Vi har en elev med synnedsättning, som vi ska köpa in dator till. Vad ska vi tänka på när det gäller tangentbord och skärmstorlek?
Svar:
Skärm
Det
är svårt att ge ett generellt svar kring skärmstorlek. Hur stor skärmen ska
vara beror på elevens synförmåga, synskärpa och synfält. Eleven bör därför
prova ut skärmen utifrån sina individuella förutsättningar. Om eleven har en
synskärpa under 30%, har eleven stöd från syncentralen i regionen. Fråga
vårdnadshavarna om familjen har stöd från syncentralen och om ni får ta kontakt
med dem för råd om utrusning. Det kan vara så att eleven behöver en större
skärm på en svängbar arm och då kan syncentralen hjälpa till i utprovningen så
att det blir rätt storlek för eleven. Syncentralen kan också prova ut om det
räcker med datorns egna förstoring räcker till eller om syncentralen behöver
förskriva ett förstoringsprogram till elevens dator.
En elev med
synnedsättning använder oftast ett vanligt externt tangentbord till sin bärbara
dator. Det är betydligt lättare att skriva på ett sådant jämfört med att skriva
på datorns inbyggda tangentbord. Skrivandet blir mer effektivt om det inte är
synkrävande. Då kan eleven hantera tangentbordet utan att titta på det och
slipper eleven växla fokus mellan tangentbord och skärm. Det finns tangentbord
som är mer synvänliga med tydliga markeringar och även taktila markeringar som
kan vara ett stöd när eleven ska lära sig tangentbordet. Några exempel på
tangentbord kan ni se om ni följer länken till Iris hjälpmedel.
Ni behöver sätta av
lektionstid till tangentbordsträning, liksom till att träna in kortkommandon
för att slippa leta efter muspekaren på skärmen. Ni kan hitta webbaserade
program för tangentbordsträning på bland annat webbplatsen elevspel.se. I vissa
fall har syncentralen också möjlighet att förskriva program för
tangentbordsträning.
Tangentbord - Iris hjälpmedels webbsida
Tangentbordsträning på Elevspel.se
Prova ut och anpassa utrustningen
Om eleven inte har stöd
från syncentralen får ni på skolan prova hur datorns skärm eller en större
skärm fungerar. Det är viktigt att eleven får en bra ergonomi vid skrivarbetet.
Kanske kan kommunens IT-pedagog hjälpa till med detta?
Det finns också inbyggda
inställningar i datorn som kan passa er elev. Bland annat kan man göra en
grundinställning med större muspekare, stora ikoner och större text. Det här
kan ni prova ut tillsammans med eleven. Vi har en serie skrifter på vår webbplats
som beskriver hur ni kan göra inställningarna beroende på vilket operativsystem
som gäller hos er. Du hittar skrifterna, Tips och idéer, på vår webbsida.