Checklista för utredning och mottagande i grundsärskolan
Här ger vi förslag på hur en checklista för rektorer och professioner i elevhälsan kan utformas. Checklistan kan användas för att förtydliga ansvar och rutiner när det gäller utredning inför eventuellt mottagande och beslut om mottagande i grundsärskolan.
Gör plats för signatur och datum intill varje fråga när ni tar fram en egen checklista på skolan.
Frågor att ställa innan en utredning om eventuellt mottagande inleds
- Har skolan testat och utvärderat de extra anpassningar som skolan bedömer är relevanta?
- Har skolan gjort en pedagogisk bedömning?
- Har skolan tagit fram ett åtgärdsprogram för eleven?
- Har skolan erbjudit särskilt stöd?
Vårdnadshavares och elevers delaktighet
- Är vårdnadshavarna informerade?
- Är eleven informerad och delaktig i processen?
- Har vårdnadshavarna gett sitt skriftliga medgivande till utredningen?
- Är vårdnadshavarna delaktiga i processen, både inför en utredning och under tiden som den pågår?
Beslut om mottagande i grundsärskola
Ha i åtanke att det inte får råda några tveksamheter om målgruppstillhörighet.
- Är de fyra bedömningarna som ligger till grund för utredningen inför ett mottagande klara?
- Pedagogisk bedömning
- Psykologisk bedömning
- Medicinsk bedömning
- Social bedömning
- Är de fyra bedömningarna samstämmiga?
Regler för mottagande i grundsärskola
- Har eleven en intellektuell funktionsnedsättning?
- Finns vårdnadshavarnas skriftliga medgivande till ett mottagande i grundsärskolan?
Skolform och skolplacering
- Har huvudmannen beslutat om eleven ska mottas i ämnen?
- Har huvudmannen beslutat om eleven ska mottas i ämnesområden?
- Önskar vårdnadshavare och eller elev att eleven ska läsa som integrerad elev i grundskolan?
- Har rektor gett förutsättningar för och beslutat om att en integrering i grundskolan kan ske?
Checklistan är en del av Studiepaket dubbla läroplaner
Publicerat torsdag 6 oktober 2022