Övningstext till kapitlet Lättläst i praktiken

Blåbär

Blåbär växer på blåbärsris.

Blåbärsriset har små runda blad som sitter kvar på vintern.

Man kan göra blåbärssylt och blåbärssaft av blåbären.

I Sverige äter man gärna blåbärssylt till pannkakor och glass.

Förr var blåbär och mjölk en vanlig efterrätt.

Vilhelm Moberg

Vilhelm Moberg föddes år 1898. Han växte upp på ett soldattorp i Algutsboda. Algutsboda ligger i Småland. Torpet revs 1924.

Vilhelms föräldrar var fattiga. Det fanns fem böcker i torpet. Den lille Vilhelm tyckte om att läsa. Han lärde sig läsa själv. 1906 började han i Påvelsmåla skola. Den låg i skogen. Vilhelm fick gå tre kilometer. Den första skoldagen var hemsk. Vilhelm var rädd för lärare Stark. Han hade varit soldat. Stark hade ett stort skägg. En stor käpp låg på katedern. Vilhelm skulle läsa högt. Han läste om räven och tuppen. Vilhelm stammade. Kristendom var det viktigaste ämnet. Vilhelm tyckte mest om historia.

1912 slutade Vilhelm skolan. Han prövade olika yrken. Han var bland annat skogsarbetare. Vilhelm ville bli författare. 1948 flyttade han till USA. Vilhelm reste runt och träffade svenskar. Han skrev flera böcker om dem. Vilhelm är en av Sveriges mest lästa författare. Hans böcker finns på många språk. Vilhelm fick inte nobelpriset. Vilhelm dog 1973. Han dränkte sig.

Amerikas upptäckt

Vasco da Gama upptäckte sjövägen till Indien 1497. Samma år seglade ett engelskt skepp västerut utöver Atlanten. Det engelska fartyget ville komma till Indien en annan väg än Columbus. Seglatsen gick längre norrut. Skeppet stötte på Kanadas östkust. Sedan följde det kusten österut. Engelsmännen trodde de kommit till Asien. De hittade inte kryddor eller guld.

För Spanien kändes engelsmännen som ett hot. Påven hade bestämt att den här delen av jordklotet skulle Spanien ha. Engelsmännen brydde sig inte om påven.

Spanien kunde inte hejda England. Engelska och franska kolonier bildades i Nordamerika.

Spanien ville få bort engelsmännen. Spanien skickade en stor flotta mot England. Flottan kallades spanska armadan. Det blev en katastrof. England vann.

Publicerat tisdag 18 december 2012 Granskat torsdag 21 januari 2016