Vad har skolan för skyldigheter när det gäller att ta emot en elev med synnedsättning och ytterligare funktionsnedsättningar?

Vad har skolan för skyldigheter när det gäller att ta emot en elev med synnedsättning och ytterligare funktionsnedsättningar?

Svar:

Det normala är att varken fristående eller kommunala skolor kan neka att ta emot en elev i behov av särskilt stöd. Undantaget är de fall då en fristående skola inte fått beviljat tilläggsbelopp av elevens hemkommun eftersom det skulle medföra betydande ekonomiska eller organisatoriska svårigheter. Kommunen har i dessa fall ett ansvar att se till att utbildningen anordnas på annat sätt.

Om din fråga inte avser själva mottagandet på en skola, utan gäller skolans skyldigheter att anpassa undervisningen efter elevens behov, så är svaret att oavsett om det gäller en fristående skola eller kommunal, har skolan en långtgående skyldighet att ge alla barn och elever stöd och stimulans för att de ska kunna utvecklas så lång som möjligt mot utbildningens mål.

I samband med att diskrimineringslagen skärptes i januari 2015, då bristande tillgänglighet i alla skolformer kom att klassas som diskriminering, förtydligades skolans skyldighet att ge stöd till elever med funktionsnedsättning. I 3 kap. 3 § skollagen införlivades textraderna ”elever som till följd av funktionsnedsättning har svårt att uppfylla de olika kunskapskrav som finns ska ges stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser”. Det betyder att skolan ska se till att en elev med synnedsättning ska få stöd som gör att eleven kommer i en jämförbar situation med elever utan funktionsnedsättning.

Om det visar sig att eleven trots detta stöd har svårt att uppnå kunskapskraven ska skolan ge eleven extra anpassningar och särskilt stöd enligt den arbetsgång som anges i skollagen. Vill du veta mer om extra anpassningar och särskilt stöd rekommenderar vi dig att ta del av Skolverket allmänna råd om arbetet med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.

Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram 
Publicerat måndag 15 augusti 2016 Granskat onsdag 7 mars 2018