Vodd: Elever som byter från grund- till specialskola
Elever som börjar på den regionala specialskolan senare utgör cirka 50% av alla elever som går ut specialskolan. Det är en förhållandevis stor grupp. I detta avsnitt samtalar vi med två speciallärare som gjort ett examensarbete där de intervjuat elever som bytt från grundskola till regional specialskola med tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö. Fokus i studien är identitet, identitetsutveckling och identitetsarbete.
Elever som byter från grund- till specialskola
Voddavsnittet är textat och taltolkat. Slå på CC-funktionen om du vill ha undertexter.
I avsnittet samtalar Petra Eklund, moderator, med Sara Andersson, speciallärare och Linn Ahlbeck, speciallärare på Östervångsskolan om deras studie kring elever som bytt från grundskola till specialskola. Länkar till studien finns nedan.
Voddavsnittet är textat och taltolkat. Slå på CC-funktionen om du vill ha undertexter.
I avsnittet samtalar Petra Eklund, moderator, med Sara Andersson, speciallärare och Linn Ahlbeck, speciallärare på Östervångsskolan om deras studie kring elever som bytt från grundskola till specialskola. Länkar till studien finns nedan.
Hej och välkommen
till SPSM:s vodd!
I vodden tar vi upp och
diskuterar olika ämnen-
-inom likvärdig utbildning
för elever i specialskolan.
I dagens avsnitt samtalar vi om elever
som är döva eller har hörselnedsättning-
-och som har bytt från grund-
skola till regional specialskola-
-med tvåspråkig undervisning
i en teckenspråkig miljö.
Hur upplever eleverna övergången?
Vi ska samtala med två special-
lärare som har gjort en studie-
-där de intervjuat elever om vad de tyckte
om övergången mellan två olika skolformer.
Eleverna fick bland annat berätta
om hur det har fungerat-
-i den regionala specialskolan och hur
specialskolan skiljer sig från grundskolan.
Denna elevgrupp, alltså elever
som byter från grundskola-
-eller annan skolform till specialskola,-
-är faktiskt en ganska stor grupp
inom den regionala specialskolan.
Statistik för de tre sista avgångsklasserna
inom de regionala specialskolorna-
-under åren 2019-2021 visar att 50 procent
har gått i den regionala specialskolan-
-under hela sin skoltid
från F-klass till klass 10.
Resterande 50 procent började
i specialskolan senare.
Av dessa 50 procent är det 60 procent
som börjat under lågstadiet-
-och 40 procent under mellan-
stadiet eller senare.
Jag ska moderera samtalet idag.
Jag heter Petra Eklund och arbetar
som kommunikatör här på SPSM.
Petra: Hej och välkommen!
I dagens vodd ska vi prata om
elever som byter från grundskola-
-till regional specialskola.
Vi kan börja med presentation
av er två, först du Linn.
Linn: Hej! Jag heter Linn
och tecknas såhär.
Jag jobbar här på
Östervångsskolan i Lund.
Jag är utbildad lågstadie-
lärare och har jobbat-
-på Östervångsskolan i
ungefär åtta år nu tror jag.
Under detta läsår undervisar
jag i förskoleklass.
Det är verkligen riktigt roligt och
spännande men också en utmaning!
Petra: Ja, självklart är det en
utmaning när det är så små barn!
Sara, vem är du?
Sara: Jag heter Sara
och tecknas så här.
Jag jobbar som lärare på
Östervångsskolan också.
Jag är SO-lärare och jobbar
mest i högstadiet.
Jag började jobba här 2014.
Under det här läsåret har jag fått
ett nytt uppdrag som speciallärare.
Petra: Spännande! Ni har
under er speciallärarutbildning-
-gjort en studie om elever som är
döva eller har hörselnedsättning-
-som gjort en övergång från
grundskola till regional specialskola.
Kan ni berätta hur det kom sig att
ni ville studera just detta område?
Vad gjorde er intresserade?
Vem av er vill berätta? Sara?
Sara: Jag kan börja.
Jag började själv fundera på detta
när jag jobbade på gymnasiet i Örebro.
På riksgymnasiet hade vi många
elever som har gått i specialskola.
