Avslappning

Hur känns det när man är avslappnad? För många personer är det svårt att slappna av.

Avslappningsövningar är lika användbara när elever är uppe i varv och har svårt att koppla av som efter idrotten. Precis som med andra färdigheter är det något som kräver tid och övning för att lära sig. Genom övningar där man spänner och slappnar av musklerna om vart annat lär man sig hur det känns att vara avslappnad.

Gör så här

  • Skapa en lugn stund i exempelvis klassrummet. Ligg gärna på golvet eller sitt på stolar om det inte fungerar att ligga ner.
  • Börja med att exempelvis spänna musklerna i armarna allt ni kan, räkna till fem i lugn takt. Slappna av, räkna till fem i lugn takt. Upprepa några gånger.
  • Fortsätt på samma sätt med benen och resten av kroppen.
  • Avsluta med att spänna hela kroppen och slappna av på samma sätt som ovan.

Tips!

Använd gärna bildstöd och tecken för att förtydliga kroppsdelarna.

Ämnesområde och centralt innehåll

Motorik: Rörelse, Hälsa och livsstil

Från läroplanens syfte

  • använda kroppens förmåga att röra sig allsidigt
  • se samband mellan rörelse och hälsa
Publicerat tisdag 29 september 2020