Filmerna i Stödmaterial för tillgänglig utbildning
På den här sidan hittar du samtliga filmer som ingår i stödmaterialet. Här finns också reflektionsfrågor till filmerna.
- Film 1: Om tillgänglighet i utbildningen
- Film 2: Om tillgänglighet i utbildningen – konventioner och lagar
- Film 3: Hur kan vi förstå tillgänglighet?
- Film 4: Tillgänglighetsmodellen från SPSM
- Film 5: Fyrfältaren − Utveckla arbetet med tillgänglighet i praktiken
- Film 6: Tillgängliga lärmiljöer i Sundbybergs förskolor
- Film 7: Tillgängliga lärmiljöer på Knutby skola
- Film 8: Att leda tillgänglighetsarbete
- Film 9: Ett praktiskt exempel
- Film 10: Kartläggning av den fysiska lärmiljön
Film 1: Om tillgänglighet i utbildningen
Filmen Om tillgänglighet i utbildningen består av fyra delar som också kan ses separat, film 2–5.
Om tillgänglighet i utbildningen
Filmen presenterar olika perspektiv på tillgänglighet i utbildningen. Den består av fyra delar som även kan ses separat:
- Konventioner och lagar.
- Hur kan vi förstå tillgänglighet?
- Tillgänglighetsmodellen från SPSM.
- Fyrfältaren – utveckla arbetet med tillgänglighet i praktiken.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 13 minuter.
Filmen presenterar olika perspektiv på tillgänglighet i utbildningen. Den består av fyra delar som även kan ses separat:
- Konventioner och lagar.
- Hur kan vi förstå tillgänglighet?
- Tillgänglighetsmodellen från SPSM.
- Fyrfältaren – utveckla arbetet med tillgänglighet i praktiken.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 13 minuter.
Om tillgänglighet i utbildningen – konventioner och lagar
Filmen ger en introduktion till två konventioner från FN, skollagen och diskrimineringslagen. Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 3 minuter.
Filmen ger en introduktion till två konventioner från FN, skollagen och diskrimineringslagen. Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 3 minuter.
Reflektionsfrågor till filmen
- Hur medvetandegör vi varandra och håller konventioner och lagar levande i våra samtal?
- Hur upplever barn och elever tillgängligheten i vår verksamhet? Hur vet vi det?
- Vad kan det innebära att motverka funktionsnedsättningens konsekvenser? Ge exempel.
- Hur arbetar vi med aktiva åtgärder för att motverka diskriminering och bristande tillgänglighet? Vad kan skäliga tillgänglighetsåtgärder vara i vår verksamhet?
Hur kan vi förstå tillgänglighet?
Hur kan utbildningen tillgodose alla barns och elevers rättigheter när alla är olika? Filmen visar att tillgänglighet handlar om mötet mellan individ och miljö, utifrån ett förenklat exempel.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 2 minuter.
Hur kan utbildningen tillgodose alla barns och elevers rättigheter när alla är olika? Filmen visar att tillgänglighet handlar om mötet mellan individ och miljö, utifrån ett förenklat exempel.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 2 minuter.
Reflektionsfrågor till filmen
- Vad betyder tillgänglighet för mig? Vad betyder tillgänglighet för oss?
- Staketet symboliserar ett hinder i lärandet i den fysiska lärmiljön. Vad skulle staketet kunna motsvara i den pedagogiska och sociala lärmiljön?
- Vad kan det finnas för risker med att göra, eller inte göra, lösningar på individnivå?
- Varför finns lådorna kvar i bild tre?
- Hur får vi ett gemensamt förhållningssätt kring tillgänglighet?
Tillgänglighetsmodellen från SPSM
SPSM:s tillgänglighetsmodell är framtagen som ett stöd för att utveckla och systematisera arbetet med tillgänglighet i utbildningen. Den består av fyra områden: rättigheter i lärandet, social lärmiljö, pedagogisk lärmiljö och fysisk lärmiljö.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 3 minuter.
SPSM:s tillgänglighetsmodell är framtagen som ett stöd för att utveckla och systematisera arbetet med tillgänglighet i utbildningen. Den består av fyra områden: rättigheter i lärandet, social lärmiljö, pedagogisk lärmiljö och fysisk lärmiljö.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 3 minuter.