Men vi hade också elever
som gått i grundskolan-
-innan de började på riksgymnasiet.
Vi fick alltså två helt
olika elevgrupper-
-som gick i en och
samma skola i Örebro.
Jag funderade på hur
det var för de elever-
-som aldrig träffat andra döva
eller sett teckenspråk tidigare.
Hur fungerade det för
dem på gymnasiet?
Sen flyttade jag tillbaka till Skåne och
började arbeta på Östervångsskolan.
Här såg jag samma sak.
Här fanns också elever som
tidigare gått i grundskola-
-men som bytt till specialskola.
Hur såg deras situation ut?
Hur är det att som 12-,
13-, 14- eller 15-åring-
-börja på en helt ny plats, i en ny
miljö och lära sig ett nytt språk?
Hur känns det inombords?
Hur ser jag vem jag är?
Jag började fundera på
det för längesedan.
Petra: Så du hade funderat på
det under en lång tid.
Hur är det för dig Linn?
Linn: Jo, jag har också träffat
många elever i samma situation-
-som Sara precis berättade om.
Jag har egna erfarenheter
från min egen skolgång.
När jag var liten
hade jag hörapparat-
-och gick i grundskolan tillsammans
med elever som var hörande.
Jag kunde inte teckenspråk då.
Jag fick inte riktigt rätt
stöd och hjälp i skolan.
Så jag känner igen mig mycket
i dessa elevers berättelser.
Petra: Ni valde att göra
en studie om detta.
Kan ni berätta om
hur ni lade upp studien?
Vad ville ni undersöka?
Sara eller Linn?
Linn: Det är väl
mitt område Sara?
Vi har fördelat frågorna
mellan oss lite.
Frågan handlar om hur
vi genomförde studien va?
Petra: Ja, precis hur ni genomförde
och lade upp studien.
Linn: Det började med att vi
kontaktade några specialskolor.
Till sist fick vi nio högstadieelever som
ville ställa upp och bli intervjuade.
Ett medvetet val från vår sida var att
inte intervjua elever från vår skola-
-på grund av att vi har
en nära relation till dem.
Så vi hade inga deltagare
från vår skola.
Efter att vi har fått kontakt
med de intresserade eleverna-
-bokade vi ett möte
med var och en.
Vi åkte till respektive elevs
skola och intervjuade dem där.
Men sen kom Coronan så vi
intervjuade då via Skype.
Det fungerade ändå ganska bra.
Eleverna fick välja om
de ville bli intervjuade-
-på talad svenska eller
svenskt teckenspråk.
Vi tyckte att det var viktigt att de skulle
känna sig trygga under intervjun.
Petra: Vad blev resultatet
efter intervjuerna?
Sara: Resultatet visade
på många olika delar.
Vårt fokus låg på identitet, identitets-
utveckling och identitetsarbete.
Det var vårt huvudfokus
i studien.
När vi analyserade resultatet
såg vi flera intressanta saker.
Det första var att eleverna
inte hade problem alls-
-med att flytta till en
ny stad och plats.
De kände ingen oro
eller osäkerhet alls.
Däremot upplevde eleverna att deras
föräldrar och familj inte kände sig trygga-
-och inte riktigt visste
hur det skulle bli.
Familjen funderade
mycket kring flytten,-
-medan eleven själv inte
hade problem med detta.
Petra: Intressant!
Sara: Man pratar ofta om hur tufft det
kan vara att flytta långt, hur det ska bli.
Men för eleverna var
det inga problem alls.
Petra: Kanske för att de hade
dåliga erfarenheter från tidigare-
-och då bara kände
spänning och förväntan?
Sara: Säkert. Flera elever hade
fått lära sig lite teckenspråk innan,-
-så kallad hemspråksundervisning eller så
hade de teckenspråkstolk i klassrummet.
Det förekom teckenspråk i flera
av elevernas tidigare skolor,-
-men eleverna kände att de inte
riktigt fått lära sig teckenspråk.
Det fanns ingen som de
kunde träna teckenspråk med.
De träffade ingen annan
som kunde teckenspråk.
Det var inget levande
språk så att säga.
