Hur kan vi arbeta i engelska med en elev med dyslexi?
Svar:
Elever med dyslexi har ofta svårt med den språkliga
strukturen på engelska, det vill säga att läsa, skriva eller stava. Det är
viktigt att komma ihåg att elever med dyslexi har generellt inte svårare än
andra elever att förstå eller tala engelska.
Ett stort ordförråd underlättar när man ska lära sig
ett nytt språk. Ordförråd och läsförståelse har ett starkt ömsesidigt samband.
Därför är det viktigt att elever redan tidigt får rikliga tillfällen att muntligt
använda det engelska språket innan den skriftspråkliga undervisningen tar vid.
Det kan till exempel ske genom att prata på engelska, lyssna eller att aktivt
undersöka ord och fraser.
Det engelska språket har ett mer oregelbundet samband
mellan språkljud (fonem) och bokstav (grafem) än vad svenskan har. Det betyder
att stavning och uttal skiljer sig åt i hög grad. Att lära sig att läsa och
skriva på engelska innebär därför en större utmaning än att lära sig läsa på
ett språk som har en tydligare koppling mellan fonem och grafem.
För att lära sig att både läsa och skriva på engelska behöver
elever med dyslexi använda sig av liknande metoder som i läs- och
skrivinlärningen på svenska. Det innebär en tydlig och strukturerad
undervisning utifrån Phonics, ljudmetoden. Läraren behöver utifrån metoden
tydligt vägleda och konkret visa hur man går till väga när man läser och
skriver på engelska. Undervisningen bör vara systematisk och språkets
uppbyggnad behöver explicit tränas.
Läromedel:
Materialet HELP start är ett strukturerat läromedelspaket som gör det möjligt för elever med dyslexi från åk 5 och uppåt att lära sig engelska. Explicit träning kring språkets uppbyggnad, stavningsregler och kopplingen mellan bokstäver och de olika ljuden behövs. Materialet ges ut av Lära Förlag AB.
Lära Förlag AB
Bygga språk - Engelska är ett material där man lär sig språk enligt de principer som råder när man utvecklar sitt modersmål. Materialet innehåller aktiviteter och är inte en vanlig lärobok.
Bygga språk - Engelska finns på OrdAF förlag
Trugs är ett material bestående av kortspel. Svårighetsgraden ökar successivt och det finns många spel i olika varianter och nivåer.
English Tools och är en visuell grammatikbok som visar grunder, skillnader, likheter och mönster. Boken ger struktur i engelskans grunder och fungerar som en grammatikbok.
Boken är uppbyggd så att eleven själv ska kunna söka information. De färgkodade kapitlen underlättar sökningen tillsammans med sökordsregister på både svenska och engelska.
English Tools
Dyslexiförlaget Fallerej har flera böcker som är anpassade för undervisning i engelska för elever i läs och skrivsvårigheter.
Fallerejs webbplats
Digitala verktyg och engelska
Spell Right på Oribis webbplats
Glosboken.se eller Glosor.eu är digitala verktyg som hjälper elever att träna språk och begrepp på ett roligt, effektivt och individuellt sätt.
Glosboken.se
Det finns många appar för att träna Engelska, se exempelvis Skolappar. Bland annat finns The Minnits som är gjort för målgruppen och som går att använda på såväl dator som läsplatta.
Vill du veta mer:
”Vägar till engelska” är en bok skriven av Susanne af Sandeberg som tar upp hur du som lärare kan undervisa elever med dyslexi. Boken finns på Nypon förlag.
Om engelska på Susanne af Sandebergs webbplats
Logopeden Astrid Frylmarks föreläsning ” Engelska när man inte vill och kan” presenterar förslag på arbetssätt, den hittar du på UR samtiden
Engelska när man inte vill och kan