Hur kan förskolan stödja ett barn som inte hör i sin kommunikation med hjälp av tecken?
Hur kan förskolan stödja ett barn som inte hör i sin kommunikation med hjälp av tecken?
Svar:
Att bygga upp ett visuellt språk som teckenspråk kräver att det finns kompetens i att förstå och använda sig av teckenspråk. Rektor behöver skapa förutsättningar så att det finns en organisation och kompetens som kan möta det enskilda barnets behov av teckenspråk.
På SPSM:s webbplats "Svenskt teckenspråk i förskolan" finns beskrivet hur stödet kan utformas.
Publikationen Lära utveckla och använda teckenspråk
Skolverket har utvecklat stödmaterial för flerspråkighet i förskolan
Det finns utbildningsaktörer som erbjuder teckenspråk för personal. Det kan vara bildningsförbund och folkhögskolor. Inventera vad som finns tillgängligt i närheten av er verksamhet. Några aktörer driver distansundervisning såsom Västanviks folkhögskola och Utbildning i nor
När det gäller enstaka tecken finns webbplatser och appar att tillgå. En av dessa appar heter Svenskt teckenspråkslexikon (TSP Lex) och har tagits fram av Lingvistiska institutionen på Stockholms universitet.
Svenskt teckenspråkslexikon
Det finns även självstudiematerial att tillgå på internet som utvecklar personals teckenkomptens, ett exempel är från Region Uppsala
Publicerat onsdag 5 oktober 2022