorna?
  • Vad är nästa steg i ert gemensamma lärande? Är det något av ämnena i studiepaketet som ni vill fördjupa er inom?

Reflektionsfrågor för dig som rektor i grundskola

Under den sista träffen får deltagarna formulera en överskådlig plan över utvecklingsmöjligheter i er skola. Planen beskriver vad som går att göra på kort och lång sikt, till exempel inom tio dagar eller inom tio månader. Planen beskriver också om ansvarsfördelningen ligger hos enskilda lärare eller arbetslag, övrig personal runt eleverna, hos elevhälsan eller skolledningen. Ta vara på förslagen och återkoppla till din personal hur ni ska arbeta vidare i er verksamhet.

Gör en enskild reflektion utifrån din roll när det gäller överlämning till och från grundskolan samt överlämning mellan olika stadier i din skola.

Reflektera också över: Vad är nästa steg i ditt lärande, eller i ert gemensamma lärande? Det finns förslag på fördjupning i slutet på varje pdf i Studiepaket språkstörning.

Reflektionsfrågor för dig som rektor i gymnasieskola och vuxenutbildning

Under den sista träffen får deltagarna formulera en överskådlig plan över utvecklingsmöjligheter i er skola. Planen beskriver vad som går att göra på kort och lång sikt, till exempel inom tio dagar eller inom tio månader. Planen beskriver också om ansvarsfördelningen ligger hos enskilda lärare eller arbetslag, övrig personal runt eleverna, hos elevhälsan eller skolledningen. Ta vara på förslagen och återkoppla till din personal hur ni ska arbeta vidare i er verksamhet.

Gör en enskild reflektion utifrån din roll när det gäller överlämning från grundskolan och när det gäller skolbyten eller byte av gymnasieprogram.

Reflektera också över: Vad är nästa steg i ditt lärande, eller i ert gemensamma lärande? Det finns förslag på fördjupning i slutet på varje pdf i Studiepaket språkstörning.

Styrdokument för dig som rektor

I dessa styrdokument kan du läsa mer om rättigheter i utbildningen:

Publicerat måndag 20 november 2023