Man pratade om teckenspråk på
samma sätt som man pratar om-
-hörapparat och hörsel-
tekniska hjälpmedel.
Efter att eleverna flyttat
och börjat på specialskolan,-
-började alla se teckenspråk
som sitt eget språk.
Att språket var en del av deras
identitet och att de äger språket.
Teckenspråk var inte
längre ett hjälpmedel.
Det blev en stor skillnad mot tidigare
hur de såg på teckenspråket.
Petra: Verkligen intressant!
Sara: Vad vi också såg var att alla elever
kände sig hemma i specialskolan.
Tidigare i grundskolan kände de sig
alltid utanför på något sätt-
-trots att skolan och lärarna
försökte anpassa så gott de kunde.
De kände sig annorlunda och att
de ”inte var lika mycket värda”.
De kände sig utanför
och mindre värda.
Det var sådant som eleverna
tog upp under intervjuerna.
När de börjat på en ny skola kände
de att de äntligen hittade hem.
Petra: Spännande!
Sara: De hittade en identitet som döv, hörsel-
skadad eller vilket uttryck de nu valde.
Att jag är jag och att det inte var
konstigt att vara annorlunda, vi är lika.
Petra: Så eleverna hade
mer skamkänslor innan-
-men efteråt självklart att vara
döv eller hörselskadad?
Sara: Före skolbytet ville de
inte visa sina hörapparater.
De ville inte ha anpassningar
som andra kunde se.
De undvek att visa sin hörsel-
nedsättning, att de var annorlunda.
Efter skolbytet blev
det mer accepterat.
Alla hade hörapparat, kokleaimplantat
eller något annat, det var inte konstigt.
Petra: Det var verkligen intressant.
Jag tänker på det du Linn sa innan,-
-att du har egna erfarenheter av att
växa upp som hörselskadad i skolan.
När lärde du dig teckenspråk?
Linn: Faktiskt när jag började som
lärare här på Östervångsskolan.
Jag fick då chansen att gå
på teckenspråkskurser.
När man dessutom är i
en teckenspråkig miljö-
-är det lättare att
lära sig teckenspråk.
Här får jag träffa
andra döva personer.
Det blev mycket lättare
att lära sig då.
Men jag vill betona att det inte
bara handlar om teckenspråk.
Det handlar också om dövas kultur
och hur det är att leva som döv.
Alla normer och regler som finns.
Det var så mycket nytt
jag fick lära mig.
Petra: Hur har det påverkat dig?
Om man tänker på att du kanske
hade dåliga erfarenheter från tidigare.
Kände du dig hemma?
Mer trygg?
Linn: Ja, jag har precis samma känsla
som de intervjuade eleverna uttrycker.
Att jag äntligen hittade
mig själv och min identitet.
Jag började känna att
jag nu har en plats.
Det är verkligen
en skön känsla.
Petra: Härligt! Sara, du har
jobbat med döva elever-
-under många år nu,
hur många år?
Sara: 14-15 år tror jag.
Petra: Hur kom det sig att du
ville jobba med just döva elever?
Sara: För att jag träffade
en döv person för 17 år sen.
Då lärde jag mig teckenspråk.
Under tiden studerade
jag till lärare-
-och när jag började arbeta tänkte jag
varför inte prova undervisa döva?
Petra: Sen blev du fast
med andra ord! Roligt!
Sara: Ja.
Petra: Ja, tillbaka till studien.
Förvånade resultatet er?
Var det helt annat än vad ni trodde?
Linn: Både och, faktiskt.
Något som förvånade oss
var vad eleverna skilde på-
-det akademiska
och det sociala.
Eleverna ansåg att den sociala
biten var viktigare-
-än den akademiska
kunskapsutvecklingen.
De tyckte att det var viktigt att
få känna gemenskap, få kompisar,-
-få känna tillhörighet
med någon grupp.
Allt det var viktigare än skolan
och deras kunskapsutveckling.
Sara: Jag håller med.
Eleverna var tydliga med att om
det inte fungerade socialt-
-gick det inte att lära sig heller.
Det sociala tar mycket plats
under raster och lektionstid.
Om man alltid känner sig ensam,
att de andra inte räknar med mig-
-fungerar det inte under
lektionerna heller.
