Hoppa till innehåll

Samläsning – integrerad undervisning i gymnasiesärskolan och gymnasieskolan

Tematräff kring hur samläsning kan främja delaktighet och ge möjlighet för elever mottagna i gymnasiesärskolan att läsa yrkesämnen på gymnasiet.

  • 11
    onsdag
    mars 2020
    09.00 - 16.00 Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32B
  • Typ av aktivitet: Tematräff
  • Målgrupp: Rektor, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
  • Aktivitets-ID: 226614
  • Pris: Ingen avgift

Beskrivning

Under tematräffen får du information om vad samläsning är och vad det innebär när elever i gymnasiesärskolan och gymnasieskolan har integrerad undervisning.

Dagen kommer att innehålla föreläsningar och information från olika myndigheter, intresseföreningar och skolor. Du ges också möjlighet till kollegialt lärande genom diskussioner och erfarenhetsutbyten.

Medverkande

Eva-Lisa Andersson, eva-lisa.andersson@spsm.se, 0104735450
Therese Lindahl, therese.lindahl@spsm.se, 0708312710

Målgruppsbeskrivning

Rektorer, speciallärare, specialpedagoger, yrkeslärare och lärare i gymnasiesärskola och gymnasieskola

Syfte

Syftet med tematräffen är att du som deltagare ska få kunskap om vad samläsning innebär, vilken betydelse den kan ha för elevens kunskapsutveckling och för elevens möjlighet att nå målen med sin utbildning för att i förlängningen kunna etablera sig på arbetsmarknaden.

Mål

Efter avslutad tematräff har du som deltagare grundläggande kunskap om

  • samläsning - när elever i gymnasiesärskolan och gymnasieskolan har integrerad undervisning
  • vad samläsning kan innebära för eleven
  • vad samläsning kan innebära för verksamheten.

Funktionsnedsättningar

Utvecklingsstörning, Övergripande

Upplysningar om innehåll

Therese Lindahl, therese.lindahl@spsm.se, 0708312710
Eva-Lisa Andersson, eva-lisa.andersson@spsm.se, 0104735450

Skolform

Gymnasieskola, Gymnasiesärskola

Förtäring

Kaffe: Ingår


Publicerat onsdag 8 januari 2020 Granskat måndag 20 januari 2020