Hoppa till innehåll
På SPSM:s webbplats används webbkakor bland annat för att underlätta ditt besök. Webbkakor som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera har redan sparats i din dator och försvinner när du stänger din webbläsare. Läs mer om webbkakor på spsm.se
SPSM.se
  • Talande webb
  • Other languages
  • Logga in
Specialpedagogiska Skolmyndigheten
  • {{ahit.Query}}
  • Funktionsnedsättning Visa/dölj undersidor till Funktionsnedsättning
  • Stöd Visa/dölj undersidor till Stöd
  • Läromedel Visa/dölj undersidor till Läromedel
  • Kurser & aktiviteter Visa/dölj undersidor till Kurser & aktiviteter
  • Skolalternativ Visa/dölj undersidor till Skolalternativ
  • Om oss Visa/dölj undersidor till Om oss
  • Specialpedagogiskt stöd
    • Språklig och kulturell mångfald
    • Språk och kommunikation
      • Punktskrift
        • Uppsatser i ämnet punktskrift
      • Alternativ och kompletterande kommunikation
        • Manuell och kroppsnära AKK
          • Naturliga reaktioner och signaler
          • Tecken som AKK
        • Grafisk AKK
          • Konkreta föremål
          • Bilder
          • Piktogram
          • Bliss
          • Bokstäver
        • Litteratur om AKK
        • AKK och flerspråkighet
        • Studiepaket: AKK
      • Teckenspråk
        • Tvåspråkighet
          • Videoföreläsningar
    • Läsa och skriva
      • Strukturerad fonem- grafemkoppling
    • Matematik
      • Matematik förskola
      • Matematik förskoleklass
      • Matematik fritidshem
      • Matematik grundskola
      • Matematik gymnasieskola
      • Matematik vuxenutbildning
    • Fysisk aktivitet
    • Digitalt lärande
      • Stöd med it
        • Läsa med it
        • Räkna med it
        • Skriva med it
        • Digitala verktyg
          • Alternativa tangentbord
          • Appar
            • Tips om appar
            • Stöd vid val av appar
          • E-böcker
          • Interaktiva skrivtavlor
          • Ordböcker och lexikon
          • Plattor i undervisningen
          • Punktskriftsskärm
          • Skanner och OCR
          • Stavningskontroll
          • Talsyntes
          • Mobil
          • Anpassningar i Word
          • Översättning
      • Roller och ansvar
        • Skolledare
        • Pedagog
        • Specialpedagog
        • Tekniker
      • Tillgänglig it-miljö
        • Operativsystem
        • Webbplatser
      • Skoldatatek
      • Rätt verktyg gör skillnad
  • Bidrag
    • Skolor och förskolor
      • Regionala utbildningsinsatser
      • Särskild undervisning på sjukhus
      • Utvecklingsprojekt
        • Bidrag till utvecklingsprojekt
          • Statsbidrag förskola
          • Statsbidrag grundskola
          • Statsbidrag gymnasieskola
          • Statsbidrag vuxenutbildning
      • Viktiga tidpunkter
      • Ansökan om SIS-medel
    • Universitet och högskola
      • Viktiga tidpunkter
      • Ansökan om särskilt utbildningsstöd
    • Teckenspråksutbildning för vissa föräldrar -TUFF
      • Viktiga tidpunkter
      • Sök bidrag för TUFF
      • Person- och kursregister TUFF
    • Folkhögskola
      • Särskilt utbildningsstöd
      • Förstärkningsbidrag
      • Viktiga tidpunkter
      • Sök bidrag
    • Privatpersoner
      • Bidrag ur stiftelser
        • Bidrag ur stiftelser för personer som är döva eller har en hörselnedsättning
          • Manillaskolans samstiftelser 1-3
        • Bidrag ur stiftelser för personer med synnedsättning
      • Bidrag vid vissa korta kurser
        • Söka bidrag
      • Bidrag för särskild utbildning för vuxna
        • Söka bidrag
    • Omvårdnadsinsatser Rh-anpassad utbildning
      • Huvudmän för omvårdnad
      • Viktiga tidpunkter
      • Ansökan och redovisning
    • Läromedels­producenter
  • Fråga en rådgivare
    • Frågor och svar
    • Ställ en ny fråga
    • Veckans filmade fråga
      • Vilka fler anpassningar kan jag göra?
      • Vad kan man få för stöd för elever med selektiv mutism?
      • Läromedel för elev på särvux som är analfabet?
      • Hur tänker ni kring extra anpassningar?
      • Hur ser ni på skillnaden mellan läsförståelse och hörförståelse?
      • Vi behöver ett bättre kommunikations­språk med en elev
  • Lagar och rättigheter
    • Bedömning och betyg
      • Grundsärskola, gymnasiesärskola och särskild utbildning för vuxna
    • Rätt till anpassningar och särskilt stöd
    • Åtgärdsprogram
    • Barnets rättigheter
    • Garantin för tidigt stöd
      • Konferenser om Garantin för tidiga stödinsatser
      • Om garantin för tidigt stöd
      • Material
    • Rättigheter för personer med funktions­nedsättning
  • Tillgänglighet, delaktig­het och inkludering
    • Tillgänglighet
      • Tillgänglighets­modell
        • Förutsättningar för lärande
        • Pedagogisk miljö
        • Social miljö
        • Fysisk miljö
      • Värderingsverktyget som stöd
      • Arbetet med barn och elever
      • Stöd och inspiration
      • Ljudmiljö
        • Så skapar du bra ljudmiljö
        • Vad säger lagen?
        • Fördjupning om ljud
        • Länkar och tips
    • Delaktighet
      • Barn och elevers rätt att uttrycka sin mening
    • Inkludering
  • Elevhälsa
    • Att främst arbeta förebyggande och hälsofrämjande
    • Samverkan
    • Skolans systematiska elevhälsoarbete
    • Stödmaterial elevhälsa
    • Vidare läsning
  • Forskning och utveckling
    • Utvecklingsarbeten
    • Internationella kontakter och European Agency
      • Organisation och kontakter
  • För dig som är elev
    • Dina rättigheter
      • Delaktighet
      • Anpassningar i skolan
    • Vem bestämmer?
      • Vad säger lagen?
    • Vem kan hjälpa?
      • Elevhälsan
      • Diskriminering
    • Bra exempel och förebilder
  • Stödmaterial och studiepaket
    • DATE lärmaterial
    • Studiepaket AKK
    • Studiepaket NPF
    • Studiepaket utvecklings­störning
    • Studiepaket vuxen
    • Stödmaterial elevhälsa
    • Stödmaterial extra anpassningar
    • Stödmaterial förskola
    • Stödmaterial hörselnedsättning
    • Särskilt stöd till nyanlända elever
  1. Start
  2. Stöd
  3. Fråga en rådgivare
  4. Frågor och svar