Då blir det svårt att fokusera
på läraren och lära sig saker.
Så vi såg att det sociala var nummer ett.
Linn: Något som också
förvånade oss var att-
-alla har känt någon form av utanförskap
och blivit mobbad eller utfryst.
Elever har berättat att
lärare inte lyssnat,-
-inte använt hörseltekniska
hjälpmedel på rätt sätt.
Det förvånade oss faktiskt att
alla elever vi intervjuade-
-kände samma sak,
att de blivit mobbade-
-eller att kamrater inte
varit snälla mot dem.
Petra: Intressant att alla
elever har liknande erfarenheter.
Det tyder på att det finns
ett stort problem-
-eller kunskapsbrist ute i samhället.
Kunskapen finns istället
inom specialskolan,-
-så när dessa elever får börja på
specialskola blir det bättre för dem.
När man har något
annat att jämföra med,-
-speciellt när man har dåliga
erfarenheter av tidigare skola.
Ni säger att social miljö är viktig,
kanske för att den sociala biten-
-påverkar elevernas vilja att lära sig?
Sara: Ja.
Linn: Det är också så att många elever-
-inte kände till specialskolan eller
mött teckenspråk tidigare.
Petra: Du menar att de inte träffat
andra döva och hörselskadade barn?
Linn: Nej.
Petra: Intressant!
Linn: Det är det som
är synd tycker jag.
Jag tycker att det är viktigt
att de här eleverna-
-ska få chansen att se
vilka skolformer som finns.
Petra: Det behövs verkligen!
När ni gjorde er studie, kollade ni om
det finns andra liknande studier?
Sara: Nej, det finns inte.
Vi har letat eftersom vi måste titta
på tidigare forskning i området.
Det har inte gjorts någon
studie kring det området.
Vi har sett studier med
intervjuer med elever-
-som gått integrerat i grundskolan.
Det finns också studier med
elever i specialskolan.
Men det har inte gjorts studier om
elever som genomgått en övergång-
-mellan de två skolformerna
och hur det har fungerat.
Petra: Intressant, synd att
det inte forskats om detta.
Det behövs mer
forskning i området,-
-eftersom den här elevgruppen
är en förhållandevis stor grupp.
Statistik från avgångsklasserna
2019-2021 visar att 50 procent-
-har gått i specialskolan
under hela sin skoltid-
-medan 50 procent började
i specialskolan senare.
Av dessa är det 60 procent som
börjat tidigt under lågstadiet.
Och 40 procent i mellan-
stadiet eller senare.
Så det är faktiskt en
ganska stor grupp,-
-ändå tänker man inte
så ofta på den gruppen.
Stämmer det att det
är en ganska stor grupp-
-som börjar på specialskola
senare enligt er erfarenhet?
Sara: Ja, i gruppen finns
också nyanlända-
-eller elever som flyttat till
Sverige från ett annat land.
Så det är en stor grupp elever
som börjar på specialskolan senare.
För oss som jobbar inom special-
skolan är det viktigt att tänka på-
-att inte automatiskt tänka att alla
elever har samma förutsättningar.
Det finns stora skillnader
mellan eleverna,-
-speciellt mellan de som fått
teckenspråk tidigt hos oss-
-och de som börjat senare
och fått teckenspråk senare.
Petra: När elever börjar senare
hos er och inte fått teckenspråk-
-tidigare krävs det också längre tid
för eleven att komma in på riktigt.
Utifrån era egna erfarenheter
som lärare,-
-har er genomförda studie
gjort att ni reflekterar kring-
-hur ni undervisar och bemöter dessa
elever på ett annat sätt idag?
Sara: Ja, jag har tänkt mycket
utifrån språkforskningen.
Det är så lätt att tro
att eleven kan ett språk-
-för att det går snabbt att lära
sig vardagsspråket, ungefär två år.
Skolspråket och fackspråket
tar längre tid att lära sig.
Man ser elever uttrycka sig på
teckenspråk om vardagliga saker-
-och tror att de kan hänga
med även i undervisningen.
Men i undervisningen används
ju en helt annan typ av språk.
