En tjugosedel.

Vad tror du pengarna räcker till?

Känsla för pengars värde.

Här får eleverna tillfälle att träna upp sin förmåga för vad olika varor kostar och hur mycket pengarna räcker till. Är det rimligt att en jacka kostar 20 kronor?

Förberedelse

Plocka fram några saker, eller bilder på saker, som kostar olika mycket. Se till att det är stor skillnad på vad sakerna kostar.

Det kan vara en mobil, en frukt, en jacka, en tablettask, en kam, en innebandyklubba och en penna.

Gör så här

  • Låt eleverna uppskatta vad man kan köpa för en viss summa pengar.
  • Vilka av sakerna kan man köpa för exempelvis 20 kronor?
  • Låt sedan eleverna komma med fler förslag: Vad mer kan man köpa för 20 kronor?
  • Kanske någon elev vill välja ut några saker och fråga de övriga i klassen?

Tips!

Låt eleverna besöka en affär och undersöka priser på varor för att eleverna ska få en känsla för, och en visuell bild av, vad olika varor kostar.

I Enhetsböckerna Pengar 1 och Pengar 2 hittar du fler övningar där eleven får kunskap om pengar i vardagen.

Pengar 1

Pengar 2

Ämnesområde och centralt innehåll

Verklighetsuppfattning: Kvantitet

Från läroplanens syfte

  • sortera föremål utifrån kvantitet,
  • använda ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet.
Publicerat måndag 1 februari 2021