Hoppa till innehåll
Meny
Talande webb
Other languages
Logga in
På SPSM:s webbplats används webbkakor bland annat för att underlätta ditt besök. Webbkakor som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera har redan sparats i din dator och försvinner när du stänger din webbläsare.
Läs mer om webbkakor på spsm.se
Jag förstår
Sök på spsm.se
Sök
{{ahit.Query}}
Funktionsnedsättning
Visa/dölj undersidor till Funktionsnedsättning
Stöd
Visa/dölj undersidor till Stöd
Läromedel
Visa/dölj undersidor till Läromedel
Kurser och aktiviteter
Visa/dölj undersidor till Kurser och aktiviteter
Skolalternativ
Visa/dölj undersidor till Skolalternativ
Om oss
Visa/dölj undersidor till Om oss
Funktions--nedsättningar
Döv eller nedsatt hörsel
Undervisning på distans för elever och vuxenstuderande som kommunicerar på svenskt teckenspråk
Undervisning på distans för elever och vuxenstuderande med hörselnedsättning
Döv eller nedsatt hörsel i kombination med ytterligare funktions--nedsättningar
Undervisning på distans för elever med hörselnedsättning eller dövhet i kombination med ytterligare funktionsnedsättning
Pedagogiska konsekvenser
Lärmiljö
Kommunikation
Tekniska hjälpmedel
Tillgänglighet
Tvåspråkighet och specialskola
Stöd för elev med hörselnedsättning
Visuell miljö
Vidare läsning
Tvåspråkig teckenspråkig läs- och skrivutveckling - ett material för lärare i specialskolans F-4.
Dövblindhet, kombinerad syn- och hörselnedsättning
Dövblindhet vid undervisning på distans
Samspel och kommunika--tion vid dövblindhet
Digitala verktyg och dövblindhet
Lärande och social utveckling
Nordiska definitionen av dövblindhet
Orsaker till dövblindhet
Filmer om dövblindhet
Simulatorer för dövblindhet
Litteratur och uppsatser om dövblindhet
Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
Pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
Litteraturlista inom läs- och skriv--svårigheter/dyslexi
Flerspråkig kartläggning av avkodning och läsning
Konsekvenser för eleven
Länkar om läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
Avhandlingar inom dyslexi och läs- och skrivsvårigheter
Neuro--psykiatriska funktions--nedsättningar (NPF)
Vad är neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)?
Adhd och autism - förmågor och förutsättningar för lärande
Pedagogik och förhållningssätt
Tydliggörande pedagogik
Elever med särskild begåvning och NPF
Litteraturlista, forskning och rapporter
Studiepaket: NPF
Matematik--svårigheter
Pedagogiska strategier vid matematiksvårigheter
Kartläggning och utredning
Medicinska funktionsnedsättningar
Epilepsi
När du undervisar en elev med epilepsi
Diabetes
Hjärtsjukdom
Astma, allergi och annan överkänslighet
Om allergier
Rörelsehinder
Rörelsehinder förskola
Rörelsehinder skola
Rörelsehinder vuxenutbildning
Urval av litteratur, rapporter och länkar
Språkstörning
Undervisning på distans vid språkstörning
Språkstörning tillsammans med andra svårigheter
Det handlar inte alltid om en språkstörning
Tips för undervisningen
Läromedel för elever med språkstörning
Mer om språkstörning
Synnedsättning
Synnedsättning vid undervisning på distans
Kategorier av synnedsättning
Uppsatser inom synområdet
Utvecklingsstörning, intellektuell funktionsnedsättning
Undervisning på distans för elever med intellektuell funktions--nedsättning
Studiepaket Utvecklingsstörning
Stöd
Undervisning på distans
Undervisnings--alternativ vid undervisning på distans
Konkreta råd om undervisning på distans
Läs- och skrivstöd vid undervisning på distans
