Lämna synpunkter och klagomål
Klagomålshanteringen är en del i Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) kvalitetsarbete och är ett sätt att öka den enskildes inflytande, öka rättssäkerheten genom att rätta till fel och förbättra verksamheten i våra specialskolor.
Att följa upp och utvärdera de klagomål som kommer in är en viktig del i myndighetens kvalitetsarbete och ett sätt att förbättra verksamheten.
Enligt 4 kap. 8 § skollagen (2010:800) ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen.
Att lämna klagomål
Om du har några klagomål på specialskolans verksamhet och personal, hoppas vi att du framför dem till oss. Det kan vara något som inte motsvarar dina förväntningar eller som du är missnöjd med inom vår verksamhet. Det finns även möjlighet att lämna positiva synpunkter när du är nöjd.
Vänd dig i första hand direkt till den person eller verksamhet det berör. Du kan också kontakta skolans ledning, om du inte personligen vill kontakta den det berör.
Du kan lämna dina klagomål muntligt eller skriftligt. Du får återkoppling på ditt klagomål inom tio arbetsdagar.
Det är rektor som ansvarar för att de klagomål som kommer in till skolan utreds. Det är rektor som ansvarar för att berörd personal informeras och att eventuella åtgärder görs.
Inte nöjd med hur skolan hanterat ditt klagomål?
Är du inte nöjd med hur skolan hanterar ditt klagomål kan du vända dig till SPSM:s ledning för att få saken prövad. Det gör du via Samordningsenhetens kvalitetssamordnare. Kvalitetssamordnaren och berörd rektor går tillsammans igenom ärendet i samråd med jurist.
Om du ändå anser att vi inte har följt gällande bestämmelser, kan du även vända dig till Skolinspektionen eller Barn- och elevombudet. Skolinspektionen kan utreda både kränkande behandling och andra brister i hur skolan följer lagar och regler. Barn och elevombudet arbetar endast med fall om kränkande behandling. Det räcker med att du gör en enda anmälan, även om du vill vända dig till båda myndigheterna.
Specialpedagogiska skolmyndighetens rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen i specialskolan kan du läsa i sin helhet i vår vägledning.
Synpunkter och klagomål som gäller legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal
Har du synpunkter och klagomål som gäller myndighetens legitimerade hälso- och sjukvårdspersonal som läkare, sjuksköterska, fysioterapeut, logoped eller psykolog lämnas det i första hand till berörd person.
Vill du inte lämna direkt till berörd personal kontaktar du enhetschef Kristina Tinglöf.
Telefon 010-4735361
E-post kristina.tinglof@spsm.se
Offentlighetsprincipen
Alla synpunkter och klagomål, såväl skriftliga som muntliga, som hanteras inom SPSM dokumenteras och diarieförs och blir i och med det en allmän handling.
Läs mer om offentlighetsprincipen och allmän handling på riksdagens webbplats.
Lämna synpunkter och klagomål
Det är viktigt för oss att få veta
vad du tycker om special-skolan.
Det hjälper oss att bli bättre.
Det är också viktigt för eleverna
att allt går rätt till i våra skolor.
Att ta hand om klagomål och synpunkter
är en del av vårt kvalitets-arbete.
Både positiva och negativa synpunkter
är viktiga.
Gör så här om du vill lämna klagomål
Vill du klaga på något som du inte tycker är bra?
Kontakta då i första hand den person
eller den verksamhet det gäller.
Du kan också ge beröm om du vill.
Känns det jobbigt att kontakta
den person du inte är nöjd med?
Då kan du kontakta skolans ledning.
Du kan tala med oss eller skriva.
Vi kan behöva lite tid för att undersöka saken.
Vi tar kontakt med dig igen inom tio arbets-dagar.
Det är rektorn som ansvarar för
att skolan utreder klagomål.
Det är också rektorn som ansvarar för
att de personer det gäller får information.
Rektorn ser till att vi rättar till fel.
Våra skolor har rutiner för
att ta emot och utreda klagomål.
Det står i skol-lagen att vi måste ha det.
Är du inte nöjd med hur skolan
har tagit hand om ditt klagomål?
Kontakta ledningen för
Specialpedagogiska skolmyndigheten
om du inte är nöjd med hur skolan
har hanterat ditt klagomål.
Kontakta då Christina Sundquist.
Du hittar hennes kontakt-uppgifter
här bredvid.
Christina är kvalitets-samordnare
på Samordnings-enheten.
Hon och rektorn på skolan
tittar på ditt ärende med en jurist.
Om de inte håller med dig kan du
kontakta Skol-inspektionen.
Du kan även tala med Barn- och elev-ombudet.
Skolinspektionen
Om du eller ditt barn känner er kränkta
kan Skolinspektionen utreda det.
De utreder också andra brister i
hur skolan följer lagar och regler.
Barn- och elevombudet
Barn- och elevombudet arbetar bara med fall
som handlar om kränkningar.
Gör så här om du vill klaga på
skolans hälso- och sjukvårds-personal
Kontakta i första hand den person det gäller.
Det kan vara skolans läkare, sjuk-sköterska,
fysio-terapeut, logoped eller psykolog.
Lämna dina synpunkter till den personen.
Vill du inte kontakta den personen direkt?
Då kan du tala med Kristina Tinglöf
eller mejla till henne.
Kristina är enhets-chef.
Telefon: 010-4735361
E-post kristina.tinglof@spsm.se
Synpunkter är inte hemliga
Specialpedagogiska skolmyndigheten
dokumenterar och diarie-för
alla synpunkter och klagomål
som kommer in till oss.
De blir allmänna handlingar.
Andra kan be att få se dem.
Det gäller både skriftliga som muntliga ärenden.
Det här beror på offentlighets-principen.
Läs mer
· Läs mer om Specialpedagogiska
skolmyndighetens rutiner.
Väg-ledning klagomåls-hantering (PDF-dokument, 268 kB)
· Läs mer om offentlighetsprincipen
och allmän handling på riks-dagens hemsida.