
Digitala lektioner och möten fungerade över förväntan på Ekeskolan
När coronapandemin blev ett faktum och Ekeskolan hade en ny verklighet att förhålla sig till började personalen fundera på hur de kan anpassa sin undervisning efter rådande restriktioner. Skolavslutningar, elevrådsmöten och viss undervisning har genomförts via Zoom, en digital videomötesplattform, med överraskande resultat. I vårt senaste voddavsnitt samtalar vi också om detta.
Det hela började med att musikläraren Cristina Helmersson Johansson funderade på hur eleverna kunde få en fin skolavslutning. När det inte gick att vara i idrottshallen med blommor, mycket folk, sång och musik ville Cristina och hennes kollegor göra något mer än att eleverna bara skulle vara i klassrummet.
- Vi började fundera om vi kanske kan ha avslutningen via Zoom så att alla kan titta på varandra från sina klassrum, berättar Cristina. Under skolavslutningen sprang jag runt från det ena klassrummet till nästa så att de fick uppträda med sina sånger. Eleverna fick en riktig skolavslutning med sånger och uppträdanden.
Cristina, som till vardags kallas för musik-Tina, har också under läsåret bedrivit musikundervisning via Zoom för att det inte skulle vara alldeles för många elever och personal i klassrummet. Detta har också gett goda resultat. Det berättar hon mer om i voddavsnittet.
Lärare undervisade hemifrån med stöd av elevassistenter
Kristina Lindholm arbetar som speciallärare på Ekeskolan sedan ett år. Efter jul var hon tvungen att arbeta hemifrån och då undervisade hon alla sina lektioner på distans.
- Vi funderade mycket på hur det skulle gå, börjar Kristina. Men vi bestämde att vi provar och ser hur det går. Mina elever har elevassistent som finns nära tillhands i alla sätt vi jobbar och stöttar eleverna fysiskt och med tekniken. Vi följer samma schema som tidigare, skillnaden var bara att jag undervisade hemifrån. Genom att säga till eleverna att jag finns här har jag varit en naturlig del i undervisningen hela tiden.
Utomhuspedagogik har varit det svåraste då Kristina inte kunde vara lika närvarande på samma sätt.
- Istället samlas vi alltid innan och återsamlas efter för att prata om vad man upplevde, hur det gick och samla ihop olika material, förklarar Kristina.
Digitala elevrådsmöten har möjliggjort ökad delaktighet
Sofie Persson är kurator och arbetar bland annat med Ekeskolans elevdemokratiarbete. Elevrådsmöten har under läsåret skett via Zoom. Att elevrådsmöten skett digitalt har möjliggjort fler deltagare från olika klasser.
- Det har fungerat över förväntan, berättar Sofie. Det som är extra positivt är att flera elever har upplevt att de kan delta på hela mötet utifrån sina premisser. Det blir mindre störmoment jämfört med om alla samlas i samma rum. För några av våra elever krävs det ganska mycket att bara förflytta sig till ett nytt rum. Genom att delta digitalt har vi sett att eleven kan använda sin energi till att fokusera sig på mötet istället.
Zoom på olika sätt – bingo, försäljning och frågesport
Stefan Axelsson arbetar som träslöjdlärare och har använt Zoom i sin undervisning. Han har redan nu idéer om att utveckla Zoom till en kompletterande del i sin undervisning framöver, till exempel att elever får leda morgonsamling via Zoom. Han berättar om en lite tystlåten elev som ville sälja något som han har jobbat med i träslöjden och hur Zoom gjorde att han vågade ta mer plats.
- Vi har provat auktion via Zoom där personal bjöds in för en budgivning, berättar Stefan. När vi hade gjort det två gånger fick han testa att ha en affär, där man fick ringa till honom via Zoom och göra en beställning. Sedan levererade han det till beställaren. Vi har också gjort frågesport via Zoom. Innan hade jag faktiskt inte trott att han skulle ta dessa initiativ och anamma Zoom. Att det har gått så bra tror jag handlar om att det inte finns några orosmoment runt omkring som stör honom.
Vill du veta mer?
Titta och lyssna gärna vårt voddavsnitt där Tina, Kristina, Sofie och Stefan berättar mer om hur de på Ekeskolan har jobbat med undervisning och möten via Zoom.
Webb-reportage: Digitala lektioner och möten funkade jättebra på Ekeskolan
Mycket blev annorlunda
när corona-pandemin kom.
Så var det för Ekeskolan också.
Personalen började fundera på
hur de kunde anpassa
sin undervisning.
