
Framförhållning avgörande för elever med synnedsättning
Att ha en elev med synnedsättning kräver planering. Material ska anpassas, uppgifter kan ta längre tid att utföra och samarbetet med resurspersoner ska synkas. Det behöver läraren ta höjd för. Annars är det som att få vilken elev som helst!
– Först oroar man sig över att hon inte ska få den undervisning hon har rätt till. Sen, efter ett tag, inser man hur långt man kommer genom att bara prata med varandra. Hon är ju en elev som alla andra, säger Anna Hedqvist Williams.
Anna undervisar på Ekens skola i Hammarby sjöstad i Stockholm. Hon har jobbat där i fem av sina 25 år som lärare. En av hennes nuvarande elever saknar syn helt. Anna har haft en elev med svår synnedsättning tidigare. Den förförståelsen hade inte alla på skolan. För att förstå elevens förutsättningar och behov har hela arbetslaget fått hjälp av SPSM i form av rådgivning och information.
– Vår skola är byggd av tillfälliga baracker, korridorerna är trånga och trapporna många. Vi blev osäkra på hur det skulle fungera, berättar Anna som exempel.
Lokalernas utformning, vad man benämner och förtydligar när man talar i klassrummet, vilka hjälpmedel som krävs.
– Det är en hel del att sätta sig in i. Men man kommer långt med att involvera eleven i planeringen.
Liv tycker att hon generellt blivit bra bemött
Liv Degerlands önskan är att bli behandlad som alla andra. Hennes synnedsättning gör att hon bara uppfattar ljus och mörker. Vid intervjun ska hon just avsluta nionde klass i Fruängens skola i Stockholm och summerar tiden i grundskolan. Hon tycker att hon generellt blivit bra bemött.
– Jag tänker särskilt på en av lärarna som alltid är ute i god tid. Om det är några bilder eller tabeller som behöver anpassas, då ger hon dem i tid till synpedagogen. Henne har jag haft i två år och det har aldrig varit något problem. Hon är också en väldigt gullig människa och har aldrig gjort någon skillnad på mig och andra.
Men alla är inte lika bra på framförhållning och bemötande.
– En lärare pratade med mig som om jag inte förstod vad hon sa. Det kändes ganska nedvärderande faktiskt! En annan gav aldrig materialet i tid. Mina resurser behöver ju hinna anpassa men kunde få materialet precis när lektionen började. Vi sa till flera gånger att det inte funkar men…
Önskemål för nya elever
Nu är grundskolan över för Liv. Hon berättar vad hon önskar för en tjej som just ska börja skolan:
– Jag hoppas att hon får lärare som förstår vikten av att planera och bemöta henne på ett respektfullt sätt. Att lärarna är villiga att lära sig hur det är att ha en synnedsättning. Att hon får kompisar. Och att hennes klasskamrater får kunskap om hur det är att inte se, att de kanske får testa det.
Liv ska börja i gymnasiet nu. En ny skola, med nya lokaler, nya lärare, nya kamrater. Hon är inte direkt lugn.
– Jag är ganska nervös, medger hon.
Att planera i tid är viktigt för elever med nedsatt syn
Du måste planera när du har
en elev med nedsatt syn.
Eleven behöver anpassat material
och kanske mer tid.
Samarbetet med resurs-personer
måste funka bra.
– Men annars är det som att få
vilken elev som helst,
säger läraren Anna Hedqvist Williams.
Vad behöver eleven? Fråga!
Anna Hedqvist Williams
har varit lärare i 25 år.
Hon arbetar i Ekens skola
sen fem år tillbaka.
Skolan ligger i Hammarby sjöstad
i Stockholm.
En av Annas elever är helt blind.
– Först oroar man sig.
Tänk om hon inte får den
undervisning hon har rätt till,
säger Anna.
Och hur har det gått?
– Bra. Efter ett tag inser man
hur långt man kommer
genom att prata med varandra.
Hon är ju en elev som alla andra.
Anna har haft en elev med
svår syn-nedsättning tidigare.
Så hon är van.
För många på skolan
var det första gången.
De behövde få hjälp att förstå
hur det är att inte se.
Vilka behov har en blind elev?
Hela arbets-laget fick hjälp av
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
De fick goda råd och information.
Vad var svårt?
Kan du ge något exempel?
– Vår skola är byggd av
tillfälliga baracker.
Korridorerna är trånga.
Det finns många trappor.
Vi blev osäkra på
hur det skulle fungera.
Skolan fick hjälp med det.
De fick också tips om
hur man gör det tydligare
när man talar i klass-rummet.
Vilka hjälp-medel eleven behöver.
– Det är en hel del att sätta sig in i.
Men man kommer långt med att
ha med eleven
när man planerar.
Liv tycker att hon
oftast har blivit bra bemött
Liv Degerland går i en
annan skola i Stockholm.
I Fruängens skola.
Liv uppfattar bara ljus och mörker.
Något annat ser hon inte.
Liv vill bli behandlad
som alla andra.
Det har hon oftast blivit också.
Liv tycker att hon blivit bra bemött,
generellt.
När vi intervjuar henne
ska hon just sluta nian.
Hon berättar om sin tid
i grund-skolan.
– Jag tänker särskilt på en av lärarna
som alltid är ute i god tid.
Hon ger bilder och tabeller
till syn-pedagogen i god tid.
Då kan synpedagogen anpassa dem i tid.
Det låter bra!
– Ja. Jag har haft henne i två år.
Det har aldrig varit något problem.
Hon är också en väldigt gullig människa.
Hon har aldrig gjort någon skillnad
på mig och andra.
Har alla bemött dig lika bra?
– Nej. En lärare pratade med mig
som om jag inte förstod vad hon sa.
Det kändes ganska ned-värderande
faktiskt.
Vad alla ute i god tid?
– Nej. En annan gav aldrig materialet i tid.
Mina resurser behöver ju hinna anpassa
men kunde få materialet
precis när lektionen började.
Vi sa till flera gånger
att det inte funkar
men det blev inte bättre.
Det här önskar Liv
för nya elever
Nu är grundskolan över för Liv.
Hon berättar vad hon önskar
för en tjej som just ska börja skolan:
– Jag hoppas att hon får lärare
som förstår vikten av att planera.
Att de bemöter henne med respekt.
Att lärarna vill lära sig
hur det är att ha en syn-nedsättning.
Jag önskar också att hon får kompisar.
Att hennes klass-kamrater får lära sig
hur det är att inte se.
Kanske de kan få testa det.
Liv ska börja i gymnasiet nu.
En ny skola, med nya lokaler,
nya lärare och nya kamrater.
Hon är inte direkt lugn.
– Jag är ganska nervös,
säger Liv.
Ladda ner tidningen Lika värde
Den här artikeln kommer från
Lika värde nummer 2, år 2024.
Vill du läsa hela tidningen?
Ladda ner den gratis.
Den finns i vår webb-butik.
Läs mer om att ha nedsatt syn
När du har en syn-nedsättning
har du svårt att läsa text.
Du har svårt att se var du är
och att gå dit du ska.
Så är det även i bra ljus
och med glas-ögon eller linser.
Om du är blind ser du ännu mindre.
Du kan vara helt utan syn.
Läs mer om vad
för-skolan och skolan kan göra.
Läs vad vi på SPSM
kan hjälpa till med.
Prenumerera på tidningen Lika värde
Vill du prenumerera på vår tidning?
Det är gratis.
Prenumerera.
Artikeln är även publicerad i tidningen Lika värde nummer 2, 2024.