Illustration av en lila låda med gröna, blåa och gula prickar och ränder på. Vid sidan finns ett hål där vi kan se en hand som är på väg in i hålet i lådan.

Kännalåda

Känna utan att titta.

Att stoppa in handen i en låda och känna på något som jag inte ser är en utmaning. Vad kan det vara som finns där inne? Kan jag känna vad det är?

Gör så här

  • Ta en kartong till exempel en större skokartong eller en kartong till kopieringspapper.
  • Gör ett stort hål på ena kortsidan på kartongen, tillräckligt stort för att handen ska rymmas.
  • Låt locket vara löst ovanpå.
  • Klä kartongen på insidan med något mjukt tyg exempelvis teddy.
  • Gör lådan fin på utsidan genom att exempelvis måla och sätt därefter på figurer i glanspapper.
  • Stoppa in ett antal saker i lådan. Det kan vara en lite bil, en gaffel, en pensel eller vad du själv kommer på.
  • Eleverna plockar fram en sak och berättar vad det är.
  • Här kan ni också träna rumsliga begrepp genom att placera sakerna bredvid, på, i, framför och bakom lådan.
  • När aktiviteten är slut stoppar ni tillbaka sakerna i lådan.

Tips!

För att öka svårighetsgraden kan eleverna ta en sak i handen inne i lådan och gissa vad det är för att sedan plocka fram den och titta efter om det blev rätt. Ni kan även samtala om exempelvis färger och antal hjul med mera.

Ämnesområde och centralt innehåll

Verklighetsuppfattning: Kvalitet

Från läroplanens syfte

  • sortera föremål utifrån kvalitet,
  • använd ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet.
Publicerat fredag 9 oktober 2020