Reflektionsfrågor till filmen
- Vad innebär tillgänglighet i den fysiska, pedagogiska och sociala lärmiljön för oss?
- Det finns fyra kategorier i området rättigheter i lärandet. Är det någon av kategorierna som vi behöver arbeta vidare med nu?
- Det finns sexton kategorier i tillgänglighetsmodellen. Vilka kategorier arbetar vi redan nu aktivt med?
- Hur är tillgänglighetsarbetet kopplat till det systematiska kvalitetsarbetet?
- Hur tänker vi kring att lärmiljöerna påverkar och samspelar med varandra?
- Ge exempel på hur vi kan utveckla tillgängligheten på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå?
Fyrfältaren är ett verktyg för att synliggöra de fyra områdena i SPSM:s tillgänglighetsmodell. I filmen finns även ett praktiskt exempel hur fyrfältaren kan användas för att utveckla tillgängliga lärmiljöer.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 5 minuter.
Fyrfältaren är ett verktyg för att synliggöra de fyra områdena i SPSM:s tillgänglighetsmodell. I filmen finns även ett praktiskt exempel hur fyrfältaren kan användas för att utveckla tillgängliga lärmiljöer.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 5 minuter.
Reflektionsfrågor till filmen
- Vilka användningsområden ser vi av fyrfältaren i vår verksamhet?
- Vilket är vårt nästa steg mot att börja använda fyrfältaren i vårt arbete med tillgänglighet?
Tillgängliga lärmiljöer i Sundbybergs förskolor
I filmen beskriver rektorer och en utvecklingsledare i Sundbyberg hur de har arbetat med tillgänglighet utifrån SPSM:s modell. Kartläggning av lärmiljön med stöd av fyrfältaren utgjorde deras gemensamma utgångspunkt i det systematiska kvalitetsarbetet. De beskriver också det praktiska arbetet exempelvis när det gäller bristande tillgänglighet och digitalisering kopplat till tillgänglighet.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.
I filmen beskriver rektorer och en utvecklingsledare i Sundbyberg hur de har arbetat med tillgänglighet utifrån SPSM:s modell. Kartläggning av lärmiljön med stöd av fyrfältaren utgjorde deras gemensamma utgångspunkt i det systematiska kvalitetsarbetet. De beskriver också det praktiska arbetet exempelvis när det gäller bristande tillgänglighet och digitalisering kopplat till tillgänglighet.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.
Reflektionsfrågor till filmen
(Film 5 och film 8 kan man gärna se tillsammans för att få en bättre helhetsbild)
- Vad tar vi med oss från filmen?
- Är det något vi skulle vilja prova?
- Vilken eller vilka förändringar skulle vi kunna göra på kort sikt för att öka tillgängligheten?
- Vilken eller vilka förändringar skulle vi kunna göra på längre sikt?
Tillgängliga lärmiljöer på Knutby skola
På Knutby skola kände eleverna låg motivation till skolarbete och lärarna såg att studieron påverkades av lärmiljöer som inte mötte elevernas behov. De ökade tillgängligheten genom att "bredda basen" för att få in mer likvärdighet och stöd i elevernas vardag. Här beskriver de arbetssättet och vilka effekter de har sett i form av ökad måluppfyllelse både när det gäller hälsa och lärande, exempelvis ökad närvaro.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.
På Knutby skola kände eleverna låg motivation till skolarbete och lärarna såg att studieron påverkades av lärmiljöer som inte mötte elevernas behov. De ökade tillgängligheten genom att "bredda basen" för att få in mer likvärdighet och stöd i elevernas vardag. Här beskriver de arbetssättet och vilka effekter de har sett i form av ökad måluppfyllelse både när det gäller hälsa och lärande, exempelvis ökad närvaro.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.
Reflektionsfrågor till filmen
- Vad tar vi med oss från filmen?
- Är det något vi skulle vilja prova?
- Hur inspireras vi av Knutbys modell?
- Vad skulle vi kunna göra för förändring på kort sikt? På längre sikt?
