Illustrationer av en diskho, en spis, en mikrovågsugn, ett kylskåp, en frys och en stol

Memory, domino eller bingo?

Vad ska vi spela och lära oss i dag?

Gör egna spel utifrån det ni arbetar med.
Variera mellan memory, domino och bingo med exempelvis olika redskap, bär, frukter eller grönsaker.
Här sätts också uppmärksamheten och koncentrationen på spel.

Gör så här

  • Memory, välj ut ett antal saker. Gör två bildkort av varje sak. Sprid ut bildkorten med baksidan upp, eleverna får ta två kort. Om korten är lika så får de behålla paret. Spelet går ut på att samla par.
  • Domino, gör en bottenplatta med exempelvis sex olika saker. Gör tillhörande bildkort, visa eleverna ett bildkort i sänder. Den som har bilden på sin bottenplatta får kortet och lägger det eventuellt upp och ner på bottenplattan.
  • Bingo, gör en bottenplatta med exempelvis sex olika saker. Gör bildkort på samma saker, visa eleverna ett bildkort i sänder. Den som har bilden på sin bottenplatta får kortet och lägger det eventuellt upp och ner på bottenplattan.
  • Benämn vad de olika sakerna heter under tiden som ni spelar. Använd gärna tecken som stöd som komplement till den verbala kommunikationen.

Tips!

Du kan arbeta med exempelvis bild - bild, bild – symbol, bild – ordbild, ordbild – ordbild. Även saker som hör ihop kan vara gångbart exempelvis kniv – gaffel.

Ämnesområde och centralt innehåll

Vardagsaktiviteter: Ämnesspecifika begrepp
Kommunikation: Tolka och förstå

Från läroplanens syfte

  • använda ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet,
  • tolka olika former av kommunikativa uttryck.
Publicerat fredag 9 oktober 2020