I detta moment arbetar ni med att skapa förutsättningar för samverkan i elevhälsoarbetet. Målet är att ni har en samsyn kring begrepp, roller och uppdrag.
För er som följer rekommenderat kalendarium genomförs moment 3 under vecka 43 till vecka 48. Momentet innehåller tre gemensamma arbetsuppgifter.
Sammanfatta dina individuella reflektioner i Loggboken. Ditt perspektiv blir ett viktigt bidrag i era gemensamma diskussioner.
Samverkan är inte ett mål i sig utan ett medel för gemensamt och målinriktat arbete. Samsyn handlar inte om att skillnaderna mellan olika perspektiv ska slätas ut. Tvärtom är olika perspektiv grunden för och styrkan i samverkan. Samsyn handlar om respekt för och tillit till varandras uppdrag och kompetens.
Gör gemensamma arbetsuppgifter 3, 4 och 5 för att få en ökad samsyn kring begrepp, roller och uppdrag.
Ladda ned Begreppslista Elevhälsoarbete (PDF-dokument, 135 kB)
Dokumentera era diskussioner om Begrepp och spara dokumentationen på en plats som alla kan nå. Dokumentationen blir ett underlag för ert fortsatta utvecklingsarbete.
Era olika professioner och kompetenser ska bidra till tvärprofessionella helhetslösningar på individ-, grupp- och enhetsnivå. Ett interprofessionellt team har tydliga yrkesroller. Man förhandlar, kommunicerar och jämför perspektiv så att helheten blir större än delarna.
Dokumentera era diskussioner om Samverkan inom elevhälsan och spara dokumentationen på en plats som alla kan nå. Dokumentationen blir ett underlag för ert fortsatta utvecklingsarbete.
Elevhälsans arbete ska ske i samverkan med lärare och övrig personal. För barn och elever i behov av stöd är det av särskilt stor betydelse att denna samverkan fungerar. Elevhälsoarbete påverkas av språkbruket i verksamheten. En samtalskultur handlar både om vad man pratar om och hur man väljer att uttrycka sig.
Dokumentera era diskussioner om Samverkan mellan elevhälsan, lärare och övrig personal och spara på en plats som alla kan nå. Dokumentationen är ett underlag för ert fortsatta utvecklingsarbete.
Publicerat 2024-11-19