
Råd om måluppfyllelse: Alla perspektiv behövs
Hur kan en skola arbeta med måluppfyllelse för elever med
funktionsnedsättning? Johanna Benfatto, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, ger några råd.
— Det handlar i grunden om att alltid sträva efter att tillgängliggöra undervisningen.
Forma uppgifter och bedömningsformer så att alla elever ni möter får möjligheter att lära och visa sina kunskaper. Ta hjälp av varandra i kollegiet. Tillsammans kan ni se vad som fungerar för olika elever i olika ämnen, och också ge varandra stöd i bedömningsarbetet.
Ett råd till skolledningen är att organisera mötesplatser för den typen av samtal.
— Möjligheten till sådana möten måste lärarna få ofta, annars blir det lätt ett ensamarbete. Se också till att lärarna får rätt kompetensutveckling och förutsättningar att omsätta nya kunskaper i verksamheten.
Johanna betonar vikten av en väl organiserad elevhälsa, som snabbt kan ge stöd när det behövs.
— I Sverige har vi kompetenta lärare, med en gedigen utbildning och ett driv i att göra undervisningen så bra som möjligt. Men de kan – och ska – inte göra arbetet ensamma. Fundera på er organisering för att upptäcka elever i behov av stöd och era rutiner kring hur stödet sedan ges. Se över om resurser används på bästa möjliga sätt.
Johannas råd till skolhuvudmannanivån är att utrusta skolorna organisatoriskt, materiellt och personellt. Och att våga genomlysa sin verksamhet.
— Ta vara på lärares, elevers och vårdnadshavares röster i det systematiska kvalitetsarbetet, för att få med alla perspektiv i utvecklingen av verksamheten.
Artikeln är tidigare publicerad i Lika värde nummer 2, 2021.
Goda råd från SPSM
Alla perspektiv behövs
för att skolan ska bli bra.
Hur kan vi hjälpa elever
med funktions-nedsättning
att nå målen i skolan?
Johanna Benfatto är råd-givare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Här får du några råd av henne.
Gör undervisningen
tillgänglig för alla
Den som till exempel inte ser
behöver kanske få
texten uppläst.
Du som är lärare behöver alltid
försöka göra undervisningen tillgänglig.
— Ge uppgifter som gör att
alla elever kan lära sig.
Alla måste få visa vad de kan.
Det säger rådgivaren Johanna.
— Ta hjälp av varandra,
du och dina kollegor.
Tillsammans kan ni se vad som
fungerar för olika elever
i olika ämnen.
Du behöver också fundera på
hur du bedömer eleverna.
— Ge varandra stöd
i bedömnings-arbetet,
säger Johanna.
Lärarna behöver få mötas
Johanna har ett råd till
skol-ledningen.
Ordna mötes-platser!
Lärarna behöver få
prata med varandra
om jobbet.
— Att vara lärare blir ofta
ett ensam-arbete.
Det är inte bra.
Lärarna behöver få möjlighet
att utvecklas.
— Se till att lärarna får
rätt kompetens-utveckling.
Och låt dem använda
sina nya kunskaper .
Elev-hälsan är jätte-viktig
Elevhälsan ska snabbt kunna
ge stöd när det behövs.
Det är jätteviktigt.
Därför behöver elevhälsan vara
organiserad på ett bra sätt.
— I Sverige har vi kompetenta lärare
med bra utbildning.
De vill göra undervisningen
så bra som möjligt.
Men de kan och ska inte
göra arbetet ensamma,
säger Johanna.
Fundera på hur ni är organiserade.
Hur märker ni att
elever behöver stöd?
Vad har ni för rutiner?
Hur ger ni stöd?
— Se till att ni använder er resurser
på bästa möjliga sätt.
Utrusta skolorna
Johanna har ett råd till
skol-huvud-männen också.
Utrusta skolorna!
Och våga titta närmare på
hela verksamheten:
- Är skolan bra organiserad?
- Finns det tillräckligt med bra personal?
- Har skolan bra lär-material?
- Är skolan i bra skick?
— Det systematiska kvalitets-arbetet
är viktigt.
Ta vara på vad lärarna säger.
Ta också vara på vad eleverna
och deras föräldrar tycker.
Då får du med alla perspektiv
när du ska utveckla skolan,
säger Johanna.
Artikeln är tidigare publicerad i Lika värde nummer 2, 2021.