Ekeskolan började använda Zoom.
Det är ett program för möten
där man ser varandra på video.
Skolan använde Zoom i undervisningen ibland.
De hade elev-råds-möten via Zoom
och till och med skol-avslutning.
I vårt senaste vodd-avsnitt
berättar vi också om Zoom
på Ekeskolan.
De hade avslutning via Zoom
Cristina Helmersson Johansson
är musik-lärare på Ekeskolan.
Hon ville att eleverna skulle få
en fin skol-avslutning.
Men hur skulle det gå till?
De fick inte vara i idrotts-hallen.
Där brukar de ha blommor,
mycket folk, sång och musik.
Att bara vara i klass-rummet
är ju inte så kul.
– Vi började fundera om vi kanske
kan ha avslutning via Zoom.
Då kan alla titta på varandra
från sina klassrum,
säger Cristina.
Så blev det också.
Eleverna fick en riktig skolavslutning.
De sjöng och uppträdde.
– Jag sprang från
det ena klassrummet till nästa
under avslutningen,
berättar Cristina.
Det var så det hela började.
Under läs-året har eleverna också haft
musik-lektioner via Zoom.
– För att det inte skulle bli
för många elever och personal
i klassrummet.
Det har gett goda resultat,
säger Cristina.
De kallar henne musik-Tina på skolan.
Titta och hör henne berätta i vår vodd.
Lärare undervisade hemifrån
En annan lärare på Ekeskolan
heter också Kristina.
Kristina Lindholm är special-lärare.
Efter jul var hon tvungen att
arbeta hemifrån.
Kristina hade alla sina lektioner
på distans.
Eleverna satt i klassrummet.
Elev-assistenterna var också där.
De hjälpte eleverna.
– Vi funderade mycket på
hur det skulle gå.
Men vi bestämde att vi provar
och ser hur det går,
säger Kristina.
De följde det vanliga schemat.
Enda skillnaden var att
Kristina undervisade hemifrån.
– Men jag sa till eleverna att
jag finns här.
Det funkade bra.
Eleverna kände att
Kristina var där för dem.
– Mina elever har elevassistent.
De är ett stort stöd för eleverna.
De hjälpte med tekniken också.
Kristina tycker att det svåraste var
att ha utomhus-pedagogik.
Hon var ju inte där på riktigt.
Hur gör ni då?
– Vi samlas alltid innan på Zoom.
Sen ses vi efteråt.
Då pratar vi om
vad man upplevt,
hur det gått.
Vi samlar ihop material,
säger Kristina.
Elever blev mer delaktiga
på elevråds-möten via Zoom
Sofie Persson är kurator på skolan.
Hon jobbar med elev-demokrati,
bland annat.
Under läsåret har de haft
elevrådsmöten via Zoom.
Det har gjort att fler elever
har kunnat vara med.
– Det har gått mycket bättre
än vi trodde,
säger Sofie.
.
Flera elever upplevde att
de kunde vara med på
sina egna villkor.
Det blev också lugnare
när inte alla är i samma rum.
– För några av våra elever
krävs det ganska mycket
att gå till ett annat rum.
Nu har de kunnat använda sin energi
till mötet i stället.
Zoom funkar till allt möjligt
Stefan Axelsson är trä-slöjds-lärare.
Han vill fortsätta att
använda Zoom ibland.
Stefan har nya idéer redan nu.
Till exempel att elever får
leda morgon-samling via Zoom.
Han har sett att Zoom kan göra
att blyga elever vågar mer.
Eleven vågade ta plats på Zoom
Stefan berättar om en av sina elever.
Han ville sälja en sak han hade
gjort i träslöjden.
Men han var ganska tyst och blyg.
Så de provade Zoom.
– Vi provade att ha auktion.
Vi bjöd in personal.
De fick vara med på
en bud-givning,
säger Stefan.
De hade två auktioner.
Sen fick eleven testa att
ha butik.
– Man fick ringa till honom via Zoom
och göra en beställning.
Sen levererade han det
till kunden.
De har också haft frågesport via Zoom.
Eleven tog själv initiativ.
– Jag hade faktiskt inte trott innan
att han skulle ta dessa initiativ.
Jag trodde inte han skulle
vilja använda Zoom.
Varför gick det så bra, tror du?
– Jag tror det är för att det inte finns
några oros-moment runt omkring.
Det finns inget som stör honom,
säger Stefan.
Lyssna på vår vodd
Vill du veta mer?
I vodden berättar
Tina, Kristina,
Sofie och Stefan
mer om hur de har jobbat
med Zoom.