
Ny kunskapssammanställning om psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning
Nu finns en kunskapssammanställning inom området psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning. Den visar att elever med funktionsnedsättning trivs i mindre utsträckning i skolan. De har även mer problematisk skolfrånvaro än elever utan funktionsnedsättning.
Kunskapssammanställningen ”Psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning” utgör en del av den kartläggning som Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, genomfört i ett regeringsuppdrag. Uppdraget är en samverkan där 25 myndigheter tillsammans ska ta fram underlag till en kommande nationell strategi för psykisk hälsa och suicidprevention. Uppdraget ska slutredovisas till regeringen den 1 september 2023.
Större risk att bli utsatta för mobbning
Det finns flera resultat som blir tydliga i kunskapssammanställningen, som innehåller resultat från nationella och regionala undersökningar. Förutom att elever med funktionsnedsättning inte trivs lika bra och har mer problematisk skolfrånvaro, så visar resultaten också att de löper större risk för att bli utsatta för mobbning. De flesta har kamrater att umgås med på sin fritid, men är i större utsträckning rädda för andra elever.
Vi vet för lite om elever med funktionsnedsättningar
Men även om kunskapssammanställningen ger flera tydliga resultat, så finns det flera faktorer som pekar på att vi vet för lite om elever med vissa funktionsnedsättningar.
– Genom den kunskapssammanställning vi gjort så blir det tydligt att den kunskap vi har oftast är generell, det vill säga resultaten gäller för hela gruppen barn och elever med funktionsnedsättning, säger Cecilia Löfberg, projektledare på SPSM.
Cecilia menar att vi även saknar en dagsaktuell bild som fokuserar mer ingående på den psykiska hälsan hos elever med funktionsnedsättning i svensk skola. Vi behöver mer kunskap om förhållandet mellan funktionsnedsättning och andra faktorer som påverkar psykisk hälsa, inklusive relationer och miljöfaktorer i skolan.
– Vi hoppas att kunskapssammanställningen ska bidra till att väcka frågor om hur vi på ett bättre sätt kan utveckla kunskap om den heterogena grupp som detta faktiskt är. Olika funktionsnedsättningar leder till olika utmaningar i skolan och det kan påverka barns och elevers psykiska hälsa på olika sätt, men det finns begränsad kunskap kring det, avslutar Cecilia.
Ladda ner ny bok om psykisk hälsa hos barn och elever med funktions-nedsättning
Elever som har en funktionsnedsättning
trivs ofta sämre i skolan
än andra elever.
De är oftare borta från skolan.
Det vet vi från undersökningar.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
har samlat ihop kunskap
i en bok på 44 sidor.
Du kan ladda ner den om du vill.
Boken är gratis.
Vi måste bli bättre på psykisk hälsa
25 myndigheter ska tillsammans
jobba fram en ny strategi för Sverige.
Vi måste bli bättre på att se till att
människor mår bra psykiskt.
Vi måste också bli bättre på att hindra
att människor tar livet av sig.
Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten
är med i samarbetet
med de andra myndigheterna.
Vi har nu gett ut boken
Psykisk hälsa hos barn och elever
med funktionsnedsättning.
Uppdraget ska vara klart hösten 2023.
Elever med funktionsnedsättning
blir oftare mobbade
I vår nya bok finns
resultat från undersökningar.
Det är både undersökningar i hela Sverige
och sådana som är gjorda i olika regioner.
Undersökningarna visar att
elever med funktionsnedsättning
inte trivs lika bra i skolan.
De är borta mer än andra.
Dessutom är risken större
att elever med funktionsnedsättning
blir mobbade.
De flesta har kompisar
att vara med på fritiden.
Men de är oftare rädda
för andra elever.
Vi vet för lite om elever
med funktionsnedsättningar
Cecilia Löfberg är projekt-ledare
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Hon säger att vi behöver lära oss mer.
Olika elever har svårt med
olika saker.
– Resultaten vi har från undersökningar
gäller alla barn och elever
med funktionsnedsättning.
Men hur mår eleverna psykiskt?
Och vad påverkar deras hälsa?
– Olika funktionsnedsättningar
leder till olika utmaningar i skolan.
Det kan påverka
barns och elevers psykiska hälsa
på olika sätt.
Men det finns inte
jätte-mycket kunskap om det,
säger Cecilia.