Hoppa till innehåll
På SPSM:s webbplats används webbkakor bland annat för att underlätta ditt besök. Webbkakor som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera har redan sparats i din dator och försvinner när du stänger din webbläsare. Läs mer om webbkakor på spsm.se
Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • Talande webb
  • Other languages
  • Logga in
Specialpedagogiska Skolmyndigheten
    • Funktionsnedsättning Visa/dölj undersidor till Funktionsnedsättning
    • Stöd Visa/dölj undersidor till Stöd
    • Läromedel Visa/dölj undersidor till Läromedel
    • Kurser och aktiviteter Visa/dölj undersidor till Kurser och aktiviteter
    • Skolalternativ Visa/dölj undersidor till Skolalternativ
    • Om oss Visa/dölj undersidor till Om oss
    • Kriget i Ukraina
      • Ukraina: Så möter du nyanlända barn och elever
      • Elevhälsa: Nyanlända elever med funktions­nedsättning
      • Prata med barn och elever om kriget i Ukraina
    • Specialpedagogiskt stöd
      • Digitalt lärande
        • Utveckla digital kompetens
        • Digital lärmiljö
          • Tillgänglighet i operativsystem
          • Tillgänglighet på webbplatser
        • Stöd med digitala verktyg
          • Att välja digitala verktyg
          • Individuella inställningar
          • Läsa med digitala verktyg
          • Skriva med digitala verktyg
          • Räkna med digitala verktyg
          • Kommunicera med digitala verktyg
          • Planera och strukturera med digitala verktyg
        • Roller och ansvar
        • Skoldatatekens stöd
        • Filmer om digitalt lärande
      • Främja skolnärvaro
      • Läsa och skriva
        • Strukturerad fonem- grafemkoppling
      • Matematik
        • Matematik förskola
        • Matematik förskoleklass
        • Matematik fritidshem
        • Matematik grundskola
        • Matematik gymnasieskola
        • Matematik vuxenutbildning
      • Nyanlända elever
      • Rörelse och fysisk aktivitet
        • Roller och ansvar
        • Lärmiljöer att uppmärksamma
        • Förskolan
        • Skolan
          • Ämnet idrott och hälsa
            • Aktivitetshjul
            • Betyg och bedömning
            • Elevers röster
          • Ämnesområdet motorik
          • Fritidshemmet
        • Avhandlingar, vetenskapliga artiklar och rapporter
        • Utomhus­under­visning
      • Språk och kommunikation
        • Punktskrift
          • Uppsatser i ämnet punktskrift
        • Alternativ och kompletterande kommunikation
          • Manuell och kroppsnära AKK
            • Naturliga reaktioner och signaler
            • Tecken som AKK
          • Grafisk AKK
            • Konkreta föremål
            • Bilder som kommunikation
            • Piktogram
            • Bliss
            • Bokstäver
          • Litteratur om AKK
          • AKK och flerspråkighet
          • Studiepaket: AKK
        • Svenskt teckenspråk
          • Teckenspråkets dag 14 maj
          • Tvåspråkighet
            • Videoföreläsningar
      • Förfrågningsformulär
      • Stadie­övergångar och skol­byten
    • Bidrag
      • Skolor och förskolor
        • Regionala utbildningsinsatser
        • Särskild undervisning på sjukhus
        • Anpassade lärmiljöer som del av särskilt stöd
        • Utvecklingsprojekt
          • Utvecklingsprojekt för barn och elever med funktionsnedsättning
            • Inspirerande exempel på utvecklingsprojekt
              • Statsbidrag förskola
              • Statsbidrag grundskola
              • Statsbidrag gymnasieskola
              • Statsbidrag vuxenutbildning
              • Statsbidrag blandade skolformer
          • Utvecklingsprojekt för barn och elever med synnedsättning eller blindhet
          • Utvecklingsprojekt kopplade till kurs inom vuxenutbildningen
          • Utvecklingsprojekt för huvudman gällande elevhälsoarbete
      • Universitet och högskola
        • Så här ansöker du
      • Teckenspråksutbildning för vissa föräldrar -TUFF
        • Viktiga tidpunkter
        • Så här ansöker du
        • Person- och kursregister
      • Folkhögskola
        • Särskilt utbildningsstöd
          • Frågor och svar
        • Förstärkningsbidrag
        • Viktiga tidpunkter för särskilt utbildningsstöd inom Folkhögskola
        • Så här ansöker du om särskilt utbildningsstöd inom Folkhögskola
      • Privatpersoner
        • Bidrag ur stiftelser
        • Bidrag vid vissa korta kurser
          • Så här ansöker du om bidrag för korta kurser
        • Bidrag för vuxna som får särskild utbildning på komvux
          • Viktiga tidpunkter för utbetalning
          • Så här ansöker du
      • Omvårdnadsinsatser rörelse­hinder­anpassad utbildning
        • Huvudmän för omvårdnad
        • Viktiga tidpunkter
        • Så här ansöker du
      • Läromedels­producenter
    • Delaktighet
      • Delaktighetsmodellen
      • Barn och elevers rätt att uttrycka sin mening
    • Elevhälsa
      • Att främst arbeta förebyggande och hälsofrämjande
      • Samverkan för elevhälsa
      • Systematisera skolans elevhälsoarbete
      • Stödmaterial elevhälsa
      • Filmade föreläsningar och webbinarier
      • Vidare läsning
    • Stödmaterial och studiepaket
      • Mentorshandboken
      • Studiepaket AKK
      • Studiepaket digitala verktyg och AKK
      • Studiepaket dubbla läroplaner
      • Studiepaket Läs- och skrivsvårigheter F–3
      • Studiepaket NPF
      • Studiepaket placerade barn
      • Studiepaket språkstörning
      • Studiepaket systematik för tidiga stödinsatser
      • Studiepaket vuxen
      • Studiepaket ämnesområden
      • Stödmaterial elevhälsa
      • Stödmaterial förskola
      • Stödmaterial hörselnedsättning
      • Stödmaterial matematiksvårigheter
      • Särskilt stöd till nyanlända elever
    • För dig som är elev
      • Dina rättigheter
        • Delaktighet för dig som elev
        • Anpassningar i skolan
      • Vem bestämmer?
        • Vad säger lagen?
      • Vem kan hjälpa?
        • Elevhälsan
        • Diskriminering
      • Bra exempel och förebilder
    • European Agency
      • Organisation och kontakter
      • Pågående projekt
    • Forskning och utveckling
      • Våra skrifter, lägesrapporter och systematiska översikter
        • Fritidshemmet ur olika forskares perspektiv
          • Barnets röst i samspelet är centralt för delaktighet i fritidshemmet
          • Fritidshemspedagogik säkerställer utrymme för barns individuella skillnader
          • Låt eleverna vara med och påverka aktiviteter och den undervisning som de är intresserade av på fritidshemmet
        • Att främja delaktighet och lärande hos elever med synnedsättning
          • Vi behöver förstå vad  synnedsättningen innebär för lärande och delaktighet
      • Aktuellt om forskning
      • Avhandlingar
      • Vad är vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?
      • Vår roll som forskningsspridare
    • Fråga en rådgivare
      • Ställ din fråga
      • Frågor och svar
    • För dig som är vårdnadshavare
      • Vårdnads­havare till ett barn inom resurs­centrens mål­grupper
    • Inkluderande utbildning
      • Filmer och samtalsunderlag om inkluderande utbildning
    • Lagar och rättigheter
      • Om rättigheter
        • Rättigheter för personer med funktions­nedsättning
        • Barnets rättigheter
        • Rätt till utbildning och rättigheter inom utbildningen
        • Rätt till språk och kommunikation
        • Rätt till lek, vila, rekreation, kultur och idrott
        • Rätt till tillgänglighet
        • Rätt till delaktighet
        • Rätt till inkludering
        • Jämställd utbildning reflektionsmaterial
      • Bedömning och betyg
        • Grundsär- och gymnasiesärskolan och komvux som särskild utbildning
      • Rätt till extra anpassningar och särskilt stöd
      • Utredning av en elevs behov av särskilt stöd
      • Garantin för tidigt stöd
        • Stöd i arbetet med garantin
          • Systematik i arbetet
          • Dialogduk för garantin
          • Organisera arbetet
          • Specialpedagogiska frågor
          • Podden Lika värde om garantin
        • Bakgrund till garantin
      • Hjälpmedel för barn och elever med funktionsnedsättning
    • Tillgänglighet
      • Tillgänglighets­modell
        • Förutsättningar för lärande
        • Pedagogisk, social och fysisk miljö
      • Värderingsverktyget som stöd
      • Arbetet med barn och elever
      • Stöd och inspiration
      • Ljudmiljö
        • Så skapar du bra ljudmiljö
        • Vad säger lagen?
        • Fördjupning om ljud
        • Länkar och tips
    • Vuxenutbildning
    1. Start
    2. Stöd
    3. Elevhälsa
    I dialog med Petter Iwarsson - Vad kan elevhälsokompetens vara?
    Utifrån ett psykosocialt perspektiv ger Petter Iwarsson, sakkunnig på BRIS och skolkurator, sina reflektioner kring vad elevhälsokompetens kan vara.

