Hur kan vår elev med blindhet jobba med kartans gradnät?

Hur kan vi jobba med kartans gradnät med en elev med blindhet i åk 9?

Svar:

Beroende på din elevs förkunskaper och hur du har tänkt att gradnätet ska användas har vi några olika förslag på anpassningar:
Har ni tillgång till en jordglob kan du använda vaxsnören som du trycker fast för att visa systemet med gradnät. Ett annat förslag är att använda en större kula, modell flirtkula eller frigolitkula, som symbol för jordklotet. Ytterligare en enkel variant är att använda sig av en apelsin. Markera polerna, exempelvis med kartnålar,fäst ett snöre i kartnålen och låt det gå fram och tillbaka mellan kartnålarna för att markera längdgrader. För att markera breddgrader kan du prova att fästa snörena med knappnålar som du trycker in i kulan. Du kan också prova att använda vaxsnören. De tål kanske inte riktigt lika hårdhänt hantering men är annars enkla att hantera och tydliga för eleven att känna. Frigolitkulor i större storlekar finns att köpa på hobbyaffärer. Ett förslag hittar du i länken nedan.

I vår webbutik kan du beställa taktila kartor i svällpapper. Serien, som innehåller både enskilda länder, världsdelar och världskartor, heter Taktila kartor. I webbutiken kan du också ladda hem "Läraranvisning svällpappersbilder", där du får tips om användning. Du kan vid behov anpassa kartan och utöka informationen som din elev behöver, exempelvis genom att använda vaxsnören.
Du kan också själv rita en enkel karta där du visar principen med gradnätet genom att använda en ritmuff.

Har ni behov av att träffa rådgivare för ett mer fördjupat stöd kring möjligheter och utmaningar i undervisningen, kan ni fylla förfrågansformuläret om specialpedagogisk rådgivning som ni hittar på vår webbplats.
Publicerat onsdag 24 januari 2018