Mer om stöd för utveckling
Kollegial utveckling främjar lärmiljön. Ett projekt för att skapa en tillgänglig utbildning gav personalen på Släbroskolan i Nyköping ett gemensamt förhållningssätt och yrkesspråk. Det ledde i sin tur till en lugnare skolmiljö och ökad tydlighet.
Trygghet och delaktighet ger bättre kunskapsresultat. Eleverna på Brunnaskolan i Botkyrka blev delaktiga i hur skolans lärmiljö skulle bli mer tillgänglig. Det skapade trygghet som i sin tur ledde till ökade kunskapsresultat.
Samarbeta för bästa resultat. Intervju med Åsa Lindström om vad man bör ha gjort för att stödet från Specialpedagogiska skolmyndigheten ska ge effekt.
Foto: Jonas Forsberg
Mer i detta nummer
Ett stort tack till dig!
"Tusentals lärare och skolledare har utan förberedelsetid kastat sig ut i det okända och sliter hårt för att stödja sina elever. I förskolan och grundskolan är kollegor sjuka och färre vuxna delar på ett ansvar som var tufft redan tidigare." Fredrik Malmberg, generaldirektör, skriver om situationen i Sveriges skolor under rådande pandemi.
Ljudmetoden är överlägsen säger forskningen. Intervju med Anna Eva Hallin om det starka vetenskapliga stödet för att det är ljudmetoden som leder till flytande läsning både snabbast och för flest elever och vad det kan leda till att inte använda den metoden.
Med livet som insats. Krönika av Tone Engen.
Låt eleverna vägleda till lösningar! Krönika av Pia Persson
Ladda ner tidningen
Lika värde ges ut av Specialpedagogiska skolmyndigheten. Du kan ladda ner tidningen från myndighetens webbutik. Där kan du också beställa tryckta exemplar, utan kostnad.