
Forskningsutblick: Lärares relationer till sina elever
Ann-Louise Ljungblad är lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon har utvecklat ett inkluderande perspektiv, Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL, som betonar respekten för varje unikt barn och barnets rätt att möta en undervisning som möjliggör deras potential.
I fokus står elevernas deltagande i undervisningen med en strävan att göra ämnesinnehållet tillgängligt för eleverna. PeRL är utvecklat ur Ljungblads klassrumsforskning som visar på att en välfungerande lärare-elevrelation lägger grunden för en lyckad undervisning.
Det här handlar forskningen om
PeRL tar sin utgångspunkt i barnkonventionen och Salamancadeklarationen. Barnets rätt till undervisning och möjlighet till likvärdiga undervisningsrelationer, oavsett funktionsvariation och olika sätt att vara, är en uppgift för skolan att lösa. För att lyckas med det behöver fokus breddas, från betyg, prov och mätningar, till att även inkludera det relationella samspelet mellan lärare och elev.
Så gjorde forskarna
PeRL är ett multidimensionellt perspektiv som problematiserar möjligheter och hinder för elevernas deltagande i undervisningen. Första dimensionen grundas i barns rättigheter. Den andra dimensionen visar olika aspekter av ett relationellt lärarskap och belyser relationen mellan lärare och elever. Detta synliggörs med en modell som fångar relationella aspekter på såväl mikro-, meso- som makronivå av undervisningen. I mitten av modellen finns relationen och sökljuset riktas mot interaktionen mellan lärare och elev. Slutligen visar den tredje dimensionen en ytterligare modell i form av en relationell och didaktisk stjärna. Modellen synliggör såväl relationella aspekter som didaktiska aspekter av undervisningen. Vidare problematiserar PeRL hur lärare kan ta fram relationella och didaktiska anpassningar för att skapa nya möjligheter för elevernas växande och utveckling.
Det här kom forskarna fram till
Läraryrket består av både en relationell och en didaktisk dimension. Ett framgångsrikt relationellt lärarskap innebär att läraren hanterar båda dessa aspekter samtidigt i undervisningen. Klassrumsforskning visar hur framgångsrika lärares sätt att relatera till sina elever kan beskrivas som pedagogisk takt och hållning. Det innebär att läraren möter varje elev utifrån vars och ens olika behov. Med en inkluderande hållning skapas pedagogiska möten, där läraren som person möter eleven som person. När läraren söker kontakt och försöker förstå vem eleven är, blir undervisningen också meningsfull att delta i. Resultaten visar hur lärarens pedagogiska taktfullhet och hållning är av vikt för alla elever, men av särskild betydelse för elever som befinner sig i sårbara livssituationer.
Så kan du förstå och använda forskningen
PeRL kan både användas som en flerdimensionell modell för empiriska klassrumsstudier och för att utveckla ett relationellt lärarskap. Det kan användas för att stödja lärare i praktiken att reflektera över relationella värden och utveckla sin undervisningsmiljö. Som ett nytt inkluderande perspektiv inom utbildningssystemet kan PeRL också användas för att stödja en realisering av barnkonventionen.
Forskning om lärares relationer till sina elever
PeRL = Pedagogiskt relationellt lärarskap
Ann-Louise Ljungblad är lektor i special-pedagogik.
Hon arbetar vid Göteborgs universitet.
Ann-Louise forskar om barn och undervisning.
Hon är särskilt intresserad av undervisning som
gör att barnet känner sig inkluderat.
Därför har Ann-Louise utvecklat PeRL.
PeRL står för Pedagogiskt relationellt lärarskap.
Det viktiga när du är lärare är att
du kommer ihåg att varje barn är unikt.
De är alla olika och det ska vi respektera.
Barn har rätt att få en undervisning som
gör det möjligt för dem att lyckas.
Det är viktigt att få dem att delta i skolan.
Din uppgift som lärare är att försöka göra
ämnet tillgängligt för eleverna.
Ann-Louise har forskat i klass-rum.
Hon säger att när relationen mellan
lärare och elev är bra
blir också undervisningen bra.
Det är själva grunden.
Det här handlar forskningen och PeRL om
Alla barn har rätt till bra undervisning.
Ann-Louise har utgått ifrån barn-konventionen
och Salamanca-deklarationen.
Det spelar ingen roll om barn har
funktions-nedsättningar, till exempel.
Det är skolans uppgift att se till att
barn får likvärdig undervisning.
För att lyckas behöver skolan tänka på ett nytt sätt.
Lärarna får tänka nytt kring betyg,
prov och olika mätningar, till exempel.
Och här kommer även relationen mellan
lärare och elever in.
Skolan behöver tänka på ett nytt sätt
om det också.
Så här använder du PeRL
PeRL är en modell för att se hur
eleverna deltar i undervisningen.
Du använder den för att titta på möjligheter
och sådant som hindrar eleverna.
Man ser både på relationer och på didaktik.
PeRL hjälper dig att anpassa din undervisning
och dina relationer till eleverna.
Det gör du för att eleverna ska utvecklas
på nya och bättre sätt.
Du kan också använda PeRL när du ska
ta in barnkonventionen i skolan.
Du kan använda PeRL för att utveckla undervisnings-miljön.
Och själv-klart är den användbar om du ska
göra klassrums-studier.
Det här kom forskarna fram till
Att vara lärare handlar både om
relationer och didaktik.
För att du ska lyckas med ditt
relationella lärarskap
behöver du jobba med både och.
Klassrums-forskning visar att
vissa lärare lyckas bättre än andra.
De som lyckas möter varje elev
utifrån elevens behov.
När du som lärare arbetar inkluderande
skapar du pedagogiska möten med dina elever.
Du som person möter eleven som person.
När du söker kontakt och
försöker förstå vem eleven är
blir undervisningen meningsfull att delta i.
Resultaten av forskningen visar att
det här är viktigt för alla elever.
Särskilt viktigt är det för elever
som inte har det så lätt i skolan eller i livet.
Läs mer om forskningen
Titel:
Pedagogical Relational Teachership (PeRT) –
a multi-relational perspective.
Tid-skrift:
International Journal of Inclusive Education (2019).
Författare:
Ann-Louise Ljungblad.
Lektor vid Institutionen för
pedagogik och specialpedagogik,
Göteborgs universitet.
För mer info kontakta:
Ann-Louise Ljungblad
Länk till artikel:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13603116.2019.1581280
Du kan även läsa om resultaten i boken
Titel: Pedagogical Relational Teachership (PeRT) - a multi-relational perspective
Tidskrift: International Journal of Inclusive Education (2019)
Författare: Ann-Louise Ljungblad, lektor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, för mer info kontakta Ann-Louise Ljungblad: ann-louise.ljungblad@gu.se
Länk till artikel: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13603116.2019.1581280
Resultaten presenteras även i boken Relationellt lärarskap och pedagogiska möten (2018): https://www.studentlitteratur.se/#9789144125275/Relationellt+lärarskap