Att upprätthålla relationer på distans med barn, elever och vuxenstuderande
Utomhus--under--visning som en del i distans--undervisningen
Förskola under pandemin
Verksamhet och organisation
Elevhälsans roll
Till dig med ansvar för utbildnings--verksamhet
Frågor och svar från webbinarium
Skoldatatek och liknande verksamheter
Tips till vårdnadshavare
Forskning, frågor, länkar och tips
Forskning och rapporter om distansundervisning
Frågor och svar om undervisning på distans
Verktyg och länkar som stöd vid undervisning på distans
Filmade tips om undervisning på distans
Specialpedagogiskt stöd
Nyanlända elever
Språk och kommunikation
Punktskrift
Uppsatser och magisterkurser i ämnet punktskrift
Alternativ och kompletterande kommunikation
Manuell och kroppsnära AKK
Naturliga reaktioner och signaler
Tecken som AKK
Grafisk AKK
Konkreta föremål
Bilder som kommunikation
Piktogram
Bliss
Bokstäver
Litteratur om AKK
AKK och flerspråkighet
Studiepaket: AKK
Svenskt teckenspråk
Teckenspråkets dag 14 maj
Tvåspråkighet
Videoföreläsningar
Läsa och skriva
Strukturerad fonem- grafemkoppling
Matematik
Matematik förskola
Matematik förskoleklass
Matematik fritidshem
Matematik grundskola
Matematik gymnasieskola
Matematik vuxenutbildning
Rörelse och fysisk aktivitet
Roller och ansvar vid rörelse och fysisk aktivitet
Lärmiljöer att uppmärksamma för att främja rörelse och fysisk aktivitet
Rörelse och fysisk aktivitet i förskolan
Rörelse och fysisk aktivitet i skolan
Ämnet idrott och hälsa
Aktivitetshjul
Betyg och bedömning i ämnet idrott och hälsa
Elevers röster om idrott och hälsa
Ämnesområdet motorik
Rörelse och fysisk aktivitet i fritidshemmet
Avhandlingar, vetenskapliga artiklar och rapporter om rörelse och fysisk aktivitet
Digitalt lärande
Utveckla digital kompetens
Digital lärmiljö
Tillgänglighet i operativsystem
Tillgänglighet på webbplatser
Stöd med digitala verktyg
Att välja digitala verktyg
Individuella inställningar
Läsa med digitala verktyg
Skriva med digitala verktyg
Räkna med digitala verktyg
Kommunicera med digitala verktyg
Planera och strukturera med digitala verktyg
Roller och ansvar
Skoldatatekens stöd
Filmer om digitalt lärande
Förfrågan om specialpedagogiskt stöd
Bidrag
Bidrag för skolor och förskolor
Regionala utbildningsinsatser
Särskild undervisning på sjukhus
Utvecklingsprojekt
Utvecklingsprojekt för barn och elever med funktionsnedsättning
Inspirerande exempel
Statsbidrag förskola
Statsbidrag grundskola
Statsbidrag gymnasieskola
Statsbidrag vuxenutbildning
Utvecklingsprojekt för barn och elever med synnedsättning och blindhet
Utvecklingsprojekt kopplade till kurs inom vuxenutbildningen
Universitet och högskola
Så här ansöker du
Teckenspråksutbildning för vissa föräldrar -TUFF
Viktiga tidpunkter
Så här ansöker du
Person- och kursregister
Folkhögskola
Särskilt utbildningsstöd
Bidrag till utvecklingsprojekt
Utvecklingsprojekt 2018
Utvecklingsprojekt 2017
Utvecklingsprojekt 2016
Utvecklingsprojekt 2015
Frågor och svar om särskilt utbildnings--stöd
Förstärkningsbidrag
Viktiga tidpunkter
Så här ansöker du
Bidrag för privatpersoner
Bidrag ur stiftelser
Bidrag vid vissa korta kurser
Så här ansöker du
Bidrag för vuxna som får särskild utbildning på komvux
Viktiga tidpunkter för utbetalning
Så här ansöker du
Omvårdnadsinsatser rörelse--hinder--anpassad utbildning
Huvudmän för omvårdnad
Viktiga tidpunkter
Så här ansöker du
Läromedels--producenter
Fråga en rådgivare
Frågor och svar
Ställ en ny fråga
Filmade frågor och svar från Fråga en rådgivare
Vilka läromedel ska vi välja?
