Hur ska vi hantera fysisk aktivitet för en elev med rörelsehinder?

Vi har en elev i årskurs 6 med lindrigt rörelsehinder samt autism. Hon blir väldigt trött på idrotten, både på grund av övningarna och den höga ljudnivån. Vi önskar förslag på hur vi kan anpassa idrotten så att det fungerar bättre för vår elev.

Svar:

Det bästa är att anpassa den fysiska aktiviteten utifrån elevens förmågor. Anpassningarna ska finnas med redan på planeringsstadiet.Är du osäker på vad du kan kräva rent rörelsemässigt och om det är något du måste undvika är elevens sjukgymnast den som kan svara på dessa frågor. Då eleven också har en autismdiagnos behöver du ha kunskap om på vilket sätt du utifrån detta anpassar i din planering. 

Se mer på vår webbplats om anpassad fysisk aktivitet.

För att skaffa dig mer kunskap kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan du ta del av vårt studiepaket NPF.

Ett av syftena med ämnet Idrott och hälsa är att eleven ska utveckla sin samarbetsförmåga och respekt för andra. Det finns idag forskning som säger att fysisk aktivitet är viktigt och att den påverkar inlärningen. Forskning på området finns att ta del av på Centrum för idrottsforsknings webbplats. 


Att fatta beslut om anpassad studiegång är rektors ansvar. Det ska ske först efter långtgående stödinsatser och är en sista åtgärd. Den kan få konsekvenser för eleven betygsmässigt.
Välkommen att söka specialpedagogiskt stöd
Om ni utöver det specialpedagogiska stödet du kan ge på skolan önskar mer stöd är du välkommen att söka stöd hos oss.
Vi föreslår då att din skola gör en förfrågan om specialpedagogiskt stöd via vår webbplats. Rektor och elevhälsa ska vara involverade i förfrågan.

Publicerat tisdag 10 januari 2017