Att göra studiesituationen tillgänglig för vuxna med lindrig utvecklingsstörning.

Steg 1: Enskilda uppgifter

I det första steget ska du göra uppgifter på egen hand. Du ska läsa den aktuella skriften och reflektera kring den, se den eller de filmer som ingår i momentet och sedan göra en skrivuppgift. Arbetet beräknas ta omkring tre timmar.

Illustration av en person som sitter vid ett bord och skriver på ett papper. På bordet finns även ett äpple och en bärbar dator.

Läsa och reflektera

Läs skriften "Att göra studiesituationen tillgänglig för vuxna med lindrig utvecklings­störning". När du har gjort det ska du ägna särskild uppmärksamhet åt uppgifterna nedan. Ta med dig dina tankar till träffen (steg 2).

  • Läs på sidan 13-14 om anpassade och adekvata läromedel. Kan samtal ersätta läromedel, i så fall när? Definiera vad som är ett bra läromedel för vuxenstuderande med lindrig utvecklingsstörning – specificera kraven på ett sådant läromedel. För inspiration se exemplen på sidorna 20-21 och 24-25.
  • Läs på sidan 12 om att visualisera. Tänk på din egen arbetssituation och fundera på hur du kan förankra teoretiska resonemang i konkreta exempel. Vad kräver det för planering och andra insatser från din och dina kollegors sida? För inspiration se exemplen på sidorna 16-17 och 20-21.
  • Läs på sidan 18 om att visualisera. Vad kan du göra annorlunda, jämfört med hur du arbetar idag, för att arbeta mer visuellt? På vilket vis kan du genom visualisering tydliggöra ämnet och underlätta förståelse och kommunikation? För inspiration se sidorna 9-10 och exemplen på sidorna 24-25.

Se filmerna

Om hjärnan ur Ninjakoll 1

Ninjakoll är ett läromedel om utvecklingsstörning som är framtaget av FUB:s forskningsstiftelse ALA i samarbete med Riksförbundet för utvecklingsstörda barn, ungdomar och vuxna (FUB). Filmen är 1.31 minuter.

Trappan ur Ninjakoll 1

Ninjakoll är ett läromedel om utvecklingsstörning som är framtaget av FUB:s forskningsstiftelse ALA i samarbete med Riksförbundet för utvecklingsstörda barn, ungdomar och vuxna (FUB). Filmen 1.39 minuter.

Introduktion till kognition

Föreläsning med Ida Eriksson, legitimerad psykolog på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Filmen är 07.55 minuter.

Skriva

Läs det fiktiva exemplet om folkhögskolan Studio och Helena på sidan 10 i skriften. Vilka förutsättningar har du, och din verksamhet, att ge det stöd som beskrivs i exemplet?

Skriv kortfattat och ta med som ett underlag till träffen (steg 2).

Gå vidare till steg 2

Publicerat tisdag 22 mars 2016 Granskat tisdag 14 november 2017