Då måste man se till att eleven
faktiskt har förstått-
-och inte bara ta för
givet att eleven förstår.
Linn: Jag tänker också
kring undervisningen,-
-jag undervisar ju elever i lågstadiet
och då är det extra viktigt-
-att använda teckenspråk
tillsammans med bildstöd-
-och flera olika modaliteter,
som jag ser hjälper-
-och stöttar elevernas
fortsatta utveckling.
Petra: Du menar att använda teckenspråk,
tal som stöd, bilder och ord.
-så att elever lättare förstår?
Linn: Ja, och ge möjlighet
att använda teckenspråkstolk-
-om det finns behov,
i alla fall till att börja med.
Så man får rätt
stöd hela tiden.
Petra: Jag tänker att det inte finns
så mycket forskning i området.
Ser ni dock att det finns
behov av mera forskning?
I så fall till exempel vad?
Sara: Till exempel kunskaps-
utveckling för elever-
-som börjar senare i specialskolan.
I vår studie fokuserade
vi ju på identitet.
Så mer om hur vi kan ge elever som
börjar senare i specialskolan-
-samma möjligheter och förut-
sättningar som övriga elever,-
-hur de kan komma ifatt i kunskaps-
utvecklingen, för betygen i framtiden.
Även forskning, inte bara
inom denna elevgrupp,-
-utan rent generellt för
alla inom specialskolan.
Till exempel hur vi utifrån vår undervisning
bedömer elevers kunskapsutveckling.
Hur ger vi elever möjlighet att visa sina
kunskaper, får de rätt förutsättningar?
Petra: Kanske vi behöver mer forskning
som tittar på vilka förutsättningar-
-olika elever har och vilka
framgångsfaktorer som finns-
- i deras kunskapsutveckling.
Det tror jag absolut
behövs mer forskning om.
Sara: En sak till
jag kom på nu.
Hur det fungerar med tecken-
språkstolk i undervisningen.
Hur påverkar det
elevers lärande?
Om man tänker på det faktum att elever
som börjar senare i specialskolan-
-inte har fått samma språkutveckling
i svenskt teckenspråk-
-som övriga elever som
tidigt fått teckenspråk.
Man kanske inte hör
så bra vad tolken säger.
Hur påverkar det undervisningen?
Man kanske tänker att med tecken-
språkstolk kommer det fungera bra.
Men det är inte alltid säkert.
Petra: Ni träffade dessa
nio elever i studien.
Har ni till exempel tittat på vilken
typ av undervisning de fått?
Vilket stöd de fått under
övergångsperioden?
Fick de tolk, resurs-
personal eller liknande?
Var det samma typ
av stöd för alla elever?
Linn: Det varierade
faktiskt tycker jag.
Jag känner ändå att
många fick stöd.
Vissa fick tolk, andra fick resurs-
personal, det varierade mycket.
Petra: Fick de stöd under en lång tid?
Eller varierade det beroende på hur
snabbt de lärde sig teckenspråk?
Linn: Ja, precis.
Sara: Vi har bara
intervjuat elever,-
-så vår data till studien utgår från
det de har berättat för oss.
Eleverna berättade att
de har fått stöd i början-
-och att de sedan inte
behövde det mer.
Till exempel att de hade tolk eller resurs-
personal i början, som togs bort sen.
Men det var ingen som kände att
de inte fått tillräckligt stöd.
Alla pratade bara om att
det har varit bra stöd-
-och att de snabbt fått
lära sig teckenspråk.
De kände sig trygga med hur det
har fungerat i undervisningen.
Petra: Jag är nyfiken på hur det har
fungerat med tolk i undervisningen-
-och hur det påverkar
elevernas lärande.
Det är ju trots allt två olika språk som
används parallellt i undervisningen.
Hur påverkar det elevens lärande och
hur påverkar det de andra i klassen?
Det skulle vara en
intressant forskning.
Men det är också intressant med
själva identitetsutvecklingen.
Er studie visar att eleverna upplever
att det är viktigt med identitet.
Kanske är identiteten lika viktigt för
alla elever inom specialskolan.
Med identitet får man ju självförtroende
och självkänsla och upplever att man kan.
