Har ni förslag på lösningar för nyanländ elev med eventuell utvecklingsstörning?

Har ni förslag på lösningar för nyanländ elev med eventuell utvecklingsstörning?

Svar:

Vi rekommenderar att ni gör någon form av kartläggning av elevens kunskaper och förutsättningar, gärna i samverkan med modersmålslärare. Ta även stöd av er elevhälsas specialpedagogiska kompetens i arbetet. Därefter föreslår vi att ni har ett samtal med föräldrarna utifrån vad kartläggningen visar.
På Skolverkets webbplats Bedömningsportalen, finns ett kapitel som handlar om kartläggning av elever med funktionsnedsättning. Här finns även en film med exempel från tre olika kommuner. 

Diagnosen utvecklingsstörning ställs av psykolog men skolhuvudmannens beslut om skolplacering ska föregås av en samlad utredning som består av en psykologisk, pedagogisk, medicinsk och social bedömning. Om huvudmannens bedömning är att eleven har rätt att få sin utbildning efter grundsärskolans läroplan kan föräldrarna ansöka om grundsärskola för sitt barn. Tills dess är det så att eleven ska läsa efter grundskolans kursplan, med anpassningar. Det är förstås viktigt att utredningen görs skyndsamt. I 7 kap. 5, 8 och 9§ skollagen, regleras utredning, mottagande på försök samt om integrerade elever. 

Ni kan också hitta stöd om flerspråkighet och funktionsnedsättning på vår webbplats Särskilt stöd till nyanlända elever. 
Skolverkets Allmänna råd om grundsärskolan och gymnasiesärskolan kan vara av intresse, liksom deras Stödinsatser i utbildningen.

Bedömningsportalen på Skolverkets webbplats

Publicerat torsdag 12 maj 2016 Granskat måndag 25 juni 2018
Tillbaka till toppen