Illustration av en vattenmelon.

Vad har jag i munnen?

Känner jag igen smaken?

Att smaka på något som jag inte ser är en utmaning. Smaka med förbundna ögon eller håll bara för/blunda med ögonen.

Förberedelser

Ta fram olika frukter, en kniv, en skärbräda och eventuellt en ögonbindel.

Gör så här

  • Eleverna smakar på exempelvis olika frukter och gissa vad de äter.
  • Vid första försöket kan det vara bra att låta sakerna stå framme så att eleverna får en idé om vad det kan vara eller använd bildstöd.
  • Eleverna pekar på det som de tror att de har smakat på. Vid ett senare tillfälle kan du ta bort sakerna så att eleven får berätta vad det var.
  • Hur smakar det? Sött, salt eller surt och så vidare.

Tips!

Prova också att smaka på saker medan du både blundar och håller för näsan. Vad smakar det då?

Ämnesområde och centralt innehåll

Verklighetsuppfattning: Människa, djur och natur, Kvalitet

Från läroplanens syfte

  • använda kunskaper om människa,
  • sortera utifrån kvalitet.
Publicerat fredag 9 oktober 2020