Tack för din fråga

Tack för din fråga.

Om du skrev in din e-postadress får du en kopia på frågan skickad till dig.

Normalt kan du hitta din fråga och vårt svar publicerat här inom fem arbetsdagar.

Dela på Facebook Tipsa via mail Dela på Linkedin Dela på Google+ Dela på Twitter Skriv ut
Publicerat torsdag 21 januari 2016 Granskat torsdag 10 mars 2016

Om oss

  • Kontakta oss
  • Organisation och uppdrag
  • Nyhetsbrev
  • Samverkan och projekt
  • Tidningen Lika värde

Om webbplatsen

  • Kakor (Cookies)
  • Lyssna
  • Lättläst svenska
  • GDPR, dataskyddsförordningen
  • Sidor på teckenspråk

Press

  • Pressrum
  • Pressmeddelanden
  • Pressbilder
  • Kontaktpersoner
  • Logotyp

Våra webbplatser

  • Hitta läromedel
  • Skolnet
  • Fortbildning
  • Värderingsverktyget
  • Webbutiken

Följ spsm

SPSM på Facebook SPSM på Twitter SPSM på Youtube SPSM på Instagram Följ oss på Linkedin

Kontakta oss

Telefon: 010 473 50 00

Texttelefon: 010 473 68 00

Fax: 010 473 66 42

E-post: spsm@spsm.se

Specialpedagogiska skolmyndigheten