
Komvux i Bispgården skapade en egen elevhälsa
När komvux i jämtländska Bispgården märkte att eleverna fick allt tuffare att klara tillvaron förändrade skolan sitt sätt att arbeta. – Vi har ingen budget för det, men har hittat formen för en egen elevhälsa, berättar rektorn Johanna Forsgård.
Komvux i Bispgården har cirka 130 elever, varav ett 80-tal studerar på plats i skolan och övriga på distans. För några år sedan började lärarna märka att det blev allt vanligare att eleverna mådde dåligt och led av psykisk ohälsa, eller att undervisningen inte fungerade för elever med funktionsnedsättning.
– Här studerar elever bland annat på SFI. Det vi såg var att många från konfliktdrabbade länder hade trauman i bagaget, eller nedsatt hörsel och syn. Ofta fanns orsaker till att man inte ville berätta om sina erfarenheter och hur de påverkar studierna, säger Johanna.
Hon tillägger att problematiken inte är specifik för elever som läser svenska för invandrare, SFI, utan att jämförbara utmaningar lika väl kan finnas hos dem som fyller på en ofullständig svensk skolgång på komvux. Inte sällan kan skolan behöva anpassa undervisningen till elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Kontakter med externa aktörer
Eftersom komvux i Bispgården inte har en budget som räcker för att anställa till exempel en kurator eller skolsköterska, började arbetslagen diskutera en egen lösning. Nästan alla lärare, studie- och yrkesvägledaren samt rektorn, har bakgrund från förskola, grundskola och specialpedagogik vilket enligt Johanna var viktigt när nya strategier togs fram.
– Vi har alla arbetat med att individanpassa skolgång för elever, och ser betydelsen av att ha professionellt stöd där det behövs.
Inom ramen för det nya elevhälsoarbetet byggdes strukturer för ärendegång och mötesformer togs fram. Under 2024 tog de kontakter med externa aktörer, främst kan nämnas den lokala vårdcentralen, Ragunda kommuns rehabiliteringskoordinator samt individ- och familjeomsorg. Dessa har sedan dess fungerat som en “uppfångare” av elever i behov av stöd.
– Våra medarbetare, främst studiecoacherna, kan nu lotsa elever med behov till de funktioner i samhället som vi samarbetar med, säger Johanna.
Förändrad undervisning
Alla i lärarlaget har under det senaste året också gått utbildningar i SPSM:s regi, i syfte att bättre hantera nämnd problematik. Ett stort arbete har lagts på att förändra lektionerna. Bort med katederundervisning, och fram för mer individuell anpassad undervisning. Ny teknik med en rad digitala verktyg har gjort eleverna mer självgående samt att studiecoacherna utbildats för att ge personer med psykisk ohälsa stöd i sin utbildning. En av lärarna som är utbildad speciallärare arbetar idag viss tid som detta inom sin tjänst.
– Resultatet av arbetet med elevhälsa och studieteknik är att elevnärvaron på lektionerna ökat markant och att elever i SFI snabbare når högre nivåer, säger Johanna.
– För mig har det blivit stor skillnad. Jag har fått hjälp att må bättre, och mina studier går också bättre. Jag är glad när jag kommer till skolan, säger Souhila Ismail som i framtiden hoppas att få arbeta i ett kök.
Text: Anders Lövgren
Artikeln är även publicerad i tidningen Lika värde nummer 2 2025.