Finns det något typsnitt som är lättare att ta till sig än andra?
Vilka fler anpassningar kan jag göra?
Vad kan man få för stöd för elever med selektiv mutism?
Läromedel för elev på särvux som är analfabet?
Hur tänker ni kring extra anpassningar?
Vi behöver ett bättre kommunikations--språk med en elev
Vi söker material för att arbeta med spegelvändningar
Jag skulle vilja veta mer om träning av arbetsminnet
Vad innebär en pedagogisk utredning?
Vem har rätt att göra en dyslexiutredning?
Hur kan en elev med adhd eller Aspergers syndrom visa sina kunskaper?
Hur kan man avgöra om en elev har en språkstörning?
Hur kan vi hjälpa en pojke som inte kommunicerar med vuxna?
Finns det något teknikstöd för en vuxenstuderande med adhd?
Lagar och rättigheter
Bedömning och betyg
Grundsärskola, gymnasiesärskola och komvux som särskild utbildning
Rätt till anpassningar och stöd i undervisningen
Vad är ett åtgärdsprogram
Garantin för tidigt stöd
Stöd i arbetet med garantin
Dialogduk om att följa och främja elevers kunskapsutveckling i F-åk 3
Organisera arbetet med garantin för tidiga stödinsatser
Specialpedagogiska frågor i garantin för tidiga stödinsatser
Podden Lika värde om garantin
Stödinsatser i utbildningen
Att uppfylla garantin
Bakgrund till garantin
Barnets rättigheter
Rättigheter för personer med funktions--nedsättning
Hjälpmedel för barn och elever med funktionsnedsättning
Tillgänglighet, delaktig--het och inkludering
Tillgänglig utbildning
Tillgänglighets--modell
Förutsättningar för lärande
Pedagogisk miljö
Social miljö
Fysisk miljö
Värderingsverktyget som stöd
Arbetet med barn och elever
Stöd och inspiration för tillgänglighetsarbete
Ljudmiljö
Så skapar du bra ljudmiljö
Vad säger lagen om ljudmiljö?
Fördjupning om ljud
Länkar och tips om ljudmiljö
Delaktighet
Delaktighetsmodellen
Barn och elevers rätt att uttrycka sin mening
Inkludering
Internationella kontakter och European Agency
Organisation och kontakter
Pågående projekt
Elevhälsa
Att främst arbeta förebyggande och hälsofrämjande
Samverkan för elevhälsa
Systematisera skolans elevhälsoarbete
Stödmaterial elevhälsa
Vidare läsning
Forskning och utveckling
Våra skrifter och lägesrapporter
Aktuellt om forskning
Avhandlingar
Vad är vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?
En skola för alla
Dina rättigheter
Delaktighet för dig som elev
Anpassningar i skolan
Vem bestämmer?
Vad säger lagen?
Vem kan hjälpa?
