Illustration av en vattenmelon.

Vad händer först?

Vilken ordning? Först, sedan och sist!

Ett sätt att arbeta med känsla för tid är att arbeta med bildsekvenser. Prata om i vilken ordning saker händer och vad som händer.

Förberedelser

Gör i ordning bildsekvenser med tre till fem bilder eller använd färdiga. Det kan vara exempelvis bilder med en hel melon, en melon som är delad och en melonbit där någon har tagit en tugga.

Gör så här

  • Eleven får bilderna framför sig och lägger dem i rätt ordning.
  • Underlätta för eleven genom att be hen ge dig bilden som är först. Hur ser det ut när den är hel?
  • Hur ser det ut när den är delad?
  • Hur ser det ut när någon har ätit på den?

Tips!

Använd händelser från vardagen, sådant som eleven har erfarenhet av. Kanske kan det visa en morgonrutin, en fotboll som flyger in i ett fönster eller någon som ska tvätta.

Ämnesområde och centralt innehåll

Verklighetsuppfattning: Tid

Från läroplanens syfte

  • ordna händelser i tid,
  • ämnesspecifika begrepp.
Publicerat tisdag 27 oktober 2020