Utredaren igång, kontaktperson för stöd sökes
Kontaktperson för stöd till tidigare elever
Arbetsgruppen för stöd till tidigare elever har enats om att det ska finnas en fristående och professionell stödorganisation med teckenspråkskompetens, dit före detta och nuvarande elever samt föräldrar kan vända sig för att få samtalsstöd. Även kontaktpersonen för att få detta stöd ska vara fristående, alltså inte ha någon koppling till myndigheten eller intresseorganisationerna. I dagsläget har arbetsgruppen inte hittat någon fristående person som kan ta på sig uppdraget som kontaktperson.
Läget i utredningen
Den 27 maj träffade arbetsgruppen för utredningen utredaren och diskuterade då utredningens upplägg. Ingen i arbetsgruppen hade synpunkter på förslaget till utredare. Däremot har flera synpunkter lämnats på förslaget till utredningens upplägg. Dessa synpunkter har i olika grad påverkat det slutliga upplägget av utredningen.
Förberedelser
Utredaren Marina Gunnmo Grönros har börjat skaffa sig kunskap om bland annat elevgruppen och elevgruppens kommunikationssätt, styrdokument och kunskap om berörda intresseorganisationer. Hon har också gått igenom gällande regelverk, Skolverkets granskningar av regionskolorna och myndighetens interna revision av skolornas efterlevnad av styrdokument. Praktisk planering inför genomförandet pågår för fullt.
Elevintervjuer
Utredningen genomsyras av ett barn- och elevperspektiv och består av tre steg, först intervjuer med elever, därefter intervjuer med personal och sist träffar med skolråd och intresseorganisationer.
När det gäller steg ett kommer utredaren att intervjua cirka 25 elever vid tre specialskolor. En klass mellan årskurs fyra till tio vid varje skola kommer till att börja med att få erbjudandet att träffa utredaren. Eleverna väljer själva om de vill bli intervjuade. Om inte tillräckligt många elever vill bli intervjuade kommer fler klasser att få erbjudandet. De elever som deltar kommer att få en återkoppling när rapporten är klar.
Intervjuerna kommer att ske på det kommunikationssätt eleven själv väljer. Det kan äga rum enskilt eller i grupp utifrån elevens önskemål. Innan intervjuerna äger rum kommer myndigheten att tillfråga föräldrarna om medgivande.
Det eleverna väljer att berätta kommer inte att spridas vidare. Utredaren har samma sekretess som skolpersonalen. Enda undantaget är om eleven berättar om händelser som myndigheten måste gå vidare med. Citat från intervjuerna kan användas i rapporten, men kommer inte att kunna kopplas till en enskild elev eller skola.
Nya möten i arbetsgruppen
Inför steg två och tre kommer arbetsgruppen att träffas igen och diskutera hur de ska genomföras. Varje genomfört steg kommer att påverka nästa.
Utredaren igång, kontaktperson för stöd sökes
En utredning om kränkning i specialskolorna har börjat
Specialpedagogiska skolmyndigheten ska utreda varför det finns
elever på specialskolorna som mår dåligt av skolan.
Utredningen gäller också elever som har gått ut skolan.
Det finns en arbetsgrupp för stöd till tidigare elever.
Arbetsgruppen vill att det ska finnas en organisation som kan
hjälpa eleverna att må bättre.
Det ska också finnas en kontaktperson som hjälper eleverna att
komma i kontakt med organisationen. Det ska gå att få samtala
med någon på teckenspråk.
Arbetsgruppen letar efter en kontaktperson
Det är viktigt att organisationen och kontaktpersonen inte
arbetar åt Specialpedagogiska skolmyndigheten eller någon intresseorganisation. Det kallas för att organisationen och
kontaktpersonen är fristående.
Arbetsgruppen letar nu efter en fristående kontaktperson.
De har inte hittat någon ännu.
Så här går utredningen till
Marina Gunnmo Grönros är den som sköter utredningen om
kränkning i specialskolorna.
Hon har lärt sig hur skolorna arbetar och håller på att planera
sin utredning.
Hon kommer att göra utredningen i tre steg:
- Intervjuer med elever
- Intervjuer med personal
- Träffar med skolrådet och intresseorganisationer
Det viktigaste steget är steg 1 som handlar om intervjuer med
elever.
Eleverna väljer själva om de vill bli intervjuade.
De elever som blir intervjuade kommer att få information om
rapporten när den är klar.
Eleverna kan välja själva om de vill bli intervjuade i grupp eller
en och en.
Föräldrarna kommer att få godkänna intervjuerna i förväg.
Det eleverna berättar är hemligt
Det eleverna berättar för utredaren är hemligt.
Ingen kommer att få veta vem som har sagt vad.
Men om någon berättar om till exempel ett brott så måste SPSM
anmäla det till polisen.
Det är det enda undantaget.