Börja med att läsa om Dyslexi och flerspråkighet .
Kartläggning
i båda språken
Kartlägg
studentens läs- och skrivförmåga i både svenska och modersmål. Ta stöd av en
modersmålslärare.
Är
eleven säker på kopplingen fonem-grafem? Hur automatiserad är avkodningen?
Samtala
med eleven om hennes eller hans egna tankar om sin läs- och skrivförmåga.
Märks
svårigheterna bara i svenskan, behöver studeranden ofta längre tid för att
befästa språket. Om resultaten i båda språken visar på liknande, fonologiska
svårigheter, kan det röra sig om dyslexi.
Undervisning
När man är ny i språket, behöver man först och främst
bli säker på kopplingen mellan varje bokstavsform och bokstavsljud. Öva fonem-grafemkoppling på ett strukturerat sätt.
Använd en strukturerad läs- och skrivundervisning, flera
beprövade metoder finns. Tänk på att även öva tydligt uttal.
Webbresurser
Liber
| Årskurs F-3 | Specialundervisning
LogopedLiv
– – svensk uttalsundervisning