Hoppa till innehåll

Stöd till barn och elever med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet

Du får kunskap om barn och elever med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet och hur du bäst ger stöd i deras lärande och utveckling.

  • 03
    onsdag
    april 2019
    13.00 - 16.00 Jönköping, Länssjukhuset Ryhov, Aula i huvudbyggnaden på entréplan, målpunkt R
  • Typ av aktivitet: Tematräff
  • Målgrupp: Förskolechef, Rektor, Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
  • Aktivitets-ID: 191692
  • Pris: Ingen avgift

Beskrivning

Under tematräffen får du inblick i vilka som ingår i målgruppen dövblinda och vad den dubbla funktionsnedsättningen innebär för barn och elever. Hur utvecklar barn och elever med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet samspel och kommunikation? Hur kan du som yrkesverksam skapa ökad delaktighet och tillgänglighet i lärmiljön? Hur utformar du stöd och extra anpassningar på bästa sätt? Tematräffen tar utgångspunkt i barnens och elevernas vardag och föreläsningar varvas med exempel och filmer.

Innehåll:

  • Om Specialpedagogiska skolmyndigheten.
  • Vilka tillhör gruppen med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet?
  • Orsaker till kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.
  • Pedagogiska och sociala konsekvenser av kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.
  • Specifika insatser för personer med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.
  • Taktil språklighet – vad är det?
  • Sammanfattning kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet och hur vi går vidare.

Föreläsare:

Berit Rönnåsen och Jenny Näslund, specialpedagoger och rådgivare på Resurscenter Dövblind, Specialpedagogiska skolmyndigheten

Tematräffen sker i samarbete med Karolina Glifford, enhetschef på hörselhabiliteringen och tolkcentralen, Cecilia Ahlström, specialpedagog på barn – och elevhälsoenheten i Jönköping, Charlotta Sjölander och Marie Wicksell, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Medverkande

Kerstin Rönnåsen, berit.ronnasen@spsm.se, 010-473 51 91
Marie Wicksell, marie.wicksell@spsm.se, 0104735562
Charlotta Sjölander, charlotta.sjolander@spsm.se, 010-4735272
Jenny Näslund, jenny.naslund@spsm.se, 010-473 51 98

Målgruppsbeskrivning

Kommunal- och landstingsanställda, samt personal i fristående verksamheter som i sitt arbete möter personer med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet. Personal som i sitt arbete möter barn och elever med dövblindhet.

Syfte

Som deltagare får du kunskap om vad kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet är. Vad det innebär för barns, elevers utveckling och lärande i förskola och skola. Du får också kunskap om hur du kan ge stöd och extra anpassningar till barn, elever med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.

Mål

Efter avslutad tematräff har du som deltagare kännedom om:

  • hur kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet upptäcks hos barn och elever
  • pedagogiska och sociala konsekvenser av kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet
  • vad den dubbla funktionsnedsättningen innebär vid utformningen av extra anpassningar och särskilt stöd
  • vad Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder i form av kompetensutveckling och utbildning till dig som i ditt yrke kommer i kontakt med barn och elever med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.

Funktionsnedsättningar

Dövblindhet, Döv – hörselnedsättning, Synnedsättning, Utvecklingsstörning

Upplysningar om innehåll

Kerstin Rönnåsen, berit.ronnasen@spsm.se, 010-473 51 91
Jenny Näslund, jenny.naslund@spsm.se, 010-473 51 98

Upplysningar om administration

Carina Forsman, carina.forsman@spsm.se, 010-473 52 58

Skolform

Alla skolformer

Teman

Samspel och kommunikation

Förtäring

Kaffe: Ingår


Publicerat fredag 18 januari 2019 Granskat tisdag 19 mars 2019