
Forskningsutblick: Att kartlägga barns språk på vetenskaplig grund – variationer och osäkerhet
Forskarna Ann Nordberg och Katharina Jacobsson har undersökt hur förskollärare och specialpedagoger kartlägger barns språk och kommunikation i förskolan, samt hur de ser på begreppen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Det används en bredd av olika typer av arbetssätt, men det finns också en stor variation i huruvida lärarna anser att arbetssätten vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Forskarna menar därför att det behövs ökad kunskap om hur vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet kan användas för kartläggning och uppföljning av barns språkutveckling.
Det här handlar forskningen om
Enig internationell forskning betonar vikten av tidigt språkstöd för att stötta barns språkutveckling. Det är därmed väsentligt att barns språk i förskolan följs upp på ett systematiskt sätt. Det saknas tillräcklig kunskap om på vilka sätt uppföljning av barns språk ser ut i svenska förskolor. Syftet med studien var därför att undersöka hur förskollärare och specialpedagoger i förskolor kartlägger barns språkutveckling.
Så här gjorde forskarna
Frågor om hur barns språk följs upp ställdes till 33 förskollärare och 30 specialpedagoger från förskolor i sydvästra Sverige. Frågorna tog upp hur deltagande lärare gick tillväga vid kartläggning av barns språk och hur de följde upp språkligt sårbara barn. Dessutom undersöktes deras uppfattning om deras arbete med att följa barnens språkutveckling vilade på vetenskaplig grund och, eller beprövad erfarenhet.
Det här kom forskarna fram till
Resultat från studien visade att en rad olika arbetssätt och material används i förskolor vid kartläggning av barns språk. Det förekom olika syn hos deltagarna om de arbetssätt de använde vilade på vetenskaplig grund och, eller beprövad erfarenhet. Dessa resultat påvisar att en fördjupad förståelse skulle behövas av hur det ska vara möjligt för lärare i förskolan att arbeta på vetenskaplig grund och, eller på beprövad erfarenhet när de följer upp barns språk i förskolan.
Så kan du förstå och använda forskningen
Det visade sig att tillfrågade förskollärare och specialpedagoger i förskolan hade mycket skiftande syn på om deras arbetssätt vid kartläggning av språkutveckling vilade på vetenskaplig grund. Exempelvis, framkom att vissa av deltagarna tog för givet att deras huvudmän självklart hade valt ut sådant arbetsmaterial som var vetenskapligt tillförlitligt.
Huvuddelen av deltagarna ansåg vidare att de använde ett systematiskt arbetssätt när de följde upp barn med språkliga svårigheter. En slutsats att dra från denna studies resultat är att utmaningar finns i förskolans praktik när det gäller att kartlägga och följa barns språkutveckling.
Önskvärt vore att regelbundna och fördjupade kollegiala samtal och reflektioner kunde genomföras. Kollegiala diskussioner som handlar om hur ett arbete med kartläggning och uppföljning av barns språk i förskolan kan genomföras på vetenskaplig grund och, eller beprövad erfarenhet.
Mer information om artikeln
Titel: Approaches and Educational Assessments of Children’s Speech, Language and Communication Development in Swedish Preschools
Tidskrift: Early Child Development and Care (2019) Ahead of print, s. 1–16
Författare: Ann Nordberg, lektor, Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Katharina Jacobsson lektor, Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik vid Göteborgs universitet och Nord universitet i Norge.
För mer information, kontakta Ann Nordberg: ann.nordberg@ped.gu.se
Länk till artikeln: https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1697693
Forskarna undersöker: Hur kartlägger de barns språk i förskolan?
Ann Nordberg och Katharina Jacobsson
forskar om för-skolan.
De har undersökt hur förskol-lärare
och special-pedagoger kartlägger
barns språk och kommunikation.
Kartlägger de på ett vetenskapligt sätt?
Använder de sig av tidigare erfarenhet?
Och hur förstår de begreppen
vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?
Forskarna märkte att många var osäkra.
Det här betyder begreppen i artikeln
Vetenskaplig grund
Vetenskaplig grund handlar om att
du utgår ifrån vetenskapliga studier.
Du behöver kunna tolka resultatet
för att kunna använda det i ditt arbete.
Beprövad erfarenhet
Beprövad erfarenhet är kunskap
vi har tillsammans i yrket.
Den är utvecklad och prövad
under en längre tid.
Den är dokumenterad
och granskad av flera.
Vi lär oss av praktiska erfarenheter.
Därför är det här viktigt
Personalen i förskolorna använder
många olika sätt att arbeta.
En del lärare tycker att deras arbets-sätt
är vetenskapliga.
Det bygger på beprövad erfarenhet,
anser de.
Andra är mer osäkra.
Forskarna menar att vi behöver
lära oss mer om det här.
Det är viktigt för att vi ska kunna
kartlägga barns språk på ett bra sätt.
Det här handlar forskningen om
Barn behöver språk-stöd tidigt
för att utveckla sitt språk.
Det är forskare överens om
både utom-lands och i Sverige.
Det är därför viktigt att du följer upp
barns språk i förskolan.
Du behöver göra det
på ett systematiskt sätt.
Vi vet inte tillräckligt mycket om
hur personalen i svenska förskolor
följer upp barns språk.
Forskarna Ann och Katharina
ville ta reda på mer om det.
Så här gjorde forskarna
Ann och Katharina ställde frågor till
33 förskollärare och 30 specialpedagoger.
De arbetade alla på förskolor
i syd-västra Sverige.
Frågorna handlade om hur de
följer upp barns språk.
Hur gör du när du kartlägger?
Hur följer du upp barn som har
svårt med språk?
Forskarna undersökte också
hur personalen uppfattade sitt arbete.
Följde de barnens språkutveckling
på vetenskaplig grund?
Använde de beprövad erfarenhet?
Det här kom forskarna fram till
Resultat från studien visade att
- förskolorna använde många olika arbetssätt och material när de kartlade barns språk.
- personalen hade olika syn på om de arbetade på vetenskaplig grund.
- de hade olika syn på om de använde sig av beprövad erfarenhet.
- vi behöver lära oss mer om hur lärare i förskolan kan följa upp barns språk på vetenskaplig grund och på beprövad erfarenhet.
Tips till dig som arbetar i förskolan
Förskolor behöver jobba vidare med
hur de följer upp barn med språk-svårigheter.
Det är en slut-sats av studien.
De flesta i studien ansåg att de
arbetade på ett systematiskt sätt.
Men gör de verkligen det?
Och gör du det?
Kan ni på din förskola hitta
bättre sätt att arbeta på?
Förskollärarna och specialpedagogerna i studien
hade väldigt olika syn på om de
arbetade på vetenskaplig grund.
Vissa tog för givet att de gjorde det.
De tänkte att deras chefer själv-klart
hade valt ut material som var vetenskapligt.
Hur är ert arbets-material?
Hur kartlägger ni?
Hur följer ni upp barnens språk?
Diskutera med dina kollegor och
fundera tillsammans!
Arbetar ni på vetenskaplig grund?
Använder ni beprövad erfarenhet?
Det vore bra om ni kollegor kunde ha
samtal om det regelbundet.
Läs hela artikeln
Approaches and Educational Assessments
of Children’s Speech, Language and
Communication Development in Swedish Preschools
Om forskarna
Ann Nordberg
Ann Norberg är lektor vid
Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik
vid Göteborgs universitet.
Katharina Jacobsson
Katharina Jacobsson är lektor vid
Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik
vid Göteborgs universitet
och Nord universitet i Norge.
För mer information
Kontakta Ann Nordberg:
ann.nordberg@ped.gu.se