5 råd för att främja skolnärvaro
Hur kan man arbeta förebyggande för att främja närvaro i skolan? Helene Fägerblad, rådgivare på SPSM, har fem goda råd.
1. Två råd till skolhuvudmän
Följ upp att alla skolor har rutiner för att upptäcka problematisk skolfrånvaro tidigt. Se även till att ni har rutiner för samverkan med socialtjänst och andra externa aktörer.
2. Var uppmärksam på signaler
Det kan till exempel vara att en elev är ensam, har ströfrånvaro, inte deltar i aktiveter eller har svårt att ta till sig undervisningen. Att uppmärksamma detta tidigt är avgörande.
3. Ta reda på hur eleverna upplever skolan
Genom enkäter, gruppsamtal och enskilda samtal kan ni förstå vad en elev tycker är jobbigt. Det kan vara saker vi vuxna inte kan föreställa oss, men som kan leda till att en elev slutar komma till skolan. Missa inte de elever som inte syns och hörs så mycket, då även deras upplevelser av skolan behöver komma fram. En så enkel sak som att lyssna på en elev kan göra henne eller honom tryggare.
4. Arbeta förebyggande
Att främja närvaro hänger ihop med allt annat man gör i den pedagogiska, sociala och fysiska miljön. Skapa trivsel och trygghet i alla tre miljöer. Ta vara på elevernas styrkor! För elever som har olika utmaningar i skolan kan det vara otroligt viktigt för självkänslan.
5. Arbeta tillsammans inom skolan
Elevhälsan är en bra resurs. Rektor bör se till att det finns tid att stötta och diskutera med varandra. Samarbeta också med vårdnadshavarna för att få en större bild av elevens situation. Allt kanske inte beror på skolan.
Artikeln är även publicerad i Lika värde nummer 4, 2023.
5 goda råd för att elever ska vilja komma till skolan
Hur kan vi arbeta
för bättre närvaro i skolan?
Hur blir vi mer före-byggande?
Helene Fägerblad är råd-givare
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Här ger hon fem goda råd.
Råd 1:
Ha bra rutiner, skol-huvudmän!
Upptäcker alla skolor
problematisk frånvaro tidigt?
Har de rutiner för att göra det?
Följ upp skolorna!
Och hur är det med samverkan?
Har ni samverkan med social-tjänst,
till exempel?
Se till att ni har rutiner för det också.
Råd 2:
Var uppmärksam på signaler
Det är viktigt att se eleverna.
Det kan finnas tidiga tecken på
att en elev inte mår så bra.
Exempel på signaler är om eleven
• är ensam.
• är borta från skolan då och då.
• inte är med på aktiveter.
• har svårt att lära sig.
En sådan elev kanske senare
stannar hemma från skolan.
Råd 3:
Ta reda på hur
eleverna upplever skolan
Vad tycker dina elever är jobbigt?
Det kan du förstå genom
• samtal med eleven.
• grupp-samtal.
• enkäter.
Det elever tycker är jobbigt
kan vara saker vi vuxna
inte kan föreställa oss.
Det kan vara små-saker.
Men det kan leda till
att en elev slutar komma
till skolan.
Missa inte de tysta eleverna.
Deras upplevelser av skolan
behöver också komma fram.
Att lyssna på en elev
kan göra eleven tryggare.
Råd 4:
Arbeta förebyggande
Gör skolan till en trevlig och trygg plats
som eleverna vill komma till.
Ta också vara på
det eleverna är bra på.
Det kan vara otroligt viktigt
för deras själv-känsla.
Det är viktigt
särskilt för de elever
som har det tufft i skolan.
Råd 5:
Arbeta tillsammans i skolan
Elev-hälsan är viktig.
Du som är rektor
bör se till att det finns tid
att stötta och diskutera
med varandra.
Samarbeta också med föräldrarna.
Då får ni veta mer om
hur eleven har det.
Alla problem kanske
inte beror på skolan.
Den här artikeln kommer från
Lika värde nummer 4, år 2023.