
Forskningsutblick: Samarbete över yrkesgränser för att stötta barn med autismspektrumdiagnos
I denna studie undersöker Ingrid Olsson och Lise Roll-Pettersson hur samarbeten mellan förskola, habilitering och föräldrar ser ut i arbetet med barn med autismspektrumdiagnos. De kommer fram till att ett välfungerande samarbete mellan olika yrkesgrupper är positivt för de stödinsatser som ges barn med autismspektrumdiagnos.
I tidigare studier har forskarna haft som utgångspunkt att bygga en bro mellan praktik och forskning om barn med autismspektrumdiagnos. De presenterar nu en modell som fokuserar på möjligheter och hinder för samarbete mellan förskola, habilitering och föräldrar.
Det här handlar forskningen om
Forskarna har utgått från den didaktiska triangeln, vilken beskriver tre hörnstenar som kan användas för att reflektera kring undervisning. De tre hörnstenarna är barnet, pedagogen och innehållet. Med den didaktiska triangeln som utgångspunkt har de fördjupat kunskapen om vilka möjligheter och hinder som finns för förskolor att arbeta med mångsidiga insatser för barn med autismspektrumdiagnos. De mångsidiga insatserna i denna studie gick övergripande ut på att personal och föräldrar arbetar intensivt med barnet enligt en individuellt anpassad planering. Arbetet har en grund i tillämpad beteendeanalys. Samarbete mellan förskola, habilitering och föräldrar har visat sig vara centralt när barn med autismspektrumdiagnos ges mångsidiga insatser.
Så här gjorde forskarna
Under ett års tid genomförde forskarna en kvalitativ fallstudie, där de följde två 5-åriga pojkar med autismspektrumdiagnos på två olika kommunala förskolor, som redan innan studien genomfördes gavs mångsidiga insatser.
Olika sorters material samlades in, och denna artikel bygger på observationer vid förskolor och habilitering samt på intervjuer med pedagoger, habiliteringspersonal, specialpedagoger, personal som arbetar centralt inom kommuner och föräldrar. Materialet har sedan analyserats med hjälp av innehållsanalys.
Det här kom forskarna fram till
Med utgångspunkt i den didaktiska triangeln tog forskarna fram en ny modell över viktiga aspekter att tänka på vid samarbetet mellan förskolor, habiliteringar och föräldrar. Genom modellen tydliggörs dessutom vikten av att pedagoger har kompetens om autism, positiva attityder och tillgång till samverkan.
Pedagogerna tog fram arbetssätt och mål för barnen tillsammans med föräldrar och handledare inom mångsidiga insatser; det pedagogiska innehållet i förskolorna för dessa barn påverkades mycket av samarbeten mellan bland annat förskolor och habiliteringar. Studien visar också att det är viktigt med flexibilitet vad gäller platsen där aktiviteter som handledning äger rum.
Så kan du förstå och använda forskningen
Resultatet stödjer att pedagoger i förskolor behöver kunskap om olika arbetssätt, samt möjlighet till både handledning och uppföljning av dessa. Att samarbeta med andra yrkesgrupper kan bidra till det. Resultatet stödjer också att både föräldrar och andra yrkesgrupper behöver ta aktiv del av den kunskap som finns hos förskolans personal.
Artikeln synliggör olika aspekter att ta hänsyn till när nya arbetssätt ska börja användas i förskolor. Den kunskap som tas fram i artikeln kan användas för att bygga upp och underlätta samverkan mellan olika yrkesgrupper kring barn med autismspektrumdiagnos. Resultatet visar hur den didaktiska triangeln kan användas för att öka möjligheten för barn med autismspektrumdiagnos att lära sig och att bli mer inkluderade i aktiviteter som sker på förskolan.
Mer information om artikeln:
Titel: A didactic perspective on negotiations and collaborations between different actors within the Swedish support system: children with autism spectrum disorders included in community-based preschool settings.
Tidskrift: Journal of Studies in Educational Policy, 2020, 6:1, 58-68.
Författare: Ingrid Olsson, Uppsala universitet och Lise-Roll Pettersson, Stockholms universitet. För mer information kontakta Ingrid Olsson.
Länk till artikel: https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1711561
Samarbete över yrkes-gränser för att hjälpa barn som har autism-spektrum-diagnos
Ingrid Olsson och Lise Roll-Pettersson
forskar om barn med autismspektrumdiagnos.
De har studerat hur för-skola, habilitering
och barnens föräldrar samarbetar.