    Elevhälsa Film Petter

    Dela på Facebook Tipsa via mail Dela på Linkedin Dela på Twitter Skriv ut
    Publicerat torsdag 23 april 2020

    Sök stöd hos oss

    Behöver ni hjälp att utveckla skolans elevhälsoarbete? Välkommen med er förfrågan!

    Specialpedagogiska skolmyndigheten

    • Kontakta oss
    • Organisation och uppdrag
    • Följ oss
    • Samverkan och projekt
    • Tidningen Lika värde
    • Begära ut allmän handling

    Om webbplatsen www.spsm.se

    • Kakor (Cookies)
    • Lyssna
    • Lättläst svenska
    • GDPR, dataskyddsförordningen
    • Sidor på teckenspråk
    • Tillgänglighet för vår externa webbplats

    Press

    • Pressrum
    • Pressmeddelanden
    • Pressbilder
    • Logotyp

    Våra webbplatser

    • Hitta läromedel
    • VKlass
    • Fortbildning
    • Värderingsverktyget
    • Webbutiken

    Följ oss

    • SPSM på Facebook
    • SPSM på Twitter
    • SPSM på Youtube
    • SPSM på Instagram
    • Följ oss på Linkedin

    Kontakta oss

    Telefon: 010 473 50 00

    E-post: spsm@spsm.se

    Specialpedagogiska skolmyndigheten