Checklista för utredning och mottagande i grundsärskolan

Här ger vi förslag på hur en checklista för rektorer och professioner i elevhälsan kan utformas. Checklistan kan användas för att förtydliga ansvar och rutiner när det gäller utredning inför eventuellt mottagande och beslut om mottagande i grundsärskolan.

Gör plats för signatur och datum intill varje fråga när ni tar fram en egen checklista på skolan.

Frågor att ställa innan en utredning om eventuellt mottagande inleds

  • Har skolan testat och utvärderat de extra anpassningar som skolan bedömer är relevanta?
  • Har skolan gjort en pedagogisk bedömning?
  • Har skolan tagit fram ett åtgärdsprogram för eleven?
  • Har skolan erbjudit särskilt stöd?

Vårdnadshavares och elevers delaktighet

  • Är vårdnadshavarna informerade?
  • Är eleven informerad och delaktig i processen?
  • Har vårdnadshavarna gett sitt skriftliga medgivande till utredningen?
  • Är vårdnadshavarna delaktiga i processen, både inför en utredning och under tiden som den pågår?

Beslut om mottagande i grundsärskola

Ha i åtanke att det inte får råda några tveksamheter om målgruppstillhörighet.

  • Är de fyra bedömningarna som ligger till grund för utredningen inför ett mottagande klara? 
  1. Pedagogisk bedömning
  2. Psykologisk bedömning
  3. Medicinsk bedömning
  4. Social bedömning
  • Är de fyra bedömningarna samstämmiga? 

Regler för mottagande i grundsärskola

  • Har eleven en intellektuell funktionsnedsättning?
  • Finns vårdnadshavarnas skriftliga medgivande till ett mottagande i grundsärskolan?

Skolform och skolplacering

  • Har huvudmannen beslutat om eleven ska mottas i ämnen?
  • Har huvudmannen beslutat om eleven ska mottas i ämnesområden?
  • Önskar vårdnadshavare och eller elev att eleven ska läsa som integrerad elev i grundskolan?
  • Har rektor gett förutsättningar för och beslutat om att en integrering i grundskolan kan ske?

Checklistan är en del av Studiepaket dubbla läroplaner

Publicerat måndag 6 september 2021