Elevhälsan
Diskriminering
Bra exempel och förebilder
Hur vi kan stötta dig som vårdnadshavare
Lovskola
Stödmaterial och studiepaket
DATE lärmaterial
Mentorshandboken
Studiepaket AKK
Studiepaket Läs- och skrivsvårigheter F–3
Studiepaket NPF
Studiepaket placerade barn
Studiepaket språkstörning
Studiepaket utvecklings--störning
Studiepaket vuxen
Stödmaterial elevhälsa
Stödmaterial förskola
Stödmaterial hörselnedsättning
Stödmaterial matematiksvårigheter
Särskilt stöd till nyanlända elever
Läromedel
Söktjänsten Hitta läromedel
Beställ läromedel från Webbutiken
Läromedelsutveckling
Produktion av läromedel på teckenspråk
Produktion för elever med utvecklings--störning, NPF, tal- och språk--svårigheter eller rörelsehinder
Produktion av anpassade läromedel
Lämna förslag på nytt läromedel
Referensperson till vår läromedels--utveckling
Läromedel med punktskrift
Att läsa med synnedsättning
Pedagogisk anpassning
Bildbeskrivningar
Tryckt punktskrift
Svällpappersbilder
E-böcker
Fonetik i anpassade läromedel
Formler och matematik i e-böcker
Inspiration ämnesområden i grundsärskolan
Estetisk verksamhet
Kommunikation
Motorik
Vardagsaktiviteter
Verklighetsuppfattning
Annan inspiration
Pictogram
Ritade tecken
Bliss
För läromedelsproducenter
Nytt om läromedel
Kurser och aktiviteter
Sök bland alla kurser och aktiviteter
Kurser
För barn och elever
Teckenspråk för syskon och barn till döva
Elever med synnedsättning
Idrottsarrangemang
Idrottshelg
Aktiviteter under idrottshelgen
Elever som är döva eller har hörselnedsättning
Kristinaskolan Härnösand
Vänerskolan Vänersborg
För föräldrar
Syn
Teckenspråks--utbildning
Här finns TUFF
Barnomsorg vid TUFF
Möta elever med blindhet
Nätbaserade kurser
Specialpedagogik för lärande
Konferenser
Hörselnedsättning och kognition - digital konferens 18 mars 2021
Konferens--dokumentation
Tematräffar
Frukost- och lunchseminarier
Lunchseminarium 12 februari om idrott och hälsa
Utbildningsminister Anna Ekström gästar lunchseminarium
Fungerande skolgång för placerade barn
Ortens betydelse för likvärdigheten i skolan
Hur främjar vi närvaro och förebygger frånvaro i skolan bland elever med funktions--nedsättning?
Psykisk hälsa – hur hjälper vi unga med funktionsnedsättning i skolan som inte mår bra?
Vad säger elever med funktionsnedsättning om trygghet, arbetsro och studiemotivation?
Hur viktiga är digitala verktyg i skolan för elever med funktionsnedsättning?
Webbinarier
Nätverksträffar
Digitala mötesplatser
Nyheter
Kalendern
Specialpedagogiska skolmyndigheten i Almedalen
Almedalen 2018
Almedalen 2019
Skolchefsdialog
Material från skolchefsdialoger
Skolalternativ
Undervisning i specialskola
Boende
Fritidshem
Elevresor
Elevhälsa
Elevförsäkring
Lämna synpunkter och klagomål
Skolmåltider i specialskolan
Anmäla oro för ett barn
Ansökan till specialskola samt till förskoleklass vid specialskola
Ansökan till deltidsutbildning
Ansökan till fritidshem
Blanketter och handlingar för ansökan till specialskola samt till förskoleklass vid specialskola
Vad händer efter ansökan
Vanliga frågor och svar om ansökan, specialskola och förskoleklass vid specialskola
Specialskolans målgrupper
För elev som är döv eller har hörsel-nedsättning
Två språk
För elev med medfödd eller tidigt förvärvad dövblindhet
För elev med grav språkstörning
Hällsboskolans lärmiljöer
För elev som är döv eller har hörsel--nedsättning i kombination med utvecklingsstörning, intellektuell funktionsnedsättning
För elev med synnedsättning och ytterligare funktionsnedsättning
Elever och vårdnadshavare om specialskolan
För dig som är vårdnadshavare
Kurser för anhöriga
För dig som är stödperson
För dig som är potentiell medarbetare
Möt våra medarbetare som arbetar i våra specialskolor
Jobba hos oss på specialskola
Stöd till dig som är elev
Goda exempel i specialskolan
Vodden Lika värde
Våra skolor
Birgittaskolan
Om Birgittaskolan
Birgittaskolans lärmiljöer
Birgittaskolans fritidshem i en teckenspråkig miljö
Birgittaskolans boende för elever
Att vara elev på Birgittaskolan
Besök oss eller prova på Birgittaskolan
Ekeskolan
Om Ekeskolan
Ekeskolans lärmiljöer
Ekeskolans fritidshem
Ekeskolans boende för elever
Att vara elev på Ekeskolan
Besök oss eller prova på Ekeskolan
Hällsboskolan Kungsholmen
Om Hällsboskolan Kungsholmen
Hällsboskolan Kungsholmens fritidshem
Hällsboskolan Kungsholmens boende för elever
Att vara elev på Hällsboskolan Kungsholmen
Besök oss eller prova på Hällsboskolan Kungsholmen
Hällsboskolan Mälarhöjden
Om Hällsboskolan Mälarhöjden
Hällsboskolan Mälarhöjdens fritidshem
Att vara elev på Hällsboskolan Mälarhöjden
Hällsboskolan Umeå
Om Hällsboskolan Umeå
Hällsboskolan Umeås fritidshem
Hällsboskolan Umeås boende för elever
Att vara elev på Hällsboskolan Umeå
Besök oss eller prova på Hällsboskolan Umeå
Kristinaskolan
Om Kristinaskolan
Kristinaskolans lärmiljöer
Kristinaskolans fritidshem i en teckenspråkig miljö
Kristinaskolans boende för elever
Att vara elev på Kristinaskolan
Deltids- och fjärrundervisning i svenskt teckenspråk
Besök oss eller prova på Kristinaskolan
Manillaskolan
Om Manillaskolan
Manillaskolans lärmiljöer
Manillaskolans fritidshem i en teckenspråkig miljö
Manillaskolans boende för elever
Att vara elev på Manillaskolan
Besök oss eller prova på Manillaskolan
Digitalt Öppet hus, Manillaskolan
Vänerskolan
Om Vänerskolan
Vänerskolans lärmiljöer
Vänerskolans fritidshem i en rik språklig miljö
Vänerskolans boende för elever
Att vara elev på Vänerskolan
Besök oss eller prova på Vänerskolan
Åsbackaskolan
Om Åsbackaskolan
Åsbackaskolans lärmiljöer
Åsbackaskolans fritidshem
Åsbackaskolans boende för elever
Att vara elev på Åsbackaskolan
Besök oss eller prova på Åsbackaskolan
Östervångsskolan
Om Östervångsskolan
Östervångsskolans lärmiljöer
Östervångsskolans boende för elever
Östervångsskolans fritidshem i en teckenspråkig miljö
Att vara elev på Östervångsskolan
Besök oss eller prova på Östervångsskolan
Efter grund- och specialskolan
Riksgymnasium för elev med hörselnedsättning eller grav språkstörning
Riksgymnasier för elever med svåra rörelsehinder
Så här ansöker du till riksgymnasium med Rh-anpassad utbildning
Antagningskriterier till riksgymnasium med Rh-anpassad utbildning
Boende under studier på riksgymnasium
Vuxenutbildning
Studera på högskola
Inspirerande exempel på livet efter skolan
Lär dig svenskt teckenspråk
Fjärr--undervisning i svenskt tecken--språk
Vanliga frågor om fjärrundervisning
Teckenspråk för elever som är döva eller har en hörselnedsättning
Teckenspråk för syskon och barn till döva
Boende och resor
Modersmål eller inte?
Ansökan
Teckenspråksutbildning för föräldrar
Vklass
Frånvaroanmälan
Avboka elevresa
Om oss
Coronavirus och covid-19
Kommunicera med elever och vårdnadshavare om coronaviruset
Tillgänglig information om coronaviruset
Kontakta oss
Huvudkontor
Samverkanskontor
Så fungerar arbetet på samverkanskontoren
Statsbidrag
Läromedelsavdelningen
Resurscenter
Regionalt stöd
Nationella specialskolor
Regionala specialskolor
Vill du och din organisation samverka med oss?
Om webbplatsen
Kakor (Cookies)
Hantering av personuppgifter
Lyssna
Lättläst svenska
Teckenspråk på våra nyheter
Tillgänglighet för Specialpedagogiska skolmyndighetens externa webbplats
Organisation och uppdrag
Regleringsbrev och instruktion
Organisation
Generaldirektör
Ledningsgrupp
Verksamhetsområde Specialskola
Verksamhetsområde Specialpedagogiskt stöd
Verksamhetsområde Kunskapsutveckling
Verksamhetsområde Stöd och styrning
Nämnden för mottagande i specialskolan och för Rh-anpassad utbildning
Remissvar
Återrapportering
Följ oss
Nyhetsbrev
Prenumerera på våra nyhetsbrev
Hjälp med konton
Bloggen
Tidningen Lika värde
Prenumerera på Lika värde
Behandling av personuppgifter
Podden Lika värde
Vodden Lika värde
Pressrum
Pressmeddelanden
Specialpedagogiska skolmyndighetens ledningsgrupp
Talespersoner
Logotyp
Insynsråd, intresseråd, föräldraråd och ungdomsnätverk
Insynsråd
Nationella Intresserådet
Intresseorganisationer
Nationella Föräldrarådet
Ungdomsnätverket
Samverkan med myndigheter, lärosäten och andra aktörer
Samverkan med myndigheter
Samverkan med andra aktörer
Samverkan för obruten skolgång för placerade barn och unga
SAMS - Samverkan för socialtjänst och skola
Samverkan med Statens Institutionsstyrelse, SIS samt placerade barn och unga
Specialpedagogik för lärande
Kollegialt lärande under coronapandemin
Om modulerna
För rektorer och handledare
Planera och organisera för insatsen
Material till Specialpedagogik för lärande
Upphandlingar
Att vara leverantör till oss
Fakturafrågor
Kostnader för boende och habilitering vid Rh-anpassad utbildning
Jobba hos oss
Vårt erbjudande till medarbetare
Tillsatta tjänster
Jobba hos oss i specialskola
Other languages
English
The Swedish education system
Municipality level
The National Agency for Special Needs Education and Schools
The Swedish Schools Inspectorate
The National Agency for Education
Ministry of Education and Research
Laws and rights in Swedish schools
Work Environment Act
Language Act
Discrimination Act
Definition of special educational needs
Special needs education (SNE) in Sweden
Our mission and role
Special needs support
Accessible teaching materials
Funding
Special needs schools
International collaboration and European Agency
ייִדיש (Jiddisch)
די שװעדישע אויסבילדונג-סיסטעם
אונדזער אַרבעט
אונטערשטיצונג דורך דער ספּעציעלער פּעדאַגאָגיע
צוטריטלעכע לערן-ביכער
מלוכישע געלט
אונדזערע ספּעציעלע שולעס
קאָנטאַקט
Meänkieli
Ruottalainen koulutussysteemi
Meän tehtävä
Spesiaalipedagookinen tuki
Oppimateriaalit saatavissa
Valtionavustus
Meän spesiaalikoulut
Kontakti
Romani
Šveditsko edukatsiako systemo
Amari misia
Specialpedagogično žutipe
Te avel sitčarimaske materialura
Ekonomiaki žutipe khatar o them (statsbidrag)
Amare specialne školi
Kontakto
Sámegiella (Nordsamiska)
Ruoŧa oahpahussystema
Min bargu
Spesiálapedagogalaš doarjja
Oahpponeavvut mat leat fállamis
Stáhtadoarjja
Min spesiálaskuvllat
Oktavuohta
Suomeksi (Finska)
Ruotsalainen koulujärjestelmä
Tehtävämme
Erityispedagoginen tuki
Saavutettavat opetusvälineet ja oppimateriaalit
Valtionavustukset
Erityiskoulumme
Yhteydenotot
Tillbaka till toppen