Illustration av Hur var vädret?

Hur var vädret?

Människa, djur och natur

Väder har vi alltid, oavsett vad vi tycker om saken. En väderkalender i klassrummet låter eleverna träna på verklighetsuppfattning, tidsperspektiv och matematik. Dessutom skapar det en rutin och en fast punkt för morgonsamlingarna.  

Gör så här

  • Sätt upp ett stort papper med blädderblock eller liknande.
  • Dela in papperet i fyra lika stora rutor med penna eller på annat sätt – en vardera för sol, regn, mulet och snö. Visa vilken ruta som är vilken genom att fästa en bild i varje ruta.
  • Varje dag drar ni en lapp från almanackan och sätter den i rutan med aktuellt väder.
  • I slutet av månaden räknar ni sedan lapparna tillsammans. Då övar ni både tidsperspektivet månad och att räkna: Hur många dagar den här månader var det sol? Hur många dagar var det mulet? Och så vidare.

Tips!

Ni kan också ha ett veckoperspektiv istället, och fästa vädersymboler på ett veckoschema. Låt säga att solen skiner på måndagen; då fäster ni en sol i måndagsfältet. På tisdagen påminner ni er om gårdagens väder genom att titta på måndagens symbol, och sätter upp en ny för tisdag, och så vidare.

Ämnesområde och centralt innehåll

Verklighetsuppfattning: Människa, djur och natur, Kvalitet

Från läroplanens syfte

  • använda kunskaper om natur
  • sortera utifrån kvalitet
Publicerat fredag 9 oktober 2020