De har nu skrivit en artikel om det.
Ingrid och Lise kom fram till att det är bra
när olika yrkes-grupper samarbetar.
Det är positivt när vi ska ge stöd till
de här barnen.
Lite fakta om forskarnas modell
Ingrid och Lise använder en modell för samarbete.
Den visar på möjligheter och hinder.
Det handlar om samarbete mellan
förskola, habilitering och föräldrar.
Den didaktiska triangeln
Forskarna utgår från den didaktiska triangeln.
Den kan vi använda för att fundera kring undervisning.
Tänk dig en triangel med sina tre hörn.
I hörnen har du:
- Barnet.
- Pedagogen.
- Innehållet.
Forskarnas nya modell
Ingrid och Lise tog sen fram en ny modell.
Den visar viktiga saker att tänka på vid samarbete.
Vi berättar mer om den strax.
Det här handlar forskningen om
De två forskarna använder alltså
den didaktiska triangeln.
De vill göra det bättre för barn som har
en autismspektrumdiagnos.
Vilka möjligheter finns det för förskolor
att arbeta med mång-sidiga insatser?
Vilka hinder finns det?
Det här menar forskarna med
mångsidiga insatser
I den här studien handlar mångsidiga insatser
mycket om att anpassa planeringen till barnet.
Personal och föräldrar arbetar sen
väldigt mycket med barnet
enligt den planen.
Så här gjorde forskarna
Ingrid och Lise följde två pojkar under ett år.
Pojkarna var båda fem år gamla.
De hade båda en autismspektrumdiagnos.
Pojkarna gick på två olika kommunala förskolor.
Båda hade fått mångsidiga insatser
redan innan studien.
Forskarna gjorde en kvalitativ fall-studie.
- De samlade in olika sorters material.
- De var med i förskolorna.
- De tittade på hur det gick till på habilitering.
- De intervjuade många.
Forskarna intervjuade:
- Pedagoger.
- Special-pedagoger.
- Personal inom habilitering.
- Personal som arbetar centralt i kommunen.
- Föräldrar.
Forskarna analyserade sedan sitt material.
De gjorde en innehålls-analys.
Det här kom forskarna fram till
En ny modell
Forskarna använde den didaktiska triangeln.
Sen tog de fram en egen modell.
Den visar vad som är viktigt att tänka på
när förskolor, habiliteringar och föräldrar samarbetar.
Modellen visar också vad som är viktigt
för dig som är pedagog.
Det här behöver du ha:
- Kompetens om autism.
- Positiv attityd.
- Möjlighet att samverka.
Bra samarbeten är viktiga
Forskarna såg att pedagogerna tog fram
arbets-sätt och mål för barnen.
De gjorde det tillsammans med föräldrar
och handledare inom mångsidiga insatser.
Bra samarbete mellan förskola och habilitering är viktigt.
Det påverkar mycket det pedagogiska innehållet
för barn med autismspektrumdiagnos.
Det är viktigt att vi anpassar oss
Studien visar också att det är viktigt
att vi inte låser oss till en plats.
Vi behöver vara flexibla.
Aktiviteter kan man ha på olika platser.
Vi behöver inte alltid ha handledning
på samma ställe, till exempel.
Tips till dig som arbetar i förskolan
med barn som har
autismspektrumdiagnos
Resultatet visar att pedagoger i förskolor
behöver kunskap om olika sätt att arbeta.
Ni behöver få möjlighet till handledning.
Det är också viktigt att ni följer upp arbetet.
Samarbeta med andra yrkesgrupper!
Det kommer att göra ditt arbete enklare.
Låt också föräldrar och andra yrkesgrupper
ta del av den kunskap ni har.
I forskarnas artikel på engelska
kan du läsa mer om du vill.
Den berättar mer om vad ni behöver tänka på
när ni börjar använda nya arbetssätt.
Artikeln kan hjälpa er att samverka med
andra yrkesgrupper.
Den didaktiska triangeln är bra.
Den kan du använda för att ge
barn med autismspektrumdiagnos
större möjligheter att lära sig.
De behöver bli mer inkluderade
i aktiviteter på förskolan.
Läs hela artikeln
negotiations and collaborations
within the Swedish support system:
children with autism spectrum disorders
included in community-based preschool settings.
Om forskarna
Ingrid Olsson
Uppsala universitet.
Lise-Roll Pettersson
Stockholms universitet.
För mer information
Kontakta Ingrid Olsson: