Tre elever går i en korridor och pratar

Råd för att skapa en bättre lärmiljö för elever med nedsatt hörsel

Varje år föds cirka 200 barn i Sverige med nedsatt hörsel. Att ta till sig undervisning tar mycket energi från arbetsminnet. Vad kan deras skolor göra för att ge dem bra förutsättningar att orka hela dagen? Anette Wiklund, rådgivare på SPSM, delar med sig av råd som kan göra stor skillnad.

1. Skapa en bra ljud- och ljusmiljö

Se till att alla skolans miljöer där eleven vistas passar elever med hörselnedsättning. Kom ihåg matsal och fritids. Skapa en plats där eleven kan få ljudvila och återhämta sig under dagen.

2. Involvera elev och vårdnadshavare

Fråga hur eleven upplever lärmiljön. Be även om information från vårdnadshavare, specialpedagog, hörselpedagog och regionens hörselhabilitering.

3. Använd hörteknik

Använd till exempel lärarmikrofoner, flermikrofonsystem och ljudutjämningssystem. Skapa rutiner för att ladda hörtekniken och kontrollera att den fungerar.

4. Anpassa undervisningen

Ta reda på elevens kommunikativa förutsättningar så att ni kan göra rätt anpassningar. Använd visuellt stöd, som bilder, skrivet språk och tecken som stöd. Förbered och repetera viktiga moment för att hjälpa eleven att förstå och hänga med. Ha en tydlig turtagning i samtal, så att bara en person åt gången pratar.

5. Öka kunskapen

Delta i våra kurser om att möta elever med hörselnedsättning. Använd vårt stödmaterial om hörselnedsättning för att förstå och kunna stödja eleverna bättre.

Råd och tips för en bättre lär-miljö för elever som inte hör bra.

Varje år föds cirka 200 barn i Sverige
som har ned-satt hörsel. 
Skolan tar mycket energi
när man inte hör bra.
Vad kan deras skolor göra 
så de orkar hela dagen?
Anette Wiklund är råd-givare på
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Hon ger dig goda råd.

Skapa en bra ljud- och ljus-miljö

Se till att skolans miljöer
passar elever med nedsatt hörsel.
Glöm inte mat-sal och fritids. 

Skapa också en plats
där eleven kan få vila från ljud
och åter-hämta sig.

Tala med elev och föräldrar

Fråga hur eleven upplever lärmiljön.

Be också om info från

  • föräldrar.
  • special-pedagog.
  • hörsel-pedagog.
  • regionens hörsel-habilitering.

Använd hör-teknik.

Det finns verktyg du kan använda.

Använd till exempel

  • lärar-mikrofoner.
  • fler-mikrofon-system.
  • ljud-utjämnings-system. 

Mikrofoner är bra
men glöm inte att ladda dem.
Skapa rutiner för det.

Och kontrollera att tekniken funkar!

Anpassa undervisningen

Ta reda på vad eleven behöver
så att ni kan göra rätt anpassningar. 

Använd visuellt stöd

Till exempel:

  • Bilder.
  • Skrivet språk.
  • Tecken som stöd.

Förbered eleven 

Hjälp din elev att förstå och hänga med.

  • Förbered viktiga moment.
  • Repetera. 

Prata inte i munnen på varandra

  • Ha en tydlig tur-tagning i samtal.
  • Låt bara en person tala åt gången.

Lär dig mer
Delta i våra kurser om att
möta elever med nedsatt hörsel. 

Använd vårt stöd-material.
Då förstår du mer om hur det är för din elev.
Du lär dig hjälpa på ett bättre sätt.

Ladda ner tidningen Lika värde
Den här artikeln kommer från
Lika värde nummer 2, år 2024.

Vill du läsa hela tidningen?
Ladda ner den gratis. 
Den finns i vår webb-butik

Artikeln är även publicerad i tidningen Lika värde nummer 2, 2024.

Publicerat torsdag 14 november 2024