Vägleda analfabeter, hur gör man?
Svar:
Analfabeter kan ha mycket olika kunskapsnivåer
och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det
viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs. Vilken är skälet till att individen inte
har gått i skolan? Vilket arbete har hen haft? Just arbetet eller
sysselsättningen är extra viktigt för det är där vägledningen ska börja.
Utgå från individens referensram
Vägledningen behöver starta utifrån individen. Börja gärna med foton och bilder
som knyter an till personens referensram. Översätt kunskaperna till svenska.
Detta arbetssätt hjälper till så att inlärningen går snabbare. Kunskapen
fastnar också bättre i minnet än exempelvis via obekanta texter. Det är bra med
en till en-träning. Eleven upplever lättare att vara sedd och prioriterad. Det
ger även en känsla av att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala
med eleven.
Forskningsprojekt - undervisningen av analfabeter
En app
för analfabeter, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering på Margareta
Mörlings webbplats
Nationellt
centrum för svenska som andraspråk