Påskpromenad med bildorientering

Olika vägar till självständighet.

För att lära sig att hitta i närmiljön, inne i skolan eller ute kan man fota betydelsefulla hållpunkter efter vägen så att eleven självständigt kan ta sig från punkt A till punkt B med hjälp av bilderna.

Gör så här

  • Ta kort med pekplatta eller gör ett häfte med utskrivna foton på olika målpunkter efter vägen. Tänk på att det är viktigt att bildernas ordning är i samma turordning som eleven ska passera dem.
  • Klipp ut och laminera kycklingarna i pdf-dokumentet.
  • Sätt fast en liten bit kardborreband bakom varje kyckling. Kycklingarna fästs sedan på kartongark som du sätter upp vid varje hållpunkt tillsammans med en instruktion om hur många kycklingar eleverna ska samla på platsen.
  • Ge eleverna därefter plattan eller häftet vid startpunkten tillsammans med en burk eller något annat som eleverna kan samla kycklingarna i.
  • Eleverna ska därefter följa bilderna och gå till målpunkterna för att samla kycklingar.
  • Eleverna kan arbeta enskilt eller i grupp.

Ämnesområde och centralt innehåll

Vardagsaktiviteter, Omvärld

Från läroplanens syfte

  •      undersöka närmiljön,
  • söka information.
Publicerat torsdag 18 mars 2021