När man ser att andra är precis
som jag är det inget märkvärdigt.
Sara: Ja, det är viktigt
med identiteten.
I vår studie har tittat på tidigare
forskning inom identitet.
Till exempel pratar man om positiv
och negativ självidentitet.
Negativ självidentitet
betyder att man inte-
-känner tillhörighet
med någon grupp.
Man upplever ensamhet och
utanförskap och är inte delaktig.
Det kan påverka så man
drabbas av psykisk ohälsa,-
-dåliga skolresultat och många
olika saker utanför skolan.
Om man däremot har en positiv själv-
identitet, är det mer positivt så klart.
Man utvecklas lättare i skolan.
I vår studie försökte vi
identifiera olika tecken på-
-hur elevernas identitet
har förändrats.
Vi kunde tydligt se hur
alla har förflyttats från-
-en negativ till en mer
positiv självidentitet.
Så den positiva självidentiteten har varit
viktig för deras välmående i skolan.
Petra: Det som skulle vara
intressant att få veta-
-är hur lång tid efter övergången
som man känner sig hemma.
Går det snabbt eller tar det tid?
Alla har nog olika
bagage med sig,-
-beroende på hur tufft det
varit på den tidigare skolan.
Alla har nog olika upplevelser.
Sara: Vi kunde också se att
det finns ett par elever-
-som hade släktingar som var döva
eller hade hörselnedsättning.
Dessa elever hade andra
förutsättningar än de andra.
De kunde lite teckenspråk redan-
-och hade tidigare sett
andra använda teckenspråk.
De har tidigare funnits i
teckenspråkiga sammanhang.
Så när de flyttade till specialskola
blev omställningen inte lika stor.
De hade redan en positiv
självkänsla och självidentitet-
-till skillnad från andra elever som inte
varit i liknande sammanhang tidigare.
Petra: Jag tänker på att ni i
början tog upp att familjen-
-var mera orolig inför flytten
än eleverna själva.
Flyttade alla elever som ni intervjuade
närmare skolan vid skolbytet?
Sara: Ja, några flyttade en stad
närmare, några flyttade långt.
Petra: Det var ingen som bodde på
elevboende utan alla flyttade?
Linn och Sara: Jo, någon gjorde det.
Sara: För några elever
flyttade hela familjen,-
-för andra var det bara ena föräldern
som flyttade, det varierade.
Linn: Någon började pendla
till skolan också.
Petra: Det blir en vardagsomställning,
som ni såg inte påverkade dem nämnvärt.
Istället var det andra positiva
saker i och med skolbytet.
Vad tänker ni att skolledning och
andra lärare behöver tänka på-
-när det gäller elever som
börjar på specialskola senare.
Vad behöver de veta för att ge eleverna
de allra bästa förutsättningarna?
Linn: Jag tror att det viktigaste är
att berätta om elevens resa.
Hur kände eleven sig
innan, hur det var.
Försöka hjälpa eleven att
öppna sig och berätta.
Det tror jag att vi vinner på.
Petra: Hur tänker du Sara?
Sara: jag tänker också att
skolan behöver vara flexibel-
-och se vad just den
eleven behöver.
Det är så stora individuella variationer.
Alla elever har sin egen resa
innan de börjat i specialskolan.
Alla behöver få stöd i början men det
varierar hur mycket stöd de behöver.
Det viktiga är därför
att vara flexibel-
-och se vad eleven
behöver och vill ha.
Vilket stöd vill eleven ha?
Hur känner eleven
om det stöd hen får?
Sen försöka stötta i början
och släppa allt eftersom.
Petra: Jag vet inte om
ni har tittat på detta,-
-men de nio elever ni intervjuade,-
-planerade alla att gå på
riksgymnasiet i Örebro?
Har ni frågat om det?
Sara: Vi frågade eleverna om
hur de tänkte inför framtiden.
Då sa de flesta att de
vill gå på riksgymnasiet.
Någon elev sa att de har möjlighet
att antingen söka till riksgymnasiet-
-eller en annan gymnasieskola och
att de fortfarande funderade.
Petra: Men alla funderade ändå mer
eller mindre på riksgymnasiet i Örebro?
