Hur ska klassrumsmiljön bli tillgänglig för elever med svår synnedsättning i träningsskolan?

Jag arbetar med elever med olika grava synnedsättningar i träningsskolan. Hur ska jag tänka kring deras klassrumsmiljö?

Svar:

När du arbetar för att skapa en god klassrumsmiljö för dina elever behöver du utgå från såväl generella faktorer, till exempel hur ljudmiljön  fungerar i klassrummet, som elevernas individuella behov av anpassningar i det pedagogiska arbetet och hur möjligheterna till socialt samspel ser ut. På vår webbplats hittar du en modell för hur de olika delarna fysisk miljö, social miljö och pedagogisk miljö, samspelar och sammantaget ger förutsättningar för elevernas lärande. Du kan läsa mer om hur vi ser på tillgänglig lärmiljö utifrån vår tillgänglighetsmodell i länken nedan. 

Ljudmiljön i era lokaler är viktig att reflektera kring. Hur fungerar den utifrån era elevers behov, hur är akustiken, finns  obehagliga eller störande ljud av fläktar eller maskiner som kan påverka eleverna negativt eller finns meningsfulla ljud som eleverna kan ha god användning av när det gäller att orientera sig i lokalerna? 
Att själv röra sig i lokalerna med ögonbindel eller bara sitta ner en stund och blunda, kan vara en bra hjälp för att få tankar kring hur ljudmiljön fungerar. Ni kan också ta hjälp externt med en uppmätning av akustiken. Mer information, filmer och länkar, om auditiva ljudmiljö finns på vår webbplats. På youtube finns också en filmad föreläsning av Sara Backlund Lindeberg om ljudmiljöns betydelse för elever med blindhet. Hon har också skrivit boken "Med ljudet som omvärld" som du finner i vår webbutik. 
Auditiv miljö på vår webbplats

Till viss del kan ni också få inspiration av filmen från förskolan Pärlan, som ligger på vår webbplats. Den visar exempel på tydlig lärmiljö för mindre barn men kan också användas som inspiration för anpassningar i miljön när det gäller äldre elever.
Om förskolan Pärlan på våra sidor om synnedsättning

När det gäller ljusförhållandena i lokalen kan syncentralen vara behjälplig och ge råd om lämplig belysning. Man kan också ge råd kring hur ni kan märka upp och göra miljön tydlig med starka kontrastmarkeringar för de elever som kan ha behov av detta. En annan faktor i miljön är möjligheten att själv kunna förflytta sig, veta var man är och komma åt föremål och material man vill arbeta med. Viktiga frågor att titta närmare på är till exempel om möblering och planering av rummen är så att det främjar elevernas möjligheter till självständigt utforskande och egen förflyttning? Hur kan man veta var man är?  Finns ledstråk som man kan följa och orientera sig efter? En annan aspekt är hur miljön fungerar utifrån behov av lugn och koncentration, ytor för gemensamma aktiviteter, möjlighet att efter förmåga välja och ta fram material?

Förutom de mer generella punkterna ovan måste du givetvis utgå från elevernas individuella behov. Den pedagogiska kartläggningen ni gör för att få syn på de behov varje elev har för sitt lärande, blir här vägledande. Elevhälsans olika kompetenser på skolan är ett stöd för er i arbetet.

Önskar ni stöd av oss för att utveckla arbetet med lärmiljön på skolan har ni också möjlighet att söka specialpedagogisk rådgivning genom att lämna in den förfrågansblankett som finns på vår webbplats.
Publicerat tisdag 6 mars 2018 Granskat onsdag 7 mars 2018
Tillbaka till toppen