Färgsättning och miljö i en liten grupp för barn med autism?

Vi ska inreda en lokal för en grupp elever inom autismspektrum. Vi undrar över färgval, musik och andra miljöaspekter som kan vara värda att beakta för att skapa en lugn och harmonisk miljö för eleverna.

Svar:

Så bra att ni tänker på hela miljön inför start av den nya gruppen. Vi ska förmedla några tips och tankar.

För ca 25 - 30 år sedan var det inte ovanligt att de lokaler/boende som barn/elever med autism vistades i var avskalade från färger och andra mönstrade material som finns i möbler, gardiner. Det mesta gick i beige och vitt och personalen skulle också vara klädd i dova neutrala färger samt att de inte fick göra några större förändringar. Det man menade då var att barn med autism blev stressad av starka färger.  Det finns ofta - men inte alltid - en perceptionskänslighet hos personer med autism – en annorlunda (utifrån vårt sätt att se) upplevelse/känsla av färg, form, beröring, ljud, smak, lukt och rörelse som vi kan har svårt att förstå och den upplevelsen och förmågan till att tolka kan vara så olika och mycket individuellt. 


Det finns forskning inom området autism och perceptionskänslighet. En som forskat på detta är bland annat Olga Bogdashina och det mesta är på engelska men det finns en bok på svenska (se länk) och den är mycket bra – om man vill fördjupa sig inom det. 


https://eshop.autism.se/index.php?route=product/product&product_id=82


Olga Bogdashina finns också med i SPSM:s stödmaterial om NPF.

I nedanstående artikel kan man också läsa om perceptionskänslighet:

http://www.autism.se/RFA/uploads/skane/artikel_perceptionsavvikelser%20i%20AST.pdf

Musik
Musik påverkar oss på många sätt. Barockmusik är ett exempel som många upplever som lugnande. Musiken ska ha en lugn rytm. Tala gärna med en musiklärare i din kommun om detta. Det har gjorts många studier om musikens inverkan, bland annat en i Göteborg.
Karolinska institutet och Kungliga tekniska högskolan har upprättat ett samarbete kring kultur och neurologi bland annat, där man lägger fokus på kulturella aktiviteter och hälsa.

Andra miljöfaktorer
Många andra faktorer kan bidra till ett lugn, exempelvis tycker många barn om att titta på fiskarna i ett akvarium.
Fler faktorer som kan vara viktiga miljömässigt kan du komma fram till genom att använda dig av vårt material om tillgänglighet. Där belyses tillgänglighet med fokus på delaktighet och inkludering, och ni kan göra en kartläggning.
Våra sidor om tillgänglighet

Se även psykolog Bo Hejlskov tankar om specialpedagogisk arkitektur, samt ett av våra publicerade svar.
Om specialpedagogisk arkitektur på Bo Hejlskovs blogg


Publicerat fredag 9 oktober 2020