Då är identiteten viktig även
inför gymnasievalet.
Linn: Jag skulle tycka att det vore
roligt att träffa eleverna igen,-
-kanske i gymnasiet.
Göra en uppföljande intervju
och se hur det gått.
Till exempel om någon elev har
valt att gå på en gymnasieskola-
-eller om man har valt
riksgymnasiet i Örebro.
Se hur det blev för de eleverna.
Petra: Ja, verkligen.
Kanske även följa upp sedan,-
-hur det går på universitetet
och på arbetsmarknaden.
Hur deras skolbakgrund
påverkat deras möjligheter.
Inte enbart elever som börjar
på specialskola senare-
-utan också andra
elever inom specialskolan.
Vilken skolbakgrund och
förutsättningar de haft-
-hur det påverkat deras
framtida möjligheter-
-till exempel gymnasiet,
universitet och yrkeslivet.
Nu tänker jag att vi avrundar.
Men innan vi avslutar
finns det något-
-som ni tycker är viktigt att lyfta
fram som vi inte diskuterat om?
Sara: Ja, Linn var lite
inne på det förut-
-men det är verkligen viktigt att
alla får kunskap om specialskolan.
Familjen och personer runtomkring
eleven som har hörselnedsättning-
-eller är döv, oavsett hörselgrad…
Alla elever oavsett hörselgrad kan
behöva teckenspråk exempelvis.
En elev som är döv kan ändå gå
integrerat i grundskolan idag.
Alla behöver få prova två olika
skolformer, för att kunna välja.
Idag är det ungefär 85 procent av
alla barn med hörselnedsättning-
-som börjar i den kommunala
grundskolan nära hemmet.
Så det är många barn
med hörselnedsättning-
-som inte alls provat på hur
det är att gå på specialskola,-
-hur det är att gå i en
teckenspråkig skolmiljö.
Fler elever behöver få möjlighet
att se båda skolformerna-
-för att kunna välja rätt skola.
Petra: Hur tänker du Linn?
Linn: Ja, jag tänker som Sara.
Det är viktigt att dessa elever får
möjlighet att testa båda skolmiljöerna-
-och se vilken som passar bäst.
Petra: Så föräldrar till de elever som
börjar på specialskola senare-
-har förmodligen inte fått kännedom
om möjligheten till specialskola?
Det behövs absolut.
Man kanske behöver nå ut med
information på andra sätt än idag-
-så att fler får veta att specialskolan
finns och prova innan de väljer skola.
Kanske att de även får stöd
i teckenspråk på grundskolan.
Tack för er tid, det var
verkligen intressant.
Jag hoppas att det kommer fler studier
inom området framöver. Tack!
Linn: Tack så mycket för
att vi fick vara med!
Sara: Tack!
Petra: Hejdå!
Petra: Ja, det var intressant att få
ta del av Linns och Saras studie.
Det finns behov av fortsatt
forskning i området,-
-till exempel hur elevers kunskaps-
utveckling påverkas av skolbytet-
-till specialskola och om de utvecklas
mer jämfört med innan.
Ni kanske är nyfikna på Linns och
Saras studie och vill veta mer.
Det finns länkar till deras studie
längre ner på denna webbsida-
-där ni tittar på voddavsnittet.
Dels en länk till deras
studie på svenska-
-och dels till en forskningsartikel
på engelska som Sara skrivit-
-tillsammans med en annan forskare.
Det finns alltså möjlighet att
fördjupa er mer i studien.
Vi har i vodden bara diskuterat
lite kort vad studien visade.
Det finns mycket mer i länkarna.
Ha det bra! Hejdå!
Läs mer om studien
- Examensarbete: "Jag känner mig mer hemma i dövvärlden även om jag kan prata" Ungdomars erfarenheter av att byta från en auditivt orienterad till en visuellt orienterad skolmiljö av Sara Andersson och Linn Fröberg, Stockholms universitet (2020) (Extern länk, DiVa)
- Forskningsartikel på engelska: But I feel more at home in the Deaf world even if I can talk: D/deaf adolescents' experiences of transitioning from a mainstream school to a Deaf school in Sweden (Extern länk, Researchgate)