- Hur skulle vi kunna inspireras av Knutbys arbete med elevers delaktighet?
Att leda tillgänglighetsarbete
I filmen medverkar Marie Lindvall Wahlberg, verksamhetschef för de kommunala förskolorna i Sundbyberg. Hon beskriver hur de organiserat arbetet med att tillgängliggöra lärmiljöerna och vilka vinster de har fått av att knyta ihop flera utvecklingsprojekt. I filmen medverkar också Sofi Lundvall, rektor på Knutby skola, som berättar om effekter av ett långvarigt och systematiskt arbete för ökad tillgänglighet och likvärdighet.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 13 minuter.
I filmen medverkar Marie Lindvall Wahlberg, verksamhetschef för de kommunala förskolorna i Sundbyberg. Hon beskriver hur de organiserat arbetet med att tillgängliggöra lärmiljöerna och vilka vinster de har fått av att knyta ihop flera utvecklingsprojekt. I filmen medverkar också Sofi Lundvall, rektor på Knutby skola, som berättar om effekter av ett långvarigt och systematiskt arbete för ökad tillgänglighet och likvärdighet.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 13 minuter.
Reflektionsfrågor till filmen
- Vad tar vi med oss från filmen?
- Är det något vi skulle vilja prova?
- Hur kan vi skapa förutsättningar att hålla i och hålla ut i vårt utvecklingsarbete?
- Hur kan vi involvera barn och elever i tillgänglighetsarbetet?
- Hur kan vi samverka utifrån våra olika professioner i utvecklingsarbetet?
Tillgängliga lärmiljöer – ett praktiskt exempel från en kommun
Marie Lindvall Wahlberg, verksamhetschef för de kommunala förskolorna i Sundbyberg, berättar om kommunens strategiska utvecklingsarbete i hela styrkedjan, med en gemensam riktning och barnens bästa i centrum. Hon tar exempelvis upp lärdomar i form av att utse nyckelpersoner och skapa arenor för samarbete. I filmen nämns makerpedagoger, det vill säga pedagoger med uppdrag inom bland annat digitalt lärande.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.
Marie Lindvall Wahlberg, verksamhetschef för de kommunala förskolorna i Sundbyberg, berättar om kommunens strategiska utvecklingsarbete i hela styrkedjan, med en gemensam riktning och barnens bästa i centrum. Hon tar exempelvis upp lärdomar i form av att utse nyckelpersoner och skapa arenor för samarbete. I filmen nämns makerpedagoger, det vill säga pedagoger med uppdrag inom bland annat digitalt lärande.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.
Reflektionsfrågor till filmen
- Vad tar vi med oss från filmen?
- Är det något vi skulle vilja prova?
- Hur kan vi skapa förutsättningar för energi och driv i utvecklingsarbetet?
- Hur kan vi skapa förutsättningar att hålla i och hålla ut i vårt utvecklingsarbete?
- Hur skulle vi kunna göra för att involvera barn, elever och lärare i utvecklingsarbetet?
Kartläggning av den fysiska lärmiljön
Den här filmen tar upp utformning av fysisk lärmiljö i förskolan och skolan. Teknologie doktor Catrin Tufvesson beskriver bland annat varför kartläggning av den fysiska lärmiljön är viktigt och hur den kan gå till.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.
Den här filmen tar upp utformning av fysisk lärmiljö i förskolan och skolan. Teknologie doktor Catrin Tufvesson beskriver bland annat varför kartläggning av den fysiska lärmiljön är viktigt och hur den kan gå till.
Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.
Reflektionsfrågor till filmen
- Vad tar vi med oss från filmen? Är det något vi skulle vilja prova?
- Vilken eller vilka förändringar skulle vi kunna göra på kort sikt för att öka tillgängligheten i den fysiska lärmiljön?
- Vilken eller vilka förändringar skulle vi kunna göra på längre sikt?
- Hur gör vi det tydligt för barn och elever hur lokalerna är tänkta att användas?
- Hur involverar vi barn och elever för att öka tillgängligheten i den fysiska lärmiljön?
- Hur kan vi arbeta systematiskt för att identifiera och undanröja hinder i